„Budeme bojovat za Apple Store pro naše lidi.“ Památná věta, kterou před čtyřmi roky vyslovil Andrej Babiš poté, co se v Davosu potkal s šéfem obří technologické firmy. Ikonický obchod do centra Prahy nepřišel a v dalších letech se to nezmění. Využila toho ale skupina Smarty Brands podnikatele Petra Syrůčka.

V přízemí paláce Koruna ve spodní části Václavského náměstí dnes otevírá skoro dvousetmetrový obchod sítě iWant. V rámci hierarchie Applu jde o takzvanou Premium Partner prodejnu, což je nejvyšší kategorie mimo Flagship Stores, které na nejprestižnějších adresách světových metropolích provozuje přímo Apple.

Zároveň to znamená, že vlajková prodejna v české metropoli nebude minimálně další půl dekády. „Kde, kdy a jestli vůbec v Praze vznikne Flagship Store, s námi Apple neřeší. Dá se ale dovodit, že není na pořadu dne – aby mohl otevřít, v blízkém okolí nesmí být jiný prodejce. My máme obchod na Václavském náměstí schválený minimálně na pět let, takže v tomto výhledu Apple nic neplánuje,“ uvažuje Syrůček.

Jeho síť iWant zaparkovaná ve skupině Smarty Brands je z pohledu počtu obchodů Apple v Česku jedničkou. Momentálně jich má jedenáct a kromě nové pražské adresy plánuje letos otevřít další obchod v Liberci. Dvojkou na trhu je s desítkou konkurenčních prodejen iStyle, trojkou se sedmi prodejnami síť iStores.

„V rámci Česka jsme v počtu obchodů velmi blízko stropu. Vzhledem k tomu, že Apple chce, aby všechny prodejny byly ziskové, další velký růst už nedovolí. Ve výhledu tří čtyř let vidím jako pravděpodobné rozšíření o jednu prodejnu ročně,“ odhaduje Syrůček.

Síť iWant mu generuje zhruba třetinu obratu, který se v minulém roce dostal na víc než 4,2 miliardy korun. Pomohlo i čím dál větší utrácení Čechů za produkty s nakousnutým jablkem a iWantu se tak daří zvyšovat výtěžnost jednotlivých prodejen.

„Loni nám sice na poslední třetinu roku přibyla brněnská prodejna, ale celkově roční tržby v rámci iWant vyskočily o patnáct procent,“ říká Petr Syrůček, který připouští i vliv globálně řízeného nárůstu cen Apple produktů, který u zákazníků nadšení logicky nezpůsobuje. Technologický gigant i proto zvýšil počet zvýhodněných nabídek, které mají motivovat k častější obměně různých produktů ať už formou slev, nebo zpětným odkupem.

„Snaží se tak četnost nákupů zkrátit, aby například telefon nebyl v oběhu šest let a neměl v průměru tři majitele,“ popisuje Syrůček současný stav. Právě telefony iPhone tvoří v iWant přibližně polovinu obratu, zbytek připadá na ostatní zboží.

Zakladatel a majitel Smarty Brands začal první produkty Apple v kamenných pobočkách prodávat v roce 2012, když založil e-shop s elektronikou Smarty.cz. Krátce poté v Českých Budějovicích a Plzni otevřel obchody iWant – Praha už byla tehdy obsazená a cíl Applu spočíval v rozšíření sítě do krajských měst.

Partnerské obchody iWant jsou zároveň jen jedním z pilířů Syrůčkova byznysu. Zásadní pro něj byla akvizice z podzimu 2021, kdy za nezveřejněnou částku od podnikatele a investora Michala Šnobra koupil síť herních obchodů JRC. V Česku jich bylo třiatřicet, na Slovensku jedenáct.

Celá síť JRC od té doby prochází proměnou, která má skončit příští rok. Obchody umístěné většinou v obchodních centrech se výrazně zvětšují a dostávají novou funkci, kdy na polovině prodejní plochy zůstává herní část a druhá pak patří vybraným produktům až donedávna nabízením v rámci e-shopu Smarty. Jeho název redesignované obchody přebraly. 

Nápad na propojení online světa a kamenných obchodů Syrůček hodnotí jako povedený krok. Prostřednictvím obchodů se na jedné straně zvyšuje povědomí o e-shopu, na druhé straně pak pobočky těží z jeho klientů, kteří si do poboček nechávají doručovat objednané zboží. 

„Kdybychom neměli e-shop, prodejny budou mít obrat o čtyřicet procent nižší,“ odhaduje Syrůček. Smarty Brands se zároveň daří v oslovování firemních klientů. Zhruba šest let fungující B2B divize jich obsluhuje víc než třináct tisíc a loni dosáhla obratu 1,3 miliardy – o třetinu víc než před rokem. Mezi klienty patří například Škoda Auto nebo Gen (dříve Avast).

Cash je king
Vydání Forbesu Cash je king

„Máme šestnáct obchodních zástupců a dalších šest lidí, kteří jim dělají podporu na centrále. Je to personálně nákladné, ale v tom je naše výhoda, protože většina konkurence řeší firemní nabídky na dálku,“ vysvětluje Petr Syrůček a vyjmenovává nosné značky, jejichž produkty firemním klientům dodává nejčastěji: v segmentu telefonů jde o Apple a Samsung, v kategorii IT je největší zájem o trojici Dell, HP a Lenovo.

Z obratu v roce výši 2,3 miliardy v roce 2020 Smarty Brands vyrostla na už zmíněné 4,2 miliardy korun. Letos by podle Syrůčka mohla padnout pětimiliardová meta. „Když jsme kupovali JRC, měli jsme pro letošek nastavený cíl na 5,2 miliardy. Vzhledem k panující situaci je ale lepší být při plánování o něco střídmější,“ přiznává závěrem.