Největší tuzemský e-shop, který letos směřuje k obratu 30 miliard korun, spouští novou kategorii, i když ne zcela nákupní.
Pod názvem Souhvězdí pomoci na Alze naleznete dobročinné projekty, na něž lze přispět nezávisle na nákupu. Vložíte do košíku, vyberete násobek stokoruny, zaplatíte a je to. Idea je navíc do budoucna taková, že by zákazníkům bylo nabídnuto přispět formou zaokrouhlení nákupu – kdo by přece řešil stovku při nákupu televize třeba za 17 900 korun?
„Za tímto projektem se skrývá ambice pomoci potřebným tím, kde je Alza jako e-commerce platforma silná. Chceme umožnit, aby prostředky mezi těmi, kteří je mají, a těmi, kteří je potřebují, tekly co nejsnáze a bez zbytečných ztrát,“ uvedl se spuštěním projektu Tomáš Havryluk, který by chtěl výhledově zalistovat tolik dobročinných projektů, kolik jen bude možné, a vytvořit tak největší CSR platformu v zemi.
Alza měsíčně zaznamená i 20 milionů návštěv, což jsou čísla, na něž pochopitelně weby neziskových organizací nikdy nemohou dosáhnout ani dohromady. Kromě návštěvnosti nabízí i potřebnou infrastrukturu a zpracování plateb.
Snaha zachytit velké množství zákazníků ve chvíli, kdy mají otevřené peněženky, je stále více viditelná. Dnes je běžné, že si k nákupu jízdenky nebo letenky přihodíte pár drobných na „vymazání své uhlíkové stopy“, stejně jako se vás napříkald McDonald’s u samoobslužných terminálů před platbou pravidelně ptá, jestli chcete přihodit 25 korun pro jeho nadační fond.
Seamless dobročinnost bez bariér skýtá nepochybně značný charitativní potenciál – jeden by i řekl, že je to jediná cesta, jak zasáhnout opravdové masy, včetně lidí, kteří z mnoha důvodů pravidelně nepomáhají.
To si ostatně před šesti lety uvědomil i Amazon, když začal s programem AmazonSmile. Ten funguje na principu automatického příspěvku: půl procenta z každého nákupu jde vámi vybrané nadaci a v Americe lze takto přispět milionu různých subjektů.
Vtip je pochopitelně v tom, že abyste pomáhali, musíte nakupovat. A čím více nakoupíte, tím více pomůžete. Přístup Alzy je v tomto ohledu přímočařejší a bude zajímavé sledovat, jestli se jím inspirují i další velcí hráči našeho e-commerce trhu.