„Jestli jsem po podpisu slavil? Dal jsem si jednoho panáka s týmem a vrátil se do práce,“ hlásí z Floridy Jan Bednář, zakladatel a šéf logistické firmy ShipMonk. V té právě kupuje minoritní podíl investiční společnost Summit Partners, a to za parádních 290 milionů dolarů, tedy přes 6,3 miliardy korun.
Podle informací Forbesu se valuace celé firmy dostává značně nad hranici 700 milionů dolarů. I vzhledem k tomu, že ShipMonk dosud prošel pouze jediným investičním kolem, a to před dvěma lety Series A, se Jan Bednář transakcí bezpečně dostává do našeho žebříčku nejbohatších Čechů.
Začínal přitom poměrně nevinně, a to když svým kamarádům v Česku posílal balíčky z Floridy, kam odjel za studiem. Ze série laskavostí se nakonec v roce 2014 stal byznys s názvem BedaBox, který se později vyvinul v kompletní zajištění logistiky pro americké e-shopy už pod značkou ShipMonk.
Ze skromných začátků je byznys, který letos bude atakovat tržby 150 milionů dolarů se ziskovostí EBITDA okolo 15 procent. V černých číslech je ShipMonk mimochodem od samého začátku.
Tím, že s firmou nechce vyloženě zestárnout, se netajil nikdy. Současný částečný prodej byl tak jen otázkou času.
„Je to masakr, ten proces jsme odstartovali před osmi měsíci s Goldman Sachs a od té doby jsem byl v jednom kole, vůbec jsem se nemohl soustředit na byznys… Ale stálo to za to,“ vypráví člen Forbes 30 pod 30 těsně před vrcholem sezony e-shopů, kam nyní všechny své i firemní síly směřuje.
Se Summit Partners v zádech, což byli mimochodem první investoři Avastu, chce ShipMonk ještě více investovat do technologií, automatizace a expanze. Příští rok firma otevře své první logistické centrum v Evropě a přidá další v americkém Texasu.
„Budeme škálovat tým, abychom dokázali růst zvládnout,“ potvrzuje podnikatel, který zatím z firmy ani z jejího vedení neodchází. „Když si uvědomím, co se nám podařilo vybudovat, tak za to všechen stres po cestě stál,“ říká přesvědčeně Bednář.
A čím chce dát svému snažení finální korunu? Do pár let by rád dostal ShipMonk na burzu. Americký sen jako vyšitý.
2. 12. 20202 min
Zdravko Krstanov
šéfredaktor Forbes.cz
Zajímá ho, jak přemýšlejí ti, kteří se dostanou od nuly k jedničce. Sleduje startupovou scénu, akciové trhy a nejbohatší Čechy. Je autorem podcastu Funny Money a rozhovorů se špičkami českého byznysu, jako jsou třeba Daniel Křetínský, Marek Dospiva či Michal Strnad. Online verzi českého Forbes vede od roku 2022.