VašeČočky.cz jsou největším českým e-shopem s kontaktními čočkami a příslušenstvím pro vše kolem očí. Působí v 16 evropských zemích a v červenci 2019 otevřely první kamennou optiku v Praze. E-shop s ročním obratem 700 milionů korun je na českém trhu už od roku 2008 a zaměstnává téměř 80 zaměstnanců.

CEO VašeČočky.cz Jiří Urban se rozhodl v dubnu tohoto roku zavést sedmihodinovou pracovní dobu, protože je podle něj efektivnější a jeho zaměstnanci budou šťastnější, když budou mít více volného času.

Zkušební zavedení sedmihodinové pracovní doby jsme naplánovali na únor. Následující měsíc jsme vyhodnotili, jak to dopadlo. Firma se nezhroutila, stihli jsme podobné množství práce a zaměstnanci byli mnohem spokojenější. Na základě toho jsme se rozhodli zavést sedmihodinovou pracovní dobu nastálo (se zachováním stejných mezd). Toto jsou naše zjištění po půl roce a malý návod, jak může sedmihodinovou dobu zvládnout i vaše firma:

Když se nám sedm hodin nedaří dodržet

I když drtivá většina našich zaměstnanců pracuje sedm hodin denně, občas musíme v práci zůstat déle, což se nejčastěji týká mě, šéfa marketingového oddělení a vedoucí zákaznického servisu.

U ostatních zaměstnanců jde spíš o výjimky, například v pondělí, kdy vyřizujeme největší množství objednávek z pátečního odpoledne, víkendu a pondělního rána. Skladníci pracují osm hodin, ale odpracovanou hodinu navíc si vyberou jiný den.

Jak nastavit pracovní dobu v kamenném obchodě

Když jsme v červenci otevřeli svoji první optiku v Praze, museli jsme se vypořádat s pracovní dobou i tam. V pracovní dny jsme chtěli mít otevřeno deset hodin, v sobotu pět, a protože máme navíc v optice dvě patra a vyšetřovnu, potřebujeme, aby mohl být v každé části optiky alespoň jeden zaměstnanec.

Směny nebylo možné nakombinovat tak, aby optičky a optometristky pracovaly sedm hodin nebo méně a jiné dny chodily do práce jen na pár hodin. Po domluvě s nimi jsme se tak rozhodli, že přijdou do práce tři dny v týdnu na deset hodin a jeden den na pět. Pracují tedy také 35 hodin týdně, i když to bohužel není sedm hodin denně.

Co nemusí dělat lidé, ať dělají stroje

Už před zavedením sedmihodinové doby jsme vždy řešili, jak nedělat opakovaně věci, které může udělat stroj nebo které stroj udělá lépe než my.

Máme například vlastní systém, který automaticky objednává většinu zboží, nebo robota, který sám zjistí, jaké ceny mají naši konkurenti, a doporučí případně změnu té naší. S rozjezdem sedmihodinové pracovní doby jsme znovu pečlivě prošli, co a jak děláme, a promysleli, zda nemůžeme zefektivnit nebo zautomatizovat nějaké další procesy. U spousty z nich jsme to udělali – například jsme dramaticky zjednodušili překládání textů k novým produktům.

Brigádníci jako efektivní nárazová síla

Místo toho, abychom se pokusili udělat veškerou práci sami, ve větší míře najímáme brigádníky. Ve výsledku máme práci hotovou rychleji a stojí nás to méně, než kdyby ji dělali naši zaměstnanci.

Letos jsme například téměř ztrojnásobili nabídku slunečních brýlí na našem e-shopu, a protože jsme nové brýle potřebovali začít prodávat co nejrychleji, najali jsme si na jejich zalistování krátkodobě několik brigádníků.

Ve výsledku to bylo rychlejší, než kdyby to ke své práci po částech dělali naši zaměstnanci nebo kdybychom upravovali systém pro hromadné vkládání stovky položek.

Sedm hodin práce nám přináší zájemce o práci

Od zavedení zkrácené pracovní doby se nám zvedla návštěvnost webu, konkrétně v sekci Kariéra. Na pohovory se nám od dubna hlásí více kandidátů a také větší procento těch, kterým práci nabídneme, ji přijme. Někteří z nových zaměstnanců dokonce upřímně zmínili, že právě zkrácená pracovní doba byla pro ně rozhodujícím faktorem, proč si vybrali zrovna nás.