Spojuje je sport, nápady a kreativita. Pražská společnost Go4Gold se nazývá fan experience agenturou. Stará se o zábavu fanoušků na zápasech a propagaci svých klientů. A daří se jí získávat prestižní zakázky.
Naposledy si ji pro nadcházející mistrovství světa v basketbalu najala Mezinárodní basketbalová federace FIBA, aby společně s partnerskou firmou Livebros připravila a zorganizovala doprovodný program.
„Porazili jsme velké firmy, americké i jednu australskou. Vybrali si nás, protože jsme splnili nejen ten základ, co požadovali, ale ukázali jsme prý i extrémní motivaci a nabídli jiný přístup,“ říká Tadeáš Drahorád, který agenturu vlastní spolu s Alešem Hlavičkou a zastává v ní pozici kreativního ředitele.
Tendr vyhráli v lednu. Mistrovství, které se koná jednou za čtyři roky a představí se na něm i hlavní hvězdy NBA, bude probíhat v pěti arénách, ve třech zemích – na Filipínách, v Indonésii a Japonsku. Akce vypukne v srpnu a potrvá tři týdny. Přípravy na ni už jsou ale v plném proudu.
„Plánujeme program, stavíme scénář, který je částečně daný, částečně je v něm prostor pro naši kreativitu. Musí být jasné, jaká tam budou světla, jaká tam bude hrát hudba, jak budou vypadat animace, že mají být dlouhé pět vteřin, ne deset,“ vyjmenovává spolumajitel, jehož firma se pro tento projekt spojila s experty na produkci živých eventů, partnerskou firmou Livebros.
Zápas musí mít na pozadí nějaký příběh, který pozvolna začíná a graduje. Důležité je pochopitelně hlavně to, aby se lidé bavili.
„Většinou platí, že vtipné věci se dávají do první půlky. A ve druhé části, když zápas graduje, pak může být více prostoru pro emoce a fandění,“ říká majitel Livebros Martin Zahálka, který na akcích zastává pozici režiséra. Tedy člověka, který přímo v aréně celý tým řídí.
Postarat se musejí i o sponzory. FIBA má deset partnerů, u nichž bude nutné vymyslet, jak je na zápase prezentovat. Do Tichomoří vyrazí z Čech tým zhruba čtyřiceti lidí, další se najímají na místě.
„Půjde hlavně o tamní umělce, hudebníky. Ale v týmu máme i profesionály, kteří pracují pro NBA,“ přibližuje Zahálka.
Pro agenturu Go4Gold, jejíž obrat je kolem dvaceti milionů korun, jde zatím o největší zakázku v její osmileté historii. „Úplně přesný být nemůžu, ale pohybujeme se v desítkách milionů korun,“ prozrazuje Drahorád.
Zatímco v Americe jsou podobné fan experience agentury poměrně běžné, v Evropě o žádné takové, která by měla mezinárodní přesah, Tadeáš Drahorád neví.
Ta jejich vznikla z lásky ke sportu. Ostatně v minulosti Tadeáš pracoval jako sportovní novinář, později i ve sportovní marketingové agentuře.
Svůj první projekt dělali se společníkem Alešem Hlavičkou pro hokejové mistrovství světa v roce 2015, které proběhlo v Česku. Vytvářeli audiovizuální obsah pro celý šampionát, což je jeden z hlavních produktů agentury.
„Když jdete na hokej, všude je spousta animací, videí, grafik. To je přesně naše práce. Obecně má event, kterému se věnujeme, tři hlavní složky. První je obsah, druhý koncepce, tedy naplánovat, jakým způsobem k akci přistoupíme a jaké nástroje budeme používat, a třetí je samotná produkce na místě,“ přibližuje Tadeáš Drahorád.
Už tyto kroky vyžadují relativně specifické know-how, ale aby agentura patřila mezi špičku ve svém oboru, musí nabídnout něco výjimečného. Být originální, využívat nové nástroje a rozšiřovat možnosti. Třeba i formou rozšířené reality.
Během loňského zápasu NHL v pražské O2 areně tak pro agenturu IMA a společnost Škoda Auto vymyslela originální reklamní spot.
Divákům u televizních obrazovek pomocí formátu 3D animací nabídla virtuální honičku dvou škodovek s obřím žralokem a šavlozubým tygrem přímo na ledové ploše.
