Diamonds are a girl’s best friend, zpívá Marilyn Monroe ve slavné písni z filmu Páni mají radši blondýnky z roku 1953. A teď, víc než půlstoletí poté, to platí i o nejbohatších lidech světa. Alespoň podle zájmu, který mezi světovými miliardáři budí plánovaný odkup luxusní klenotnické značky Tiffany & Co.
Už na začátku tohoto týdne obří skupina LVMH Bernarda Arnaulta učinila nabídku převzít výrobce luxusních šperků Tiffany s tím, že za něj zaplatí 120 dolarů za akcii, tedy téměř 15 miliard dolarů i s dluhem. Šperkařská firma se nechala slyšet, že nabídku pečlivě zvažuje, a její akcie v reakci na akviziční šepot poskočily o 30 procent, čímž se dostaly na nejvyšší úroveň za posledních 14 měsíců.
Pokud by k převzetí došlo, půjde o největší obchod, jaký kdy Arnault uzavřel. A zároveň zásadní změnu poměru sil na světovém trhu s luxusem. Ten Bernard Arnault už nyní ovládá z předních pozic: odhad jeho jmění podle Forbesu momentálně činí okolo 102 miliard dolarů, což z něj činí nejenom nejbohatšího Evropana, ale také čtvrtého nejbohatšího člověka světa.
Některé šperkařské firmy už navíc Arnault a jeho rodina vlastní, připomeňme například značky Bulgari nebo Chaumet. Ovšem velká, globálně úspěšná klenotnická značka zaměřená na diamanty jako Tiffany & Co. by portfoliu i tak nepochybně slušela – a pomohla by mu v tomto segmentu více proniknout i na americký trh.
Jenže o to stojí i všichni ostatní velcí hráči v luxusní branži. Očekává se, že na Arnaultovu novinku nepochybně odpoví Francois-Henri Pinault, jehož luxusní impérium Kering zastřešuje značky, jako je Balenciaga, Yves Saint Laurent, Alexander McQueen nebo Gucci – a z velkých šperkařských značek prozatím zastupuje jenom Boucheron a Pomellato.
O Pinaultovi se ostatně už dříve mluvilo jako o velkém adeptovi na převzetí Tiffany & Co. A pak je tu ještě Richemont, zastupovaný jihoafrickou miliardářskou rodinou Antona Ruperta. Jeho portfolio vedle značek Montblanc, Vacheron Constantin, Chloé nebo Roger Dubuis zdobí i ikonické francouzské klenotnictví Cartier. Propojení by mu tak nepochybně také dávalo smysl.
Zatímco tedy Tiffany & Co. „pečlivě zvažuje“ nabídku, kterou jí Arnault udělal, ve světě luxusu to bublá. Klenotnická firma, která loni vykázala tržby přes 4,4 miliardy dolarů, by byla vítanou trofejí každého z velkých hráčů. I díky její obří popularitě a neustále rostoucímu potenciálu v Asii.
Například v Číně je klenotnictví Tiffany z hlediska popularity u zákazníků dlouhodobě hodnoceno jako jedna ze tří nejžádanějších luxusních značek v oboru, čemuž ostatně jako všude na světě pomohla i globální sláva filmu Snídaně u Tiffanyho s Audrey Hepburn. Tiffany je považován za něco klasického, luxusního, reprezentujícího dlouhou tradici a špičkové řemeslo, žádaného a zároveň málo dostupného, což je kombinace, na kterou asijští zákazníci tradičně mimořádně slyší.
Arnault má v nadcházejícím očekávaném souboji titánů v kapse i pár výhod. Současný CEO značky Tiffany, Alessandro Bogliolo, je jeho bývalým zaměstnancem, neboť v letech 1996 až 2012 vedl jako COO klenotnictví Bulgari, spadající do Arnaultova impéria. „Mimochodem právě přesun pod křídla LVMH výsledkům a dalšímu rozvoji římského klenotnictví Bulgari mimořádně pomohl, a to i v konkurenceschopnosti,“ upozorňuje znalec luxusního trhu Rogerio Fujimori z The Royal Bank of Canada pro americký Forbes.
Zároveň i Bernard Arnault dobře ví, že pouhou nabídkou prozatím nemá vyhráno. Všichni ostatní zase vědí, že Bernard Arnault je rád ve všem první. Tahle hra o diamantové trůny je zkrátka rozehraná víc než zajímavě. A máme se zjevně na co těšit. Diamanty jsou přece věčné.