„Co byste dělali, kdybyste měli vůz formule 1 na celý den?“ zeptala se společnost Red Bull svých dánských a švédských fanoušků na sítích. Nikdo z nich netušil, že multimiliardový nápojářský kolos a majitel úspěšné stáje F1 má v úmyslu několik nápadů do puntíku zrealizovat a natočit, byť by šlo o naprosté šílenosti.
Impérium modrých plechovek se zálibou v extrémech všeho druhu svěřilo natáčení obřího projektu režisérovi Markusi Krugovi. Už podruhé. Před třemi roky totiž dostal náš 30 pod 30 alumni na starost formuli prohánějící se po Karlově mostě. Tehdy i teď je výsledek naprosto strhující.
Co byste dělali s vozem F1 na den vy? Protože některé nápady Dánů a Švédů byly dost nuda. „Chtěla bych ho vidět projet jedním z mnoha dánských mostů.“ Vážně? Když už most, možná by stačilo mrknout na tři roky staré video z Česka.
Někteří se naštěstí odvázali víc a Krug tak mohl vyslat monopost s Davidem Coulthardem soupeřit s létajícími závodníky rallycrossu nebo… za Vikingy. Ano, Skandinávci si mimo jiné poručili, aby se formule vrátila zpět v čase a vyrazila na pořádný vikingský raid. Pro Red Bull a pro Markuse Kruga žádný problém.
„Mám rád budgety, které umožňují větší věci,“ přiznává režisér, jenž se svou zálibou v megalomanství nijak netají. Účet za tohle konkrétní sedmiminutové video se podle informací Forbesu vyšplhal na nižší desítky milionů korun, protože náklady během natáčení postupně bobtnaly.
Krug ovšem zdůrazňuje, že ani firma, jako je Red Bull, neutrácí bezhlavě. „Člověk tam přichází s tím, že mají stáj formule 1, garáž plnou vrtulníků, sky is the limit… A pak dostane velice konkrétní limit,“ usmívá se a levicí ve vzduchu naznačuje výšku, která rozhodně do nebes nesahá. Video ze Skandinávie se přesto povedlo. Na kanálu Oracle Red Bull Racing už posbíralo stovky tisíc zhlédnutí, což se zde daří většinou jen videím se současnými jezdci F1.
Režisér, který je v posledních týdnech plně zaneprázdněn jako showrunner Zrádců s Vojtou Kotkem, si své eskapády pro Red Bull vydobyl ve standardních reklamních tendrech.
„Nejdřív potřebuji napsat celý scénář, abych pak dal dohromady krátkou synopsi k prezentaci, kde to shrnu. Red Bullu se to líbilo a dostal jsem za úkol je nadchnout. Tak jsem to zfilmoval a dal tomu trošku nadsázky,“ líčí zákulisí svého skandinávského dobrodružství.
Krug strávil v cizině značnou část svého života. V Česku má za sebou úspěšnou kariéru plnou přetváření zahraničních formátů do českých kontur.
„Například Onemanshow, inspirace pro charakter Kazmy jako troublemakera, který si může dovolit víc než ostatní a projde mu to, přišla z Německa od moderátora Stefana Raaba. A ty velkolepé vtípky zasahující třeba i do politiky, to jsem se inspiroval v Austrálii,“ popisuje kdysi populární projekt s provokujícím šprýmařem Kazmou, o němž se dlouho nevědělo, že jeho úspěch jde do značné míry za režisérským umem Markuse Kruga.
Reputace vtipálka ho pronásledovala i poté, co v roce 2020 spolupráci s Kamilem Bartoškem alias Kazmou Kazmitchem ukončil. „To, že se show lidem líbila, ještě neznamená, že na schůzce se mnou nehledali všude skryté kamery,“ směje se.
„Lidé si mysleli, že začnu automaticky dostávat reklamní tendery, ale tak to vůbec nebylo, protože to byl velice specifický formát. To mě automaticky nevystřelí mezi režiséry, kteří mají velká portfolia. Neustále bojuju,“ dodává.
Zrádci, velkolepé spoty pro Red Bull, ale třeba i publicistická série s Jankem Rubešem Praha vs. prachy, kde se ujal kamery. To všechno ukazuje, že výsledkem tohoto Krugova boje je mimořádně poutavý obsah.
„Jednou bych chtěl udělat otevírající sekvenci pro Oscary, případně udílení Tony Awards. Něco takhle velkého, kde dostanu celebrity, jejich práci a úkol spojit to všechno humorně dohromady, aby to na začátku ceremoniálu zaujalo. To by mě bavilo a strašně mě štve, že dnes v marketingu záleží jen na prvních třech sekundách, co mají zaujmout scrollující lidi,“ říká Markus Krug.