Diamonds are a girl’s best friend, zpívá Marilyn Monroe ve slavné písni z filmu Páni mají radši blondýnky z roku 1953. A teď, víc než půlstoletí poté, to platí i o nejbohatších lidech světa. Alespoň podle zájmu, který mezi světovými miliardáři budí plánovaný odkup luxusní klenotnické značky Tiffany & Co.

Už na začátku tohoto týdne obří skupina LVMH Bernarda Arnaulta učinila nabídku převzít výrobce luxusních šperků Tiffany s tím, že za něj zaplatí 120 dolarů za akcii, tedy téměř 15 miliard dolarů i s dluhem. Šperkařská firma se nechala slyšet, že nabídku pečlivě zvažuje, a její akcie v reakci na akviziční šepot poskočily o 30 procent, čímž se dostaly na nejvyšší úroveň za posledních 14 měsíců.

Pokud by k převzetí došlo, půjde o největší obchod, jaký kdy Arnault uzavřel. A zároveň zásadní změnu poměru sil na světovém trhu s luxusem. Ten Bernard Arnault už nyní ovládá z předních pozic: odhad jeho jmění podle Forbesu momentálně činí okolo 102 miliard dolarů, což z něj činí nejenom nejbohatšího Evropana, ale také čtvrtého nejbohatšího člověka světa.

Některé šperkařské firmy už navíc Arnault a jeho rodina vlastní, připomeňme například značky Bulgari nebo Chaumet. Ovšem velká, globálně úspěšná klenotnická značka zaměřená na diamanty jako Tiffany & Co. by portfoliu i tak nepochybně slušela – a pomohla by mu v tomto segmentu více proniknout i na americký trh.

Jenže o to stojí i všichni ostatní velcí hráči v luxusní branži. Očekává se, že na Arnaultovu novinku nepochybně odpoví Francois-Henri Pinault, jehož luxusní impérium Kering zastřešuje značky, jako je Balenciaga, Yves Saint Laurent, Alexander McQueen nebo Gucci – a z velkých šperkařských značek prozatím zastupuje jenom Boucheron a Pomellato.

info Chief Executive of LVMH (Louis Vuitton Moet Hennessy) Bernard Arnault speaks during a visit to the new Louis Vuitton factory in Alvarado (40 miles south of Fort Worth), Johnson County, Texas on October 17, 2019. A workshop of the French brand Louis Vuitton will be inaugurated in Texas by Donald Trump, in the presence of Bernard Arnault, CEO of LVMH, who had indicated to the American President in 2017 that he was ready to invest more in the United States., Image: 477496938, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Nicholas Kamm / AFP / Profimedia
Předseda představenstva LVMH a čtvrtý nejbohatší člověk na světě Bernard Arnault. Foto: Profimedia

O Pinaultovi se ostatně už dříve mluvilo jako o velkém adeptovi na převzetí Tiffany & Co. A pak je tu ještě Richemont, zastupovaný jihoafrickou miliardářskou rodinou Antona Ruperta. Jeho portfolio vedle značek Montblanc, Vacheron Constantin, Chloé nebo Roger Dubuis zdobí i ikonické francouzské klenotnictví Cartier. Propojení by mu tak nepochybně také dávalo smysl.

Zatímco tedy Tiffany & Co. „pečlivě zvažuje“ nabídku, kterou jí Arnault udělal, ve světě luxusu to bublá. Klenotnická firma, která loni vykázala tržby přes 4,4 miliardy dolarů, by byla vítanou trofejí každého z velkých hráčů. I díky její obří popularitě a neustále rostoucímu potenciálu v Asii.

Například v Číně je klenotnictví Tiffany z hlediska popularity u zákazníků dlouhodobě hodnoceno jako jedna ze tří nejžádanějších luxusních značek v oboru, čemuž ostatně jako všude na světě pomohla i globální sláva filmu Snídaně u Tiffanyho s Audrey Hepburn. Tiffany je považován za něco klasického, luxusního, reprezentujícího dlouhou tradici a špičkové řemeslo, žádaného a zároveň málo dostupného, což je kombinace, na kterou asijští zákazníci tradičně mimořádně slyší.

Arnault má v nadcházejícím očekávaném souboji titánů v kapse i pár výhod. Současný CEO značky Tiffany, Alessandro Bogliolo, je jeho bývalým zaměstnancem, neboť v letech 1996 až 2012 vedl jako COO klenotnictví Bulgari, spadající do Arnaultova impéria. „Mimochodem právě přesun pod křídla LVMH výsledkům a dalšímu rozvoji římského klenotnictví Bulgari mimořádně pomohl, a to i v konkurenceschopnosti,“ upozorňuje znalec luxusního trhu Rogerio Fujimori z The Royal Bank of Canada pro americký Forbes.

Zároveň i Bernard Arnault dobře ví, že pouhou nabídkou prozatím nemá vyhráno. Všichni ostatní zase vědí, že Bernard Arnault je rád ve všem první. Tahle hra o diamantové trůny je zkrátka rozehraná víc než zajímavě. A máme se zjevně na co těšit. Diamanty jsou přece věčné.