Přestože pro část firem představuje reportování o dopadech svého byznysu stále potíže, Česko v tomhle směru udělalo ohromný skok kupředu. Ukazuje to třetí ročník ESG žebříčku, který míru udržitelnosti podnikání podrobně a systematicky mapuje.

Tři čtvrtiny Čechů si myslí, že firmy by měly dbát na udržitelnost stejně jako na tvorbu zisku, vyšlo z nedávného průzkumu společnosti Ipsos pro Asociaci společenské odpovědnosti. Ten zjišťoval, jak na téma udržitelného chování nahlíží veřejnost a na co jsou lidé při hodnocení firem citliví.

Zdaleka nejsilněji si udržitelné chování lidé spojují s ekologickými tématy – odpovědným nakládáním s odpady, ohleduplností k přírodě či neplýtváním. To je ale jen část ESG strategie, která čím dál víc prostupuje tuzemským byznysem. Pod E (z anglického environmental) se skrývá ochrana životního prostředí a to, jak je firma svým podnikáním ovlivňuje.

S (social) znamená, jak se firma chová ke svým zaměstnancům, ale i jak působí navenek, například v rámci komunity, nebo jaké projekty podporuje či sponzoruje. A nakonec G (governance) zahrnuje vnitřní fungování firmy, její byznys model, vlastnickou strukturu a transparentnost navenek, včetně například zveřejňování výročních zpráv nebo informací o tom, kde konkrétní společnost odvádí daně.

A protože jde o kritéria, která je většinou možné změřit, vznikl také tento ESG žebříček. Nezávislý a komplexní průzkum, jenž hodnotí udržitelnost a etické praktiky v podnikání. Výběr, jehož partnerem je i magazín Forbes, prošel hodnocením odborné poroty ve spolupráci s Asociací společenské odpovědnosti.

Do letošního výběru se přihlásilo osmasedmdesát firem napříč všemi odvětvími, tradičně nejvíce zastoupený je bankovní sektor.

„Dotazník jsme oproti předchozímu ročníku výrazně proměnili a postavili na reálném legislativním podkladu, který firmy musejí dřív nebo později reflektovat, a sice Evropských standardech pro vykazování udržitelnosti,“ říká Lucie Mádlová, zakladatelka a ředitelka Asociace společenské odpovědnosti.

Porota rovněž hodnotila doložené reporty či strategické dokumenty firem. „Potvrdilo se nám, že reporting je pro firmy pořád těžký úkol. Sice nastoupily nějakou cestu, ovšem následné kroky, jako je komunikace implementace strategií v praxi nebo přenos globálních strategií na lokální přístupy, někdy chybějí.

Oceňuji také přístup a snahu sociálních podniků držet krok. Firmy, které se tématu udržitelnosti dlouhodobě věnují, mají jasně zmapované své dopady a umějí s tématem pracovat, to jim přináší značnou výhodu,“ zhodnotila letošní kandidáty Lucie Mádlová.

Porotci také pozitivně ocenili snahy těch, kteří ještě nejsou tak daleko, nicméně už nyní v rámci svého sektoru vyčnívají. „Předávání příkladů osvědčené praxe je zásadní především pro získání inspirace. I když žádná firma nedělá vše úplně dokonale, jednotlivé aktivity mohou sloužit jako vzor, zejména pro malé a střední podniky, které tvoří 98 procent všech podnikatelských subjektů.

ESG regulace se doposud zaměřovaly především na velké firmy, ale je důležité šířit osvětu i mezi menší podniky. Právě ty mohou mít díky své lokální působnosti výrazný a pozitivní dopad na své okolí, a proto stojí za to, aby se inspirovaly příklady, které již fungují,“ uvedla Hana Wasserburger, ředitelka poradenských služeb společnosti Visa pro Česko, Maďarsko a Slovensko, generálního partnera žebříčku.

Výsledkem půl roku trvajícího výběru tak je top deset velkých firem a top pět malých a středních podniků. Které společnosti letos v ESG žebříčku zazářily, se dočtete na následujících stránkách.