skip to main content
Jak být lepší

A byl leden. A všichni začali držet dietu

Pokud se řadíte do skupiny dietářů a od 1. 1. nebo od pondělí jste začali, ale už dneska se vám chce hlady plakat, nezoufejte. Mám pro vás dobrou zprávu. Není to vámi, je to špatně nastaveným stravovacím režimem.

Překvapivě cesta ke zdravému a štíhlému tělu nevede přes detox a vynechání příloh. Rokem 2021 se vám půjde rozhodně lépe, když budete jíst všeho s mírou.

Detox zdarma

Každý rok se detox objevuje především na sociálních sítích. Ve výsledku je jedno, jestli je založen na celerové šťávě nebo kokosovém tuku, vždy se totiž jedná o zbytečné trápení, a tak trochu vyhazování peněz. Detoxikaci organismu mají na starosti 24 hodin, 7 dní v týdnu především játra, ledviny, plíce a střeva. Pokud detoxikace organismu neprobíhá, jak má, poznáte to a problém budete řešit raději na pohotovosti než v lednici.

Reklama

Sacharidům zdar

Když natankujete poloviční nádrž, dojedete jen do poloviny cesty. A stejně fungují i sacharidy v těle. Přesto je mnoho lidí omezí a očekává, že dorazí i tak do cíle. Ve většině případů dojde spíš k opačnému efektu. Po hladovce následují útoky na lednici, ztráta motivace a několik dalších kilo nahoru. Postupné a dlouhodobě udržitelné hubnutí ale zahrnuje adekvátní množství sacharidů. Pokud tápete, kolik by to tak mohlo být, pomůže vám nutriční terapeut.

To můžu, to je zdravé!

V první řadě je dobré si připomenout, že nerozlišujeme zdravé a nezdravé potraviny, ale nevhodné množství. Protože i tzv. zdravá potravina má energii a živiny. Pokud jí sníte více, než kolik potřebujete, uloží se ve formě tuku, a ten rozhodně zdravý nebude. Ideální příklad představuje ovoce. Plné vitaminů, enzymů, vlákniny a také cukru. Dva kusy denně jsou pro zdraví prospěšné, ale kilo mandarinek obsahuje 120 g cukru. Někdy indiánek se svými 30 g cukru zkrátka nevadí. Ale jen někdy!

Reklama

Trpělivost tuk odnáší

Roky zanedbávání pohybu a stravovacích návyků bohužel nevyřeší změna na jeden týden nebo měsíc. Redukce 5 kg tuku při ideální ztrátě 0,5 kg tuku týdně představuje cestu téměř na půl roku. Ale zase si za tu cestu postupně osvojíte návyky správné životosprávy, jednou za čas si i dopřejete a nenaberete vše za měsíc zpět, jako by tomu bylo u jednostranných nebo striktních diet.

Na hmotnosti (ne)záleží

Hmotnost už vás stresovat nemusí. Víc záleží, kolik z celkové hmotnosti máte tuku a svalů. Snadno se pak může stát, že jste zařadili pohyb, vyšperkovali stravu a hmotnost máte pořád stejnou. Běžná osobní váha úbytek tuku a nárůst svalové hmoty nezaznamená a ze začátku možná ani vy ne. Více napoví měření obvodů různých částí těla nebo bioimpedanční váha. 

Předplatné Forbesu

Pošli peníze, pošlu jídelníček

Neexistuje jeden univerzální jídelníček, který by fungoval všem. Unikátnost jídelníčku na míru spočívá v tom, že odborník postupně upravuje vaše aktuální stravovací návyky. A v tom je celé kouzlo úspěchu. Vyházet najednou celou ledničku a naplnit ji potravinami, které chutnají vašemu vzoru nebo poradci, ale ne vám, zeštíhlí jen peněženku. Váš progres to bohužel nepodpoří.

Závěrem doporučuji intenzivní redukci přesunout do jarních měsíců, až bude počasí na venkovní sportovní aktivity, lepší nálada a dostupná čerstvá lokální zelenina. Do té doby stačí dodržovat dostatečný pitný režim, snížit konzumaci smaženého a tučného jídla a denně se na hodinu projít. Třeba pro dobrou kávu k okýnku. 

Hedvika Hejduková vystudovala Nutriční terapii na 1. lékařské fakultě Univerzity Karlovy a Výživové poradenství a sportovní diagnostiku na Vysoké škole tělesné výchovy a sportu PALESTRA. Založila společnost, která se zaměřuje na návyky zdravé životosprávy a snaží se o jejich automatické zařazení do běžného života. 

Reklama
Reklama