Někteří zlevněnými produkty a službami řeší dárky na Vánoce. Jiní už si k další urputné bannerové akci vypěstovali uživatelskou slepotu. Black Friday se svými slevami nás láká už od konce října. Jsou opravdu tak výhodné, jak vypadají? Jak se Black Friday proměnil v posledních letech? A které značky by se měly akci vyhnout?
Takzvaný Černý pátek pochází ze Spojených států, kde se tradičně koná den po Díkuvzdání, tedy čtvrtý pátek v listopadu. Tento rok spadá na 29. listopadu, ale slevy a akce se často prodlužují na delší období.
Jen v loňském roce při něm Češi v online i kamenných obchodech utratili kolem sedmi miliard korun. Ne všechny slevy a akce jsou ale férově nastavené. Ty největší e-shopy a jejich klamavé praktiky během Black Friday posledních sedm let monitoruje Hlídač shopů.
Za tuto dobu navíc znatelně narostla nabídka produktů v této akci. Dříve se jednalo o jednotky tisíc produktů v rámci jednoho dne, později týdne. Dnes to jsou desítky tisíc během celého měsíce.
„Celková nabídka produktů vyrostla více než desetinásobně. Současně sledujeme příchod zahraničních tržišť, která již také spustila Black Friday a s uváděním reálných slev si hlavu zatím moc nelámou,“ říká Jakub Balada z Hlídače shopů.
V lednu roku 2023 byla přijata novela zákona o ochraně spotřebitele. Ukládá obchodníkům povinnost uvádět u slev informaci o nejnižší ceně, za kterou byl výrobek prodáván v posledních třiceti dnech před slevou. To by mělo zákazníkům pomoci posoudit, zda je sleva skutečně výhodná. Ne vždy to tak ale v praxi je. Kromě legislativy ale existují i softwarové nástroje a webové stránky, které zákazníkům pomáhají ověřovat, zda jsou slevy skutečné.
Mezi takové patří právě i portál Hlídač shopů. „Některé se snaží dodržovat nová pravidla pro výpočet slev a uvádějí slevy reálné. Na druhou stranu stále vidíme e-shopy (i jedny z největších), které hledají skulinky, jak nová pravidla obejít a z našeho pohledu klamat spotřebitele,“ komentuje Balada.
Někteří prodejci začínají slevy komunikovat už začátkem listopadu, mnozí začínají později a pokračují přes ono magické datum 29. listopadu. Každý prodejce má vlastní strategii a záleží na jeho obchodních cílech a marketingových plánech. Mnozí ohraničí svůj prodej výhružným odpočtem.
Dříve e-shopy lákaly až na devadesátiprocentní slevy. „Reálné slevy byly v průměru kolem dvaceti procent, což odpovídá i nyní. Tyto klamavé praktiky jistě pomohly k obřímu nárůstu tržeb během Black Friday,“ říká Balada.
Díky novele zákona začala většina e-shopů uvádět reálné slevy. „Bohužel se stále najdou e-shopy, které se snaží nová pravidla různě obejít. Jedním příkladem jsou věrnostní programy, které jsou z nových pravidel vyjmuty. Dalším novým fenoménem jsou kupony, které jsou nabízeny obecně pro všechny zákazníky. Pro ně nová pravidla platí, ale většina e-shopů to ještě nereflektuje,“ pokračuje Balada.
S novelou zákona tedy stále přicházejí nové techniky, jak ji obejít. „Myslím, že každý rok nás Black Friday naučí něco nového. A spolu s našimi zkušenostmi umíme stále lépe ověřovat a odhadnout, kdy je sleva skutečná a výhodná a kdy jde jen o marketing,“ říká Romana Mazalová, psycholožka se specializací na reklamu a manipulaci.
„Když jsme Hlídače shopů před sedmi lety spustili, nalezli jsme klamavé praktiky na všech monitorovaných e-shopech. Typicky se jednalo o navýšení přeškrtnuté ceny (z které se počítá sleva) v okamžiku zařazení produktu do Black Friday. Díky tomu měl produkt v rámci Black Friday uvedenou velkou slevu, ale v některých případech stál i více než před akcí,“ popisuje Balada.
Tyto praktiky v současnosti v Hlídači shopů vidí výjimečně, jedná se spíše o chyby v nacenění.
Pátek celý měsíc
Z relativně neznámého dne se Black Friday v Česku postupně stal jedním z nejdůležitějších nákupních období v roce. „Obchodníci začínají se slevami tradičně v listopadu a pokračují až do prosince, někdy i déle. Původně jednodenní akce se tak protáhla na celý víkend, týden, a dnes může trvat klidně i celý měsíc,“ popisuje Mazalová. Ve Spojených státech je Black Friday už od roku 2005 tradičně nejrušnějším nakupovacím dnem.
I chování konzumentů se za dobu existence akce značně proměnilo. Pod Black Friday už si ani tolik nepředstavíme davy rvoucí se dveřmi obchodů. Naše telefony poslední roky cinkají upozorněními o slevě v aplikacích.
Během covidu se lidé více naučili nakupovat přes internet, což přirozeně vedlo ke zvýšení tržeb e-shopů i během Black Friday. „E-shopy se musely rychle přizpůsobit novým podmínkám a investovat do vylepšení svých služeb. Od lepšího zabezpečení webů přes spolehlivější logistiku až po kvalitnější zákaznický servis – aby dokázaly uspokojit rostoucí poptávku a zůstat konkurenceschopné,“ říká Mazalová.
Trend prodlužování Black Friday není specifický jen pro Českou republiku, děje se i v dalších zemích. „Důvod je zřejmý, maximalizovat tržby a rozložit nápor zákazníků na delší časové období,“ říká Mazalová. To má podle ní své stinné stránky, zákazníci se mohou stát nedůvěřiví a skeptičtí, v podstatě začne mizet ten původní dojem exkluzivity.
„E-shopy na velký přechod do onlinu zareagovaly i množstvím slevových akcí během roku. U některých vidíme Black Friday čtyřikrát do roka, jinde jedna slevová akce navazuje na další,“ říká Balada.
Black Friday však není vhodnou strategií pro všechny značky a obchody. „Exkluzivní značky se obvykle slev tolik neúčastní, protože pro ně je klíčové chránit image luxusu. Krátkodobé zvýšení prodeje pro ně není tak důležité jako udržení dlouhodobé hodnoty značky,“ uzavírá Mazalová.