Firma Nanospace, kterou možná znáte pro její speciální lůžkoviny, během pandemie vyrostla o stovky procent. Vydělané peníze vložila do vývoje a to, s čím teď chce dobýt trh, je cirkulární bezvodá kosmetika. „Stáhli jsme si nejlepší mozky na trhu, které dokázaly spojit přírodu a technologie,“ říká v rozhovoru pro Forbes spolumajitelka Nanospace Lucie Konečná.
Začínali jako malý rodinný podnik na jihu Čech, jehož vlajkovou lodí byly nanovlákenné lůžkoviny pro alergiky. Během covidu prodeje hlavně díky respirátorům vystřelily vzhůru raketovou rychlostí až ke 150 milionům a stali se také Podnikateli roku Jihočeského kraje.
Teď však, jak věří dvaatřicetiletá spolumajitelka Lucie Konečná, která firmu v roli provozní ředitelky provedla pandemickou krizí, otevírají další kapitolu.
Už za pár týdnů uvedou na trh výsledek několika let vlastního vývoje v podobě bezvodé kosmetiky v tabletách nebo prášku. Přísně navíc dbají na to, aby byla přírodní a aby obaly vznikaly zero waste metodou a byly opakovaně použitelné. A vyrábět budou v Česku.
V čem jste se od pandemie nejvíc proměnili?
Já tomu neříkám proměna, ale spíše jsme se vrátili k tomu, co jsme plánovali už dávno před covidem a proč jsme jako firma vznikli. Od počátku jsme se zaměřovali na alergiky, na atopiky, vyvíjeli jsme lůžkoviny z nanovlákenných textilií.
Založili jsme nové divize technologií a kosmetiky a k tomu jsme měli obrovské štěstí, že jsme k nám přetáhli jedny z nejlepších lidí z těchto oborů. Díky tomu jsme se mohli pustit do vlastního vývoje.
Výsledkem investic je nová řada produktů?
Zatím ano, ale jsme pořád na cestě. Bezvodá kosmetika znamená až 95procentní úsporu vody, nepotřebuje asistenci konzervantů, má menší obaly, méně zatěžuje dopravu.
Takže hlavní motivací bylo vymyslet něco zcela originálního?
Odpovím vám příběhem. Když jsme před lety poprvé přišli s produkty založenými na přírodě a vědě a ukazovali jsme to jednomu distributorovi, tak nám řekl, že nemůžeme spojovat přírodu a technologie, že si musíme vybrat, buď jedno, nebo druhé, že to spolu nikdy nemůže fungovat.
Jenže já inovace vidím právě v tom, že dokážeme vzít přírodní látky a dokážeme je zvláknit do nanovláken a díky tomu máme produkt, který je plně bez konzervantů. Že to je dokonalá souhra přírody a nanotechnologií. Lidé si pořád myslejí, že nano je něco, co je synteticky vytvořené. Ale my přece dýcháme nanočástice a sami jsme z nanočástic. Nano je jenom měřítko.
Jak bude ale taková kosmetika fungovat?
Velmi jednoduše řečeno, představte si malou tabletku místo mýdla nebo šamponu, kterou napěníte vodou až doma ve vlastní koupelně. Ale kromě toho si i dál necháme naše široké portfolio čisté kosmetiky, která využívá nanotechnologie.
Jak dlouho trval vývoj?
Pracujeme na tom nápadu několik let. V listopadu pustíme na trh první produkty, mezi nimi právě mýdlo a šampon. Budeme je nabízet co nejširší cestou, byli bychom rádi, aby byla řada k dostání v běžných drogeriích. A chtěli bychom oslovit i firmy. Velké korporace teď hodně poptávají ekologická řešení pro denní použití a tohle by mohlo být jedno z nich.
Musíme ještě doladit obaly, což se ukázalo jako velké téma. Naše podmínky nesplňovaly téměř žádné, protože jsme chtěli, aby byly ekologické a vyráběné beze zbytků, takzvanou zero waste metodou.
Kde jste nakonec našli výrobce?
V Česku, je to firma, která se jmenuje Plastia, a ti se zaměřují na tento typ obalů.
Kdo s nápadem na bezvodnou kosmetiku přišel?
Lidé, které jsme si vzali do týmu, přemýšlejí stejně jako my. Jsou hodně orientovaní na ekologii a zároveň skvěle znají technologie. Takže jsme dlouho mluvili o tom, čím bychom se jako firma chtěli profilovat. Mým požadavkem bylo hlavně, aby to bylo čistě přírodní, jejich úkolem bylo vymyslet výrobu a finální podobu.
