Vypadá jako trošku hezčí USB flash disk, nabíjí se z počítače a v Americe o ní všichni mluví. Elektronická cigareta Juul, která během dvou let ovládla tři čtvrtiny trhu ve Spojených státech, nyní přichází do Česka. Jak Forbesu potvrdili zástupci výrobce Juul Labs, začne se zde prodávat 10. října.
Česko je pro Juul dvacátým trhem, kam v rámci mezinárodní expanze vstupuje. Nedávno sanfranciská firma se svými výrobky vstoupila i do Polska a na Ukrajinu. V domovské Americe teď přitom Juul spolu s dalšími výrobci vapovacích zařízení čelí velkému tlaku kvůli sérii záhadných respiračních onemocnění, a dokonce několika úmrtí.
Navzdory tomu, že se oběti podle předběžných zpráv dopustily nesprávného zacházení s e-cigaretami (kouřily v nich derivát THC, éterické oleje či kofein, které si opatřily na černém trhu), kampaň proti vapovacím zařízením běží naplno. Některá města i státy dokonce prodej e-cigaret zcela zakázaly a kritiku směrem k jejich výrobcům namířil prezident Donald Trump, zákonodárci z Kongresu i regulatorní úřad FDA.
Jak Juul, který se stal mimořádně populárním mezi americkými teenagery, vlastně funguje? Uvnitř zařízení je kapalina obsahující pět ingrediencí: nikotin, glycerol, kyselinu benzoovou, propylenglykol a příchuť. Při regulovaném zahřívání teplota uvnitř zařízení nepřekročí 300 stupňů Celsia. Kapalina se vypařuje a kondenzuje se ve formě páry, nebo přesněji řečeno aerosolu – to je to, co uživatelé Juulu vdechují.
„Je to mnohem jednodušší proces než to, co se děje při zapálení normální cigarety,“ odkazuje zakladatel Juulu Adam Bowen na potažení, při kterém se pálí tabák při teplotách vyšších než tisíc stupňů. To uvolňuje tisíce škodlivých látek, včetně dehtu, které kuřáci dostávají do plic.
V Česku kouří zhruba každý čtvrtý dospělý člověk, což je pro Juul dostatečně atraktivní trh. „Je tu více než 20 procent populace. Bavíme se o více než milionu lidí, takže to je pro nás dostatečně velká cílová skupina,“ uvedl Bowen v rozhovoru pro český Forbes, který si můžete přečíst v říjnovém vydání.
Oficiální údaje k používání elektronických cigaret v Česku chybějí, podle expertů má zdejší trh velikost mezi jednou a dvěma miliardami korun. Odhaduje se, že vapování se pravidelně věnuje zhruba 130 tisíc Čechů. Tohle číslo ale podle všeho brzy poroste – už na konci prázdnin na český trh s e-cigaretou Logic vstoupil první z velkých hráčů, Japan Tobacco International, výrobce cigaret Winston a Camel. A nyní se svým uzavřeným vapovacím zařízením přichází Juul.
V Česku je už nyní velmi populární zařízení IQOS, které se od Juulu či Logicu výrazně liší: místo kapaliny nahřívá tabák, ovšem nespaluje ho. Odhaduje se, že IQOS u nás používá okolo 250 až 300 tisíc lidí. Stojí za ním nadnárodní gigant Philip Morris, jehož sesterská společnost Altria je také výrazným investorem (drží 35 procent) v Juulu.