Čína si u Světové obchodní organizace stěžuje na vysoká cla, která na dovoz elektromobilů zavedla Evropská unie. Zástupce WTO serveru Politico v pondělí potvrdil, že organizace už stížnost obdržela. Takzvaná vyrovnávací cla až 35,3 procenta na dovoz bateriových elektromobilů z Číny jsou výsledkem vyšetřování čínských subvencí, které v minulých měsících vedla Evropská komise. Platí od 30. října po dobu pěti let a připočítávají se ke standardnímu desetiprocentnímu clu.
„Můžeme potvrdit, že jsme od Číny obdrželi žádost o konzultace s Evropskou unií ohledně konečných vyrovnávacích cel, která Evropská unie zavedla na elektrická vozidla,“ uvedl zástupce WTO.
Čína žádá o konzultace s Evropskou unií, které představují první krok v rámci případného řešení sporu prostřednictvím WTO. Ty mohou trvat až šedesát dní. Následně může být požádán nejvyšší odvolací orgán WTO, aby spor mezi oběma obchodními partnery rozhodl. Panel tohoto orgánu je ale v poslední době ochromen kvůli nedostatku soudců v důsledku nespokojenosti Spojených států s organizací.
Čína a Evropská unie by mohly spor vyřešit prostřednictvím záložního systému – takzvaného mnohostranného prozatímního ujednání o odvolání při rozhodčím řízení. Jde o nový systém, který ustavila část členů WTO včetně unie, aby paralyzaci odvolacího orgánu obešla.
Minulý týden čínské ministerstvo potvrdilo návštěvu delegace z Evropské unie za účelem jednání o možném řešení sporu o vyrovnávací cla a subvence. V případě, že by se obě strany shodly na smírném řešení, mohla by Evropská komise od cel upustit i dříve než za pět let.
Čína už dříve pohrozila odvetou proti těm evropským firmám, které na čínský trh vyvážejí mléčné výrobky nebo produkty z vepřového masa. Od 11. října navíc uvalila clo 30,6 až 39 procent na dovoz evropské brandy, což se dotýká zejména francouzských producentů. Brusel tyto kroky odsoudil jako neoprávněné.
Evropská unie uplatňuje při dovozu automobilů standardní desetiprocentní clo. Spolu s vyrovnávacím clem tak celkový dovozní poplatek na některé bateriové elektromobily z Číny přesahuje 45 procent.
Dodatečné clo, které Evropská komise zavedla, se liší podle výrobce. Například dovoz elektromobilů od čínské firmy BYD je zatížen clem sedmnáct procent. Clo 18,8 procenta platí na elektromobily od firmy Geely a 35,3 procenta na auta, která vyváží čínský státní podnik SAIC. Při započtení standardního cla tak v posledním případě dovozní poplatek činí 45,3 procenta.
Geely prodává například značky Polestar nebo Volvo, zatímco SAIC vlastní původně britskou značku MG, která patří k nejprodávanějším elektromobilům v Evropě.
Komise už dříve uvedla, že nejvyšším clem zatíží ty automobilky, které s ní nespolupracovaly při vyšetřování dopadů subvencí poskytnutých čínskou vládou.
Na ostatní výrobce elektromobilů v Číně, včetně těch západních, jako je Volkswagen a BMW, se vztahuje clo 20,7 procenta. Na elektromobily americké značky Tesla vyrobené v Číně zavedla komise clo 7,8 procenta. U tohoto poplatku komise uvádí, že k němu dospěla na základě „individuální kalkulace“.
Evropská komise, která jménem sedmadvaceti členských zemí Evropské unie řídí obchodní spory, poukazuje na výrazný nárůst dovozu elektromobilů z Číny do unie. Zatímco v roce 2020 podíl elektrických aut vyrobených v Číně dosahoval na unijním trhu elektromobilů 3,9 procenta, do září 2023 se dostal na 25 procent. Komise tvrdí, že je to částečně výsledek nečestných subvencí, které automobilkám poskytuje čínská vláda. Peking takové tvrzení odmítá a poukazuje na technologický pokrok v Číně.
Zavedená cla vadí zejména německým automobilkám, pro které je Čína důležitým trhem. Manažeři těchto automobilek se obávají, že spor o cla bude mít negativní dopady na odbyt jejich aut v Číně v době, kdy už mají dost problémů kvůli vysokým nákladům v souvislosti s požadavky Evropské komise na přechod k takzvaným čistým zdrojům energie.