Čínská automobilka Geely dnes představila elektrický tahač Homtruck, který má konkurovat vozu Semi americké automobilky Tesla. Divize užitkových vozidel Farizon Auto plánuje uvést tahač na trh v roce 2024 a zaměřuje se také na mezinárodní trhy.

„Tento produkt je navržen a vyvinut s ohledem na globální trh,“ řekl v rozhovoru se CNBC šéf divize Mike Fan. Společnost se podle něj s novým vozem zaměří na Evropu, Jižní Koreu, Japonsko a Severní Ameriku.

Vlastní elektrická nákladní auta už avizovala řada automobilek, od německého Daimleru po čínský BYD, který podporuje investor Warren Buffet. Tesla představila vůz Semi v roce 2017, jeho sériovou výrobu později odložila na rok 2023.

Geely bude vůz dodávat s různými pohony, například jako hybridní auto s metanolovými palivovými články, popřípadě s ryze elektrickým pohonem. Baterie poháněné metanolem jsou technologií, do které společnost Geely investuje už několik let a některé její modely v současné době tuto možnost pohonu mají.

Interiér zahrnuje sprchu a toaletu, jedno lůžko, ledničku, kuchyňský kout a malou pračku. Společnost Geely informovala, že vozidlo bude moci využívat některé funkce částečně autonomního řízení. Při delších cestách budou například nákladní vozy schopny vzájemně komunikovat, aby udržovaly bezpečnou rychlost a vzdálenost.

„Automobilka plánuje zavést autonomní řízení ve třech fázích. Úplné automatizace řízení chce Geely dosáhnout v roce 2030,“ uvedl Mike Fan.

Výrobci automobilů se potýkají s nárůstem cen surovin a celosvětovým nedostatkem polovodičů. Sledují též cenu lithia, která se letos vyšplhala na rekordní hodnoty. Zpráva společnosti Benchmark Mineral Intelligence z konce října uvádí, že výrobci baterií začínají růst cen přenášet na automobilky, což by mohlo mít zásadní dopad na elektromobily, které přijdou na trh v letech 2022 až 2024.

Fan uvedl, že rostoucí ceny surovin ovlivňují objem výroby a marže společnosti. Rostoucí ceny surovin označil za přechodný problém, který se bude postupně zmírňovat. Na objemu výroby se též odráží nedostatek polovodičů. Geely se snaží nalézt alternativní řešení, co se týče mikročipů, a problémy s dodávkami se postupně řeší, uzavřel Fan.