Největší český e-shop Alza se veze na vlně zvyšujícího se zájmu o e-commerce. Za rok 2020 firma rostla nejrychleji za posledních deset let a obrat se jí meziročně zvýšil z 29 miliard korun na 37 miliard korun bez DPH. Společnost za rok vyřídila skoro šestnáct milionů objednávek a nakupovalo u ní kolem pěti milionů lidí.
„O tom, že nám
zákazníci v náročných časech věřili, svědčí růst ve všech
zemích, kde působíme. V Česku jsme rostli o 23 procent, na
Slovensku to bylo 36 procent a v Maďarsku 27 procent. Obrovský
úspěch jsme zaznamenali v Rakousku a Německu, kde jsme vyrostli o
250, respektive o 236 procent,“ uvádí
místopředseda představenstva společnosti Alza Tomáš Havryluk.
Kromě expanze se firma zaměřila také na rozvoj svých privátních značek a spolupráci s dalšími internetovými hráči na trhu, jako je prodejce módy Zoot nebo e-shop Alkohol.cz. K růstu firmy přispělo také rozšíření sítě samoobslužných výdejních AlzaBoxů, které i během pandemie umožnily bezpečné vyzvednutí objednávek. Během roku se jejich počet více než ztrojnásobil na sedm stovek.
„Rychlost a současně bezpečnost doručení se stala jednou z hlavních potřeb zákazníků. Proto jsme rozšířili služby našeho vlastního dopravce AlzaExpres, která umožňuje doručení na konkrétní hodinu. Dostupné jsou v jedenácti městech v Česku, na Slovensku a Maďarsku. Posílili jsme také spolupráci s Liftagem, které pro nás rozváží ve dvaceti městech. S ním jsme vloni rozvezli přes sto tisíc objednávek,“ popisuje Tomáš Havryluk.
V roce 2020 pokořilo miliardovou hranici hned patnáct specializovaných segmentů, které Alza prodává. „Mezi nové miliardové speciálky se zařadily krása a drogerie, hobby a zahrada, hračky, nositelná elektronika, služby, sport a tiskárny a spotřební materiál. Alza se tak stala opravdovým širokosortimentním prodejcem zboží a služeb,“ říká ředitel marketingu společnosti Alza Jan Sadílek.
Mobilní telefony
přesáhly obrat čtyři miliardy korun, těsně pod touto metou
skončily notebooky, domácí elektro a příslušenství pro IT a
mobilní telefony. „Rekordním dnem pro nás byl 14. prosinec s
tržbami přes 292 milionů korun a více než 119 tisíci
objednávkami. To představuje v průměru 1,39 objednávky za
sekundu,“ přibližuje Sadílek.
Pandemie se projevila i na tom, jakým způsobem zákazníci nakupují a jak chtějí platit za své zboží. Téměř v sedmdesáti procentech případů totiž platili zákazníci kartou. Na úkor dříve velmi oblíbené platby dobírkou nebo v hotovosti při převzetí zboží se zvýšil také podíl online plateb kartou – a to na 46 procent.
Firma v roce 2020 také téměř zdvojnásobila pomoc potřebným oproti roku 2019. Věnovala milion korun na vývoj plicních ventilátorů CoroVent, zapojila se do skupiny COVID19CZ a pomáhala s rozjezdem linky 1212. Na vlastních 3D tiskárnách tiskla ochranné štíty pro své zaměstnance i pracovníky nemocnic a poskytla ochranné pomůcky, dezinfekce a stany pro lidi bez domova.
Do své CSR platformy Souhvězdí pomoci už také zapojila osmdesát neziskových organizací s více než sto projekty, na jejichž podporu se vybralo přes dva miliony korun.
Další podpora putovala sociálně znevýhodněným dětem v Česku, na Slovensku i v Maďarsku, kterým Alza věnovala notebooky, aby se mohly zapojit do online výuky. Nadačnímu fondu pro předčasně narozené děti a jejich rodiny věnovala finanční dar v hodnotě 1,5 milionu korun.