skip to main content
Svět v grafu

Amazonka milníků. Jak se z Bezosova online knihkupectví stal světový gigant

Od roku 1994 neochvějně platilo, že ve vedení Amazonu je jeho zakladatel Jeff Bezos. Až do včerejška. Světový gigant e-commerce, který se od online knihkupectví postupně posunul i k prodeji hudby, oblečení nebo potravin, ale také k filmové produkci a do cloudového prostředí, má po sedmadvaceti letech nového šéfa. Je jím dosavadní šéf cloudové divize Amazon Web Services Andy Jassy.

Za sedmadvacet let existence se firma z amerického Seattlu vypracovala na pozici třetí největší společnosti na světě podle obratu. Když v roce 1997 vstupoval Amazon na burzu, byla cena jedné jeho akcie necelé dva dolary. Dnes se na burze obchoduje za tři a půl tisíce dolarů.

Reklama

Poměrně strmý vývoj se týkal i portfolia Amazonu. Už v roce 1998 se ke knihám přidal prodej hudby a postupně pod sebe Jeff Bezos nabaloval další a další odvětví. V roce 2017 to byla například akvizice řetězce Whole Foods a letos v květnu Amazon koupil za devět miliard dolarů i slavná hollywoodská studia MGM.

Důležitým letopočtem byl rok 2002. Tehdy se zrodila cloudová divize Amazon Web Services, která díky tržbám ve výši 45 miliard dolarů tvoří více než polovinu provozního zisku celé společnosti. Právě na rychlém růstu cloudové divize Amazonu má velký podíl čerstvý CEO Jassy. Ten bude v rozvoji cloudových služeb pokračovat a očekávat se od něj dá i další rozšiřování odvětví, ve kterých Amazon působí.

Historie Amazonu se začala psát v roce 1994. I když ještě pod jiným jménem. Původní název firmy Cadabra Bezos nakonec na radu svého právníka změnil. Jak ve své knize Globální samoobsluha o začátcích Amazonu píše novinář Brad Stone, jméno firmy, které je teď ekvivalentem úspěchu, Bezos našel při listování slovníkem mezi slovy začínajícími na „A“. Jelikož chtěl vybudovat největší knihkupectví na světě, přišlo mu jméno nejdelší světové řeky více než příhodné.

Reklama

Ostatně i proto jsme si pro grafiku, která znázorňuje zásadní milníky gigantu, který loni utržil přes 386 miliard dolarů a který už dlouho není jen online knihkupectvím, vybrali právě Amazonku.

Reklama
Reklama