Jak budete pracovat s cenami?
Přemýšlíme o tom tak, aby cena nebyla překážkou pro vyzkoušení. Na druhou stranu náklady na výrobní technologie, zero waste obaly a edukaci, jak tuhle kosmetiku používat, jsou větší než u konvenční kosmetiky.
Už někdo bezvodou kosmetiku vyrábí?
Kdyby někde existovala konkurence, tak by to bylo fajn, protože bychom se mohli inspirovat třeba obaly. Ale o žádné nevíme, která by to dotáhla takhle daleko. Samozřejmě pokusy o tabletovou kosmetiku jsou, ale často je problém s rozpustností nebo obsaženými látkami, které nejsou přírodní.
Která divize teď Nanospace živí?
Jsou to pořád nanovlákenné lůžkoviny pro alergiky, i když jde o produkty, které jsou dražší. Prodeje v Česku zůstávají na úrovni předchozího roku, ale podařilo se nám navýšit export.
Myslím, že to souvisí i s tím, že tady vidíte efekt hned, u kosmetiky přece jen musíte být trpěliví. U lůžkovin nám píšou rodiče alergických dětí, jak se jim zlepšil zdravotní stav, a z toho máme obrovskou radost.
A vy jste jako šéfka trpělivá?
Trpělivosti se učím. Naučila jsem se, že některé věci v byznysu urychlit nejde. Ale jsem perfekcionalistka a některé věci raději prodávat nebudu, dokud nejsem přesvědčená, že jsou perfektní. Už nejsem tak horká hlava, jako jsem bývala, a tlačím tam, kde vidím, že můžeme být lepší.
Ubrala jste v pracovním nasazení, když se vám narodil syn? Pořád jste výkonnou ředitelkou?
Pro mě je mateřství požehnáním v tom, že jsem si dokázala přiznat, že v něčem jsem průměrná, možná podprůměrná, ale pak jsou věci, ve kterých vynikám a je těžké najít někoho, kdo by mě nahradil. Takže už nejsem výkonnou ředitelkou a provozní věci si zpátky převzal můj táta (Jiří Kůs, jeden z největších propagátorů nanotechnologií v Česku – pozn. redakce).
Navíc máme s manželem ještě druhou firmu. Jsem tedy kreativní ředitelka v LK Media Group a do toho mě částečně živí náš blog o cestování. Rozhodla jsem se, že se budu věnovat tomu, v čem jsem dobrá. Vysvětlovat lidem jednoduše, jak nanotechnologie fungují. A toho se držím. Manžel zase řeší strategii a rozvoj.
Vy máte všechny byznysy spolu?
Zjistili jsme, že jsme nesmírně výkonná dvojka. (smích)
Jaké má firma letos hospodářské výsledky?
Obrat čekáme podobný jako vloni, okolo čtyřiceti milionů. Považujeme to za dobrý výsledek, letos jsme vypustili nano módu, která stála převážně na mně a tvořila zajímavou část obratu.
Naopak v kosmetice rosteme krásně, v prodejích o 160 procent. Trochu problém jsou dražší produkty jako například lůžkoviny, ale tam nám čísla dorovnává export, kde jsme zhruba na dvojnásobku oproti loňsku.
Prodávají se ještě vůbec roušky?
Roušky a respirátory se prodávají pořád, hlavně do zdravotnictví. Ale v celkovém množství je to pro nás úplně zanedbatelné číslo. A dodávám naštěstí, protože se můžeme věnovat tomu, co jsme chtěli dělat vždycky, vlastnímu vývoji.
Na druhou stranu pandemické roky vás byznysově vystřelily hodně vysoko…
Před covidem jsme měli obrat tři miliony ročně. Během covidu okolo 150 milionů a teď jsme na čtyřiceti. Takže ano, pokud to porovnáváme s covidem, tak jsme nízko, ale pokud to porovnáváme s normálním obdobím, tak jsme vyšli jako vítězové. Ekonomická situace je momentálně taková, jaká je, lidé stále neutrácejí tolik jako dřív, takže jsme spokojení. Současné období bereme jako příležitost, aby se ukázalo, které produkty mají z dlouhodobého pohledu smysl.
Takže teď se cítíte jako firma stabilnější než v době pandemie?
Ono prodávat podle toho, co zrovna řekne ministr zdravotnictví na tiskovce o povinnosti nosit roušky, je dlouhodobě neudržitelné. Jeden den prodáte pět set roušek, další den přišlo osm tisíc objednávek. Jako firma jsme se potřebovali stabilizovat a růst zdravým tempem, a to se nám daří.