Marketingový byznys konzultant Radim Svoboda už léta pomáhá najít tvář největším světovým značkám. Řídil chicagskou pobočku reklamní agentury Leo Burnett, rok seděl v čele McCannu a dnes řídí newyorskou Stratforce. Na konferenci Lepší Česko přiletěl s jediným cílem – pomoci také své rodné zemi najít image, ke které se může ve světě hrdě hlásit.
Jelikož jako zkušený marketér ví, že všechno začíná výzkumem, zeptal se nejdříve tisícovky lidí ve svém okruhu na to, s čím si Českou republiku spojují. Tázal se jak Čechů a Češek žijících dlouhodobě v zahraničí, tak i lidí z dalších zemí. Jedinou podmínkou bylo, aby věděli, kde leží Česká republika a jaké je její hlavní město. Výsledek ho překvapil.
Dle jeho průzkumu si cizinci Česko, pokud pomineme Prahu, stále spojují primárně s pivem, pornem a prostitucí. Až hluboko pod tím byste hledali třeba české hrady nebo sklo.
Dokonce i Češi a Češky žijící v zahraničí si svou rodnou zemi spojili hlavně s knedlíky a pivem, což zřejmě vypovídá především o tom, co jim v zahraničí z domova chybí. Ale je to všechno, co Česko nabízí?
Podle Svobody bychom si měli najít svou identitu. Inspirací může být například sousední Polsko asociované s růstem, Německo s precizností a Rakousko se stabilitou. USA se tradičně zrcadlí v inovacích, Rusko pak v energetice nebo Čína nepřekvapivě ve výrobě.
Tak jaká by měla být „značka“ Česka ve světě? Na to prý sám zatím nedokáže odpovědět. Nicméně důležité je prý společně hledat náš národní „účel“.
Proto využil svého prostoru na konferenci k výzvě: „Aby bylo Česko lepší, musíme vědět, ne si myslet. Protože růstu se dosáhne jen tehdy, když víte. Proto se zajímejme o to, co se děje. Choďme na výzkumy, ne na pivo. Sledujme trh, ne porno. Choďme po světě sebevědomě a říkejme – já vím,“ vyzval lidi v sále i politiky Radim Svoboda.
Jednou z cest k lepšímu obrazu Česka ve světě by mohlo být založení think tanku, do kterého prý Svoboda rád vloží své dlouholeté a světové zkušenosti z byznys marketingu. A když se budeme snažit zlepšit Česku reputaci, za pár let by se podle něj v podobném průzkumu vedle piva a porna mohla v ideálním případě objevit velkým písmem třeba píle.
Česko má totiž podle Svobody své jedinečné místo na mapě světa a stačí prý jen najít vlastní identitu a nebát se ji prosadit – právě i pílí. „Jsme malý národ, který má chuť být vidět. A toho bychom se měli chytnout a začít něco dělat. Amerika mě naučila, že když něco opravdu hodně chceš a dřeš na tom, tak se to stane,“ motivuje závěrem zkušený marketér.