Makat více než ostatní, sršet zvědavostí a mít méně planých řečí. To je recept na úspěch podle nejúspěšnějšího českého manažera všech dob. Robert Kyncl pomohl udělat z YouTube mašinu na peníze, Netflix změnit z posílání DVD v online videotéku a teď chystá na budoucnost hudební vydavatelství Warner Music Group.
„Kéž by ještě žili moji rodiče… Byli by pyšní.“ Takto letos v létě reagoval Robert Kyncl na e-mail s nabídkou titulního rozhovoru Forbesu. Ještě loni se mu do toho přitom nechtělo. Byl čerstvě na nové pozici a zprostředkovaně vzkázal, že toho má moc. A nutno říct, že reakci nevytáhl z šuplíku výmluv.
Tou dobou byl zhruba šest měsíců v roli CEO Warner Music Group, což je jedno z největších hudebních vydavatelství na světě pyšnící se jmény jako Ed Sheeran, Dua Lipa, Madonna či Coldplay. Warner Music Group, zkráceně známá jako WMG, zaměstnává okolo šesti tisíc lidí po celém světě, její loňské tržby přesáhly šest miliard dolarů a její akcie se obchodují na americké burze Nasdaq.
„Je to jízda, máme před sebou hrozně moc práce,“ přiznává v sídle WMG na Broadwayi v New York City čtyřiapadesátiletý Kyncl. K tomu, v čem přesně spočívá jeho aktuální pracovní výzva, se každopádně ještě dostaneme.
Dlouho předtím nicméně za oceánem, kam se vydal v roce 1992, nejprve vystudoval bakalářský program na State University of New York, posléze magisterský program na Pepperdine University in California. Jeho první prací bylo secvakávání životopisů a fotek v talentové agentuře.
Pak se přes pozici analytika ve firmě, která zajišťovala financování pro filmová studia Paramount a Universal, dostal do HBO, odkud si na tři a půl roku odskočil do startupového světa, aby následně v roce 2003 naskočil do rozjíždějícího se vlaku jménem Netflix.
Tam jeho příběh začal získávat kontury, že by jej Netflix skoro mohl zfilmovat. V době, kdy Netflix fungoval jako služba posílající DVD do schránek zhruba pěti set tisíc Američanů, se dobrovolně přihlásil jako lídr projektu, který měl firmu přivést do digitálního světa.
Když v roce 2010 z Netflixu odcházel, měla digitální služba desítky milionů předplatitelů a pevné základy na to, co přišlo v následujících letech. Dnes jich má více než 280 milionů a se zakladatelem Reedem Hastingsem zůstává Kyncl v osobním kontaktu.
Aby ne, když byl součástí nejužšího kruhu vedení, kde včetně Hastingse figurovali pouze čtyři lidé. „Když třeba potřebuju advice… Jak se to řekne? No, zkrátka volám jemu,“ usmívá se Kyncl, jehož čeština v onom roce 1992 zůstala už navždy v Liberci.
Co ho zlákalo opustit fantasticky rozjetý Netflix? Další velká příležitost a bílý list papíru. „YouTube už tou dobou existovalo pět let, ale monetizace byla dost omezená. Na mně a pár kolezích bylo to celé vymyslet,“ rekapituluje Kyncl, který následně dvanáct let působil jako chief business officer právě v YouTube a pomohl z něj udělat mašinu na peníze, která trží miliardy dolarů.
Být ve správnou chvíli na správném místě, a hlavně se správnými lidmi je o štěstí, ale je to především o tvrdé práci.
Od začátku roku 2023 má na vizitce CEO of Warner Music Group. „Být po letech konečně CEO je nějaký logický vývoj, za který jsem rád,“ přiznává Čech, jehož kariéra v nejvyšších patrech korporátního globálního byznysu není srovnatelná snad s žádným krajanem.
Co by na vás dnes řekli rodiče?
To je dobrá otázka. Narodili se v roce 1944, respektive 1947. Celý život žili v komunismu, kapitalismus zažili až posledních dvacet let. Bylo pro ně ohromně těžké pochopit, kde vůbec pracuju. Když jsem jim například vysvětloval Netflix, moc to nechápali. Čili pro ně to bylo, jako bych dělal jakoukoli jinou práci. Když jsem šel v roce 2010 do Googlu (mateřská firma YouTube, pozn. red.), jediná věc, co o něm věděli, byly medializované kontroverze ohledně Street View.