Knižní divizi vydavatelství Mladá fronta, které se loni ocitlo v konkurzu, koupila společnost Albatros Media za čtrnáct milionů korun. Částka je už zaplacená a odstartovalo předávání části zkrachovalé firmy. Jaké s ní má Albatros plány a vyplatí se mu její koupě v době, kdy knižní trh poklesl?

O nakladatelství měla firma Albatros Media vážný zájem už loni na podzim, kdy ohlásila, že hodlá knižní divizi převzít včetně všech aktiv i pasiv. Jenže zároveň podmínila transakci termínem do 31. října s tím, že jinak dá od koupě ruce pryč.

Přestože se tehdy finanční situace Mladé fronty zhoršovala každým dnem a nejen v rámci knižní divize dlužila firma zaměstnancům, autorům i dalším dodavatelům, konkurzní soud se postavil k nabídce zády. 

Teď je však všechno jinak a na začátku února Albatros Media dostala, co chtěla. „Jednání bylo nesmírně dlouhé, jednali jsme několik měsíců, opakovaně jsme podávali nabídky, spolupracovali s insolvenční správkyní i s věřiteli,“ prozrazuje okolnosti jeho generální ředitel Václav Kadlec. 

Právě věřitelé začali postupně převzetí firmy Albatrosem aktivně podporovat, včetně zajištěného věřitele Crane Constancy Investments, a investiční správkyni se nakonec podařilo získat i souhlasné stanovisko od insolvenčního soudu.

Generální ředitel Albatros Media Václav Kadlec | Foto Albatros Media

Podle Kadlece prý celou dobu firma Albatros Media věřila, že pokus o záchranu jednoho z nejstarších českých vydavatelství, jehož historie sahá do roku 1945, za vynaloženou energii stojí.

Není to ostatně první nakladatelství s dlouholetou tradicí, které má ve svém portfoliu. Patří do něj třeba také vůbec nejstarší stále fungující české nakladatelství Vyšehrad založené v roce 1934 a nejstarší dětské nakladatelství Albatros, jehož příběh se začal psát v roce 1949.

Mladá fronta se tak nyní stala už sedmnáctým nakladatelstvím knižního impéria Albatros Media a disponuje vlastním redakčním týmem.

Vydání Forbesu Zázrak

„Již před akvizicí jsme byli v kontaktu s dřívějšími zaměstnanci Mladé fronty a ihned po akvizici jsme tyto lidi zaměstnali,“ říká Kadlec a dodává, že kromě historické hodnoty vnímal i současnou hodnotu nakladatelství. „Mladá Fronta vydávala před insolvencí skvělé tituly a byla domovem pro skvělé autory,“ říká. 

Jenže těmto autorům původní Mladá fronta dluží na honorářích už od druhého pololetí roku 2019. Společnost Albatros Media se proto rozhodla, že jim dluhy částečně vyrovná, i když to není její povinností. Principem prodeje firem z konkurzu totiž je, že se prodávají oddlužené a na jejich nové majitele nepřecházejí žádné závazky z minulosti.

„Standardní postup definovaný insolvenčním zákonem má dobrý důvod. Společnosti v konkurzu jsou předlužené a na své dluhy nemohou nikdy vydělat, takže kdyby se prodávaly včetně dluhů, nikdy by své nové majitele nenašly a zanikly by,“ vysvětluje Kadlec. 

Běžně se proto musí věřitelé se svými dluhy přihlásit před prodejem do insolvenčního řízení a doufat, že výtěžek z prodeje společnosti dluhy pokryje.

„Zejména vůči autorům Mladé fronty nebyl svět v loňském roce fér. Jejich knihy byly prodávány, tržby byly inkasovány, ale autorské honoráře nebyly odváděny,“ vysvětluje Kadlec, proč se jeho firma staví k závazkům zkrachovalé Mladé fronty čelem, ač za ně nenese zákonnou odpovědnost. „Autorům, kteří své smlouvy v Mladé frontě ponechají, nabízíme ze svých zdrojů uhrazení poloviny dlužného autorského honoráře za rok 2020,“ upřesňuje. 

Albatros Media dosáhla ve finančním roce 2019/20 konsolidovaného obratu 1,1 miliardy korun, což i přes první vlnu covidu-19 a uzavřené kamenné prodejny znamenalo meziroční růst o pět procent. Výsledek hospodaření byl pak zisk 18 milionů korun, který meziročně vzrostl o šedesát procent. 

Ani Albatros Media se ale dopady pandemie nevyhnuly. Snížil se například počet vydaných novinek zhruba o patnáct procent. „Vydali jsme 1314 novinek, 824 e-booků a 80 audioknih, což byly stále nejvyšší počty na českém trhu,“ uvádí generální ředitel.  

Stejně tak koronavirus nejspíš ovlivní i další finanční rok vydavatelství. Před Vánoci sice podle Kadlece převzaly velkou část prodejů knih e-shopy, ale výpadek kamenných knihkupectví zcela nahradit nedokázaly. 

Online prodeje ale posílila Albatros Media už před covidem. „S pandemií stačilo online projekty ještě více urychlit a podpořit. Na našem e-shopu www.palmknihy.cz, který je tržním lídrem v prodeji e-booků, jsme například spustili prodej papírových knih. Stalo se to přesně v týdnu, kdy byla na podzim v České republice uzavřena knihkupectví,“ pochvaluje si Kadlec. 

Podle něj se knihy v covidové vánoční sezoně staly jedním z hlavních dárků – odhaduje, že nejspíš nahradily do té doby často darované poukazy na zážitky, kulturní akce, wellness, dovolené nebo pobyty.