skip to main content
Světový byznys

Animovaný byznys Walta Disneyho nečekaně posiluje. I zásluhou Disney+, které v létě vstoupí do Česka

Americký mediální a zábavní konglomerát The Walt Disney Company v noci ze čtvrtka na pátek napumpoval do žil investorů podobný adrenalin, jako kdyby si zrovna užívali jízdu na horské dráze v jednom z jeho zábavních parků.

Firma díky rozvolňování protipandemických opatření a návratu turismu ohlásila nad očekávání dobré finanční výsledky a daří se i její streamovací platformě Disney+. Investoři zareagovali okamžitě. Akcie skupiny ihned po oznámení výsledků v poobchodní fázi vystřelily vzhůru.

Konkrétně a v řeči čísel, Disney ve svém prvním fiskálním čtvrtletí roku 2022 končícím 31. prosince vydělal na jednu akci 1,06 dolaru při očekávání zisku jen 63 centů. Za tři měsíce navíc utržil 21,8 miliardy dolarů, což také o téměř jednu miliardu předčilo očekávání trhu.

„Letošní rok je posledním rokem prvního století společnosti The Walt Disney Company. A takové výsledky spolu s naší kolekcí aktiv, platforem a tvůrčích schopností mi dávají velkou jistotu, že budeme i nadále definovat zábavu po dalších sto let,“ uvedl generální ředitel společnosti Bob Chapek.

Disney k dobrým výsledkům pomohlo zejména loňské rozvolňování protipandemických opatření po celém světě, která před dvěma lety srazila jeho byznys v podobě provozování tematických parků, hotelů či pořádání zábavních zájezdů. To se loni negativně odrazilo i na prodeji hraček a dalších předmětů spojených s jeho autorskými díly v kamenných prodejnách.

V prvním fiskálním čtvrtletí se ale Disney otřepal a ze zábavních parků utržil 7,2 miliardy dolarů, což je v meziročním srovnání přesně dvojnásobek.

Pozvolna se opět rozjíždí i televizní a filmová tvorba, i když stále dochází k přerušování natáčení a posouvání termínů premiér filmů. Ani návštěvníci se do kin stále v plné síle nevrátili, a Disney tak mohl být rád za příjmy z koprodukce filmu Spider-Man od Marvelu, které kompenzovaly ztráty ostatních titulů, které si nevydělaly na svou nákladnou produkci a následný marketing.

Reklama
Šéf The Walt Disney Company Bob Chapek | Foto Forbes.com

Pozornost investorů se ale čím dál častěji stáčí ke streamovací službě Disney+, kde jsou k vidění filmy studia Walt Disney, Pixaru nebo dokumenty od National Geographic. Tu skupina rozjela před třemi lety s cílem uspět mezi videoplatformami jako Netflix, Amazon Prime Video nebo HBO MAX.

Během posledního kvartálu se jí podařilo získat dvanáct milionů nových předplatitelů, a dohromady jich tak už má 129,8 milionu. To opět o více než dva miliony překonalo odhady analytiků. Pro srovnání, Netflix má 222 milionů předplatitelů a Amazon Prime Video zhruba sto milionů.

Šéf Disney Bob Chapek se přitom nechal slyšet, že očekává ještě zrychlení nárůstu počtu předplatitelů hlavně ve druhém fiskálním pololetí (tedy v březnu až září 2022), kdy firma začne na platformu přidávat novou produkci z vlastní tvorby. V té době by Disney+ mělo navíc expandovat i do padesáti dalších zemí včetně České republiky.

Disney+ zároveň roste průměrný měsíční příjem z jednoho uživatele. Zatímco ještě před rokem na platformě jeden uživatel za měsíc utratil v průměru 5,80 dolaru, dnes je to už 6,68 dolaru.

Zveřejnění hospodářských výsledků Disney se okamžitě odrazilo na cenách akcií. Ty už v poobchodní fázi posílily o více než osm procent na 158,5 dolaru, a fakticky tak smazaly ztráty, které firma Disney na burze utrpěla od začátku roku.