skip to main content
Český byznys

Armáda se zbavuje dalšího majetku, prodává UAZ i „vejtřasky“

2 minuty čtení

Pokud se řadíte mezi vášnivé sběratele staré vojenské techniky nebo prostě jen chcete ozvláštnit svou garáž, měli bychom tu pro vás jeden tip. Ministerstvo obrany usoudilo, že je nejvyšší čas, aby armáda zeštíhlila část svého vozového parku, a tak vyhlásilo další kolo veřejné dražby, do níž se může přihlásit kdokoli. Nabídce tentokrát dominují motocykly, osobní auta i autobusy, ale také třeba legendární Pragy V3S.

Prodej se bude týkat zhruba 300 kusů nepotřebné techniky různého stáří, kvality i stavu. Kompletní seznam bude uveden na webu Odboru nakládání s nepotřebným majetkem Ministerstva obrany České republiky a rovněž v Obchodním věstníku.

Jak se dražby zúčastnit? Je to vcelku snadné. Stačí uhradit správní poplatek ve výši 500 korun za každou položku, o kterou máte potenciálně zájem, a pak už jen doufat, že právě vaše nabídka bude ze všech nabídek tou nejvyšší. Termín jejího odeslání byl stanoven na 9. listopad 2020 (poštou nebo jiným doručitelem), případně 10. listopad 2020 (osobně) a samotné výsledky soutěže budou známy nejpozději do 15. ledna příštího roku.

Reklama

Mezi vysloužilou armádní technikou, která bude v následujících týdnech k mání, naleznete věci, které se dají běžně zakoupit například v zahradnických potřebách – řeč je především o křovinořezech či sekačkách. K dispozici budou ale také běžné osobní automobily od české fabie přes americké vozy Jeep po japonské mitsubishi.

Nejlákavější položkou na seznamu bude bezesporu slavná a nesmrtelná Praga V3S. První vojenský třítunový speciál neboli vétřieska, potažmo vejtřaska, jak se také tomuto na našem území nejdéle vyráběnému nákladnímu automobilu přezdívá, sjel z produkční linky již v roce 1953 – ten poslední o celých 37 let později.

Celkem jich bylo v bývalém Československu vyrobeno na 130 tisíc, přičemž své uplatnění našly jak u armády, tak v civilu.

Pozdější varianty byly schopné uvézt až 55 metráků nákladu.
Reklama

Vůz disponoval náhonem na všechny tři nápravy a dosahoval rychlosti až 75 kilometrů v hodině. Pozdější varianty slavné vejtřasky byly schopné v terénu uvézt až 3500 kilogramů užitného zatížení (na silnici dokonce až 5500 kilogramů), a to při spotřebě 23 litrů nafty na 100 kilometrů.

Pozoruhodné jsou i další výkony – Praga V3S byla, respektive je, schopná díky nápravám umístěným vysoko nad osou otáčení kol přebrodit i metr hlubokou vodu či překonat až 40 centimetrů vysokou kolmou překážku.

Další klasikou v nabídce jsou vozy značky UAZ. Měla-li naše armáda během druhé poloviny 20. století něčeho dostatek, pak to bezesporu bylo množství techniky pocházející ze zemí bývalého Sovětského svazu.

UAZ 469 se začal vyrábět již v roce 1971, přičemž v řadách Armády České republiky ho je možné vídat i bezmála 50 let poté. Tento dvounápravový automobil s pohonem všech kol dokáže pojmout až sedm lidí a po silnici je možné se s ním prohánět klidně i stovkou.

A pokud byste raději tahač, sklápěč, autojeřáb, hasičskou cisternu, policejní zásahové vozidlo nebo přepravník kapalin, armádní nabídka vás potěší zařazením slavné Tatry 815. Využití legendárního modelu je skutečně celá řada, ale některé kusy ministerstvo obrany shledalo nadbytečnými, a proto je nabízí k odkupu.

Máte-li o jeden takový zájem, může být do pár měsíců váš. A vám zatím zbude čas udělat mu někde adekvátní místo.

Reklama
Reklama