Český výrobce letadel Aero Vodochody může již brzy změnit majitele. Investiční skupina Penta, jejíž významnou část kontroluje osmý nejbohatší Čech Marek Dospiva, jedná o jeho prodeji. Novým majitelem by se mohla stát zbrojařská skupina Omnipol rodiny Richarda Hávy.
Aero neprožívá zrovna jednoduché období a Penta s firmou přestává mít trpělivost. Už koncem loňského roku do Aera poslala 400 milionů korun a další peníze na chod firmy by mohly přitéct i letos. Mezitím vyměnila vedení: věhlasný Giuseppe Giordo, někdejší ředitel italské Alenie, ve Vodochodech vydržel zhruba tři roky.
Právě Italové firmě naordinovali náročnou strategii, spojenou zejména s výrobou nové generace letounu L-39NG a s omezením menších civilních programů. Ty sice z hlediska ziskovosti nebyly tak zajímavé, ale byznysu fabriky poskytovaly jakousi přirozenou druhou nohu.
Program nových albatrosů připravil ještě český šéf Ladislav Šimek, pod italským vedením však projekt nabobtnal a výrazně se prodražil. Z původně levného a lehkého cvičného letounu se postupně stal plnohodnotný bitevník s moderními zbraňovými systémy – a také výrazně vyšší cenou.
Investice na vývoj dosáhly ke dvěma miliardám korun, ale závazné zakázky zatím nepřišly. Letadlo se sice podařilo dostat do vzduchu (naposledy se proletělo v rámci testování minulý týden), ale i když nadále sbírá potřebné certifikace, které samy o sobě stojí desítky až stovky milionů korun, potenciální zákazníci kolem jen opatrně krouží
Podle informací Forbesu nyní mezi oběma zainteresovanými skupinami probíhají intenzivní jednání. Zatímco Penta se k tomu příliš vyjadřovat nechce a mluvčí Ivo Mravinac jen uvedl, že skupina ze zásady podobné spekulace nekomentuje, zástupci Omnipolu probíhající jednání opatrně potvrdili. „O Aero máme zájem a jednáme o podmínkách akvizice,“ řekl Forbesu Jan Smutný, finanční ředitel Omnipolu.
Spojení s Omnipolem je přitom logické. Obchodník se zbraněmi je partnerem projektu L-39NG prakticky od začátku a do vývoje ze svého poslal několik set milionů korun. Letoun zároveň prodává prostřednictvím svých kontaktů na trhu – i proto se převzetí celého projektu včetně továrny nabízí.
Aktuálně prý probíhá due diligence jak ve fabrice v Odoleně Vodě, tak na sousedním letišti. Předmětem prodeje by podle všeho měly být obě části, přestože ve struktuře Penty jde o dvě oddělené firmy a dva na sobě nezávislé projekty. Kupovat výrobce bez letiště v současnosti nedává příliš smysl, stejně jako letiště bez továrny. Snaha vybudovat z toho vodochodského samostatné veřejné civilní letiště pro Prahu a okolí stále naráží na nejrůznější překážky.
Do prodeje by podle všeho mohla také zasáhnout armáda. Fabrika, stejně jako letiště, totiž musí být vzdušným silám k dispozici nejméně do roku 2027. Do té doby má firma povinnost postarat se o to, aby armádní letouny L-159 Alca bez problémů létaly.
Penta vlastní Aero od roku 2007, kdy ho získala v privatizaci. Z kolabující fabriky vybudovala rozjetou firmu dodávající součástky největším světovým leteckým výrobcům. Z pohledu současné investiční strategie Penty šlo však o lehce exotickou investici, navíc ve velmi obtížném a politicky náchylném byznysu. Pokud se prodej potvrdí, půjde o největší podnikový exit Penty za posledních 10 let.