„Takový formát byl pro reklamní účely v NHL poprvé použit loni v květnu v USA a my jsme byli druzí na světě. I v NFL se to objevilo později,“ zmiňuje Drahorád.
A ještě jedno prvenství má agentura za sebou.
Před třemi měsíci vyhrála tendr na unikátní LED kurt, který se v polovině července otestoval ve španělském Madridu, kde se odehrálo mistrovství světa v basketbalu hráček do devatenácti let. Šlo o revoluční technologii, díky níž se grafika a animace zobrazují přímo na palubovce.
Inovativní skleněná podlaha leží na vrstvě LED obrazovek, které přinášejí zcela jiný rozměr do hry.
„Promítá se na ní kurt a vlastní hrací plocha. Funguje ve třech režimech. Nejdříve se na ni pouští předzápasová show, kdy se ukazují vlajky soupeřících států, zazní i hymny,“ popisuje Drahorád.
Následně se promítne zápasový kurt a na něm se zobrazují různé animace. „Když někdo dá koš, na tři vteřiny se spustí nějaký pohyblivý efekt. Když někdo hodí trojku, změní se kurt do červena. Všechny ty akce musejí být rychlé, aby nerušily hráče ve výkonu,“ vypráví Drahorád.
Více prostoru pro kreativitu tak mají během přestávky, kdy se dají prezentovat partneři nebo si můžou hrát s všelijakými trojrozměrnými efekty. „Těmi poutáme diváky ještě intenzivněji,“ říká.
Agentura byla u projektu odpovědná za veškerý obsah. Na místě pak celý systém obsluhuje operátor a režisér dohlíží na to, aby vše probíhalo, jak má, a fanoušci se v sále bavili.
Mládežnické mistrovství posloužilo LED kurtu jako test. Pokud se technologie osvědčí, je takřka jisté, že bude brzy k vidění i na těch největších mezinárodních turnajích asociace FIBA. Na srpnovém mistrovství světa to ale ještě zatím nebude.
Tam nepůjde ani tak o revoluční technologie jako spíš o samotné řemeslo. A tím, že se bude hrát v pěti halách, má celá akce větší nároky na logistiku.
Hlavní základna bude na Filipínách, kde se týmy utkají na největším krytém stadionu na světě, který pojme až pětapadesát tisíc lidí. Další zápasy pak proběhnou v Araneta Coliseum, kde proti sobě v asi nejslavnějším boxerském zápasu nastoupili v roce 1975 Muhammad Ali a Joe Frazier.
„Ptáme se místních organizátorů, zda třeba chtějí na televizní kostku oblíbenou aktivitu Kiss me, na níž se zabírají o přestávce páry, které si dávají pusu. V Japonsku nám řekli, že to zkusit můžeme, ale určitě se tam nikdo líbat nebude, protože Japonci se stydí,“ podotýká Drahorád.
Fan cams, jak se obecně nazývá kategorie aktivit využívajících živých záběrů diváků v hale, většinou využívají náhodně zabraných fanoušků. Ale tak to není úplně vždy. Třeba „spontánní“ žádosti o ruku jsou často dopředu domluvené. Jen vzácně se stane, že někdo využije situace, kdy ho spatří kamera.
„Ale ty případy, kdy třeba chlapec nedá dívce pusu, a tu tak začne divoce líbat jiný vedle, ty jsou často připravené. Stejně jako scénky, kdy muž požádal ženu o ruku, a ta se urazila a odešla. Takhle baví diváky herci,“ prozrazuje.
Agentura Go4Gold má zkušenosti s tuzemskými i zahraničními akcemi. Za poslední roky se programu ujali třeba na mistrovství Evropy ve volejbale, žen i mužů, nebo na mistrovství světa ve florbale loni ve Švýcarsku.
Nejvíce se zaměřují na halové sporty, kde jde lépe použít nejrůznější technologie. Mezi relativně stálé zákazníky patří třeba i hokejová Sparta.
„Rosteme každým rokem a úmyslně jsme si vybrali takový kout trhu, který není obrovský a neobsluhuje ho tolik lidí,“ líčí Drahorád. A kde se navíc dá oslovit i řada zahraničních klientů.
„Protože abychom splnili to, co jsme si vymysleli, na to potřebujeme větší hřiště než ta, která se skrývají v Česku a možná i v Evropě,“ dodává.