Frýdecko-místecká Marlenka, firma na medové dorty podnikatele Gevorga Avetisjana, do nového roku vstupuje ve velkém. Rozjela rozsáhlou rekonstrukci zákaznického centra, které v novém bude mít dvojnásobnou kapacitu. Loni se přitom na to, jak v Marlence pečou medové zákusky, přijelo podívat na 20 tisíc lidí. „Kromě toho teď investujeme dohromady 400 milionů korun do skladů, nových kanceláří, a hlavně – nové automatické linky na dorty,“ vyjmenovává Avetisjan.
Jen sama linka Marlenku přijde na astronomických 250 milionů korun. Je dlouhá několik desítek metrů a dorty od začátku až do konce vyrábí úplně sama – z jedné strany do stroje proudí potrubní poštou všechny potřebné suroviny a z druhé vyjíždějí čtverce upečeného těsta, které robotické rameno skládá na sebe a prokládá je medovým krémem. Dorty chrlí jeden za druhým – doslova na běžícím pásu.
Na konci linky hotové a zabalené dorty plynule bere robotické rameno a monotónně je skládá na palety, které putují do automatizovaného 40 metrů vysokého skladu. („Je nejvyšší v republice!“ upozorňuje hned Avetisjan.) Fabrika jede na třísměnný provoz a vybavená japonskými roboty místy připomíná spíš dobře šlapající automobilku než rodinnou pekárnu sladkostí.
Nová automatická linka je v Marlence už druhá v pořadí. Když před několika lety Avetisjan poprvé přešel z ruční výroby medových dortů na automatiku, stálo ho to hodně peněz a ještě víc nervů. První automatickou dortovou linku tehdy s nizozemskou strojírenskou firmou dávali dohromady přes dva roky a ve zkušebním provozu ji pak v Marlence zajížděli několik dlouhých měsíců. „Přišla na 170 milionů a problémy kolem jejího rozjezdu mě tenkrát dostaly i do špitálu,“ dodává Avetisjan.
Navzdory dlouhým porodním bolestem ale tahle automatická linka na medové dorty, dlouho jediná svého druhu na světě, slouží dodnes skvěle – každou minutu vyplivne ze svých útrob 16 dortů. A kvůli rostoucí produkci se Avetisjan rozhodl, že jí pořídí sourozence. „Na nové lince se budou péct dorty, starou překonfigurujeme a bude vyrábět ostatní zákusky. Doteď jsme měli jednu pec a u ní často fronty, to bylo potřeba vyřešit,“ říká.
Nová linka za čtvrt miliardy, kterou tentokrát vyráběli společně Švédové, Britové a Nizozemci, pomůže výrobu zefektivnit. Zatím jede ve zkušebním provozu, naplno by se do výroby měla zapojit v březnu.
Avetisjan medové dorty a další zákusky z Frýdku-Místku prodává do 45 zemí světa, v roce 2018 za to utržil 590 milionů (a vydělal 190 milionů provozního zisku před zdaněním, úroky a odpisy). Česko přitom pro Marlenku ani není hlavní odbytiště, na export jde 70 procent dortů – a i když Evropa v tabulkách vývozu vede, významný podíl jich míří za oceán, důležitým trhem je také Blízký východ.
V Asii je Marlenka čím dál silnější. Loni se jí podařilo výrazně prosadit i v Jižní Koreji, kam první dorty prodali v létě. „Hned vzápětí následovaly větší objednávky, až je teď Korea jedním z našich největších odbytišť na Dálném východě,“ říká Avetisjan. Do Vánoc tak z Česka do Koreje odjelo 15 lodních kontejnerů.