Evropská unie a Čína se dohodly, že budou pokračovat v technických jednáních o možných alternativách ke clům na dovoz elektromobilů vyráběných v Číně. Stále je zde ale řada rozdílných názorů. Peking také podle zdrojů vyzval čínské automobilky, aby s další expanzí v Evropské unii zatím počkaly.

Evropská unie se chystá příští týden zavést dodatečná cla až 35,3 procenta na dovoz elektromobilů vyrobených v Číně.

Rozhovory o možném odvrácení cel ale mohou pokračovat i poté. Jako alternativu k clům obě strany zvažují závazky čínských výrobců o minimálních cenách nebo jejich investice v Evropě.

„Zástupci obou stran se dohodli, že další technická jednání se uskuteční v nejbližší době,“ uvedla Evropská komise po videohovoru mezi evropským komisařem pro obchod Valdisem Dombrovskisem a čínským ministrem obchodu Wang Wen-tchaem.

Dombrovskis a Wang potvrdili závazek najít vzájemně přijatelné řešení, které má zajistit rovné podmínky na trhu EU a být v souladu s pravidly Světové obchodní organizace.

Evropská komise, která dohlíží na obchodní politiku sedmadvaceti členských států Evropské unie, zatím se svými čínskými protějšky absolvovala osm kol technických jednání. Podle jejího vyjádření zatím zůstávají významné nesrovnalosti.

Dombrovskis rovněž vyjádřil znepokojení nad rozhodnutím Pekingu začít vyšetřovat dovoz brandy, vepřového a mléčných výrobků z Evropské unie. Takové vyšetřování je podle EU nepodložené, uvedl.

Agentura Bloomberg s odkazem na své zdroje napsala, že Peking tlačí na čínské automobilky, aby kvůli sporu o cla další expanzi v Evropské unii zatím pozastavily.

Mimo jiné je vybídl, aby přestaly aktivně hledat vhodné lokality pro výstavbu výrobních závodů v regionu.

Komise coby unijní exekutiva se rozhodla uvalit dodatečná cla na dovoz elektromobilů z Číny, protože Peking výrobce těchto aut podle názoru Bruselu nedovoleně subvencuje.

Navrhovaná dodatečná cla až 35,3 procenta jsou nad rámec standardního dovozního cla na automobily, které v Evropské unii činí deset procent.