Šéfredaktor tištěného Forbesu Petr Šimůnek ve své glose píše o tom, jak hlupáci kazí fotbal a byznys. A proč by ho zajímalo, co si o tom myslí miliardáři.

Moje srdce je červeno-bílé a snažím se tuhle vášeň pro klub a pro fotbal předávat i svým dětem. Včera jsem vzal poprvé na fotbal svoje čtvrté, dceru. A rovnou na derby se Spartou! Kde jinde v Česku zažijete bouřlivější atmosféru, no ne?

Koupili jsme ve fan shopu výbavu, jak se na premiéru sluší a patří, a nechali tam s radostí v srdci skoro dva tisíce korun. Bílá a červená dceři padnou báječně a ty hvězdy k tomu!

Jaké to derby bylo, jste si asi už někde přečetli. Fotbal mizerný, skoro k nekoukání, bitva a boj, skoro rvačka na trávníku, červené karty. Kvalitu sportu nechám stranou, nakonec, derby takové bývá často.

Co ale stranou nechat nechci, je ta atmosféra, pro kterou na fotbal člověk chodí a chce tam brát i svoje děti.

Můj nejmilejší, červeno-bílý klub, zvolil pro tohle derby černá trička s nápisem z nápěvu jednoho z našich chorálů: Sparta kurva je. Celá Tribuna Sever, což je náš kotel a naši ultras, měla tahle trička, přes půl stadionu se pak během hry tohle heslo rozvinulo v obří podobě.

Tam, kde heslo Sparta kurva je končilo, začínal kotel fanoušků Sparty. Ten se nezmohl než na tradiční a neuvěřitelně ostudné skandování Jude Slavie, Jude Slavie a k tomu házel na lidi sedící ve vedlejším sektoru dělobuchy.

Jak má tahle agresivní, hloupá a vypjatá atmosféra pak působit i na hráče na hřišti, když jim vlastně všichni říkají, že tohle už není sport a zábava, ale válka?

Prostě skvostná atmosféra na nejočekávanějším utkání první půlky sezony, utkání mezi dvěma týmy s největšími rozpočty a největšími evropskými ambicemi. Tyhle kluby mají rozpočty mezi tři čtvrtě miliardou a miliardou za rok. Nejvíc ze všech sportovních klubů v Česku.

Letos se hodně mluví o tom, jak se liga lepší, jak láká lidi do ochozů, jak roste kvalita utkání i zázemí. Jak se kluby snaží, za příklad je často dávaná právě Slavie, třeba s projektem Za hranice hřiště. Tím se snaží pomáhat těm, co to potřebují. Začaly fungovat fanzóny, začátky utkání jsou show, oba kluby mají ambice přilákat další sponzory a partnery. Vždyť tady se točí miliardy!

Tenhle jeden zápas ale ten nadějný začátek sezony přebil. A totálně zkazil. Spadli jsme za jeden večer dvacet, třicet let zpátky.

Ano, můžete namítnout, že jsem asi trochu zbytečně útlocitný. Chlapče, ber to s nadhledem! Vždyť tohle je fotbal, ne filharmonie! Navíc derby!

Ano, můžete argumentovat, že v jiném derby ve fotbalově vyspělejší zemi, v Nizozemsku mezi Ajaxem a Feyenoordem to včera dopadlo mnohem, mnohem hůř.

Ale já i přesto čekám, co na tohle řekne Jaroslav Tvrdík, šéf Slavie. Co na to řekne majitel Sparty Daniel Křetínský. Jak a jestli budou působit na svoje fanoušky, aby si ty kurvy a Jude nechali na doma. Nebo je v tom budou potichu podporovat tím, že neřeknou nic?

Nevím, kdy vezmu dceru na fotbal příště, nevím, jak jí budu vysvětlovat, proč je Sparta kurva. Vím ale jistě, že tohle ubližuje fotbalu, a taky, světe div se, byznysu kolem něj. Jak asi působí na partnery nejlepších českých klubů, když se jejich loga prezentují v takovémhle kontextu? Co na to eToro, Betano?

A co na to hlavní partner celé ligy, Fortuna Ligy, Marek Dospiva?