Andrej Babiš chce prodat svoje mediální království Mafra. Server iDnes, noviny Mladá fronta DNES, Lidové noviny či rádio Impuls – to vše by mohlo změnit majitele a česká mediální scéna a český byznys by již brzy mohly zažít souboj titánů.

Takové informace kolují deset dní před druhým kolem prezidentských voleb, v nichž je jedním z uchazečů o nejvyšší funkci právě Andrej Babiš, v českém byznysovém prostředí a Forbes je se zdroji blízkými jednaní potvrdil.

„Na konci loňského roku skutečně Andrej Babiš vyjádřil ochotu Mafru prodat. Od té doby se vedou jednání,“ řekl Forbesu zdroj obeznámený se situací.

Mezi zájemci o mediální skupinu, která patří svým vlivem k nejvýznamnějším v Česku, jsou podle informací Forbesu čtvrtý nejbohatší Čech Daniel Křetínský a šestý nejbohatší Čech Pavel Tykač. Křetínský již vlastní vydavatelství Czech Media Center, pod jehož křídla patří nejčtenější český deník Blesk, v zahraničí má podíl ve významném francouzském deníku Le Monde a v několika časopisech a televizních stanicích ve Francii i Německu.

Pro Tykače, který v posledních letech podniká především v těžbě uhlí a v energetice, by to byla první investice do médií.

„Ta jednání jsou seriózní a pokročilá. Musíme však přiznat, že pořád je tu velmi pravděpodobná možnost, že si pan Babiš svoje média nakonec nechá,“ doplnil druhý zdroj blízký jednáním. „Andrej Babiš čeká, jak dopadnou prezidentské volby. V každém případě je rozhodnutý s Mafrou v krátké době něco udělat,“ doplňuje další z účastníků jednání, který chce také zůstat v anonymitě.

Podle informací Forbesu by se cena transakce mohla pohybovat okolo 150 milionů eur. Podle odhadů Mafru za podobnou, ovšem nikdy nezveřejněnou a nepotvrzenou částku koupil Andrej Babiš a jeho Agrofert před téměř deseti lety, v červnu roku 2013.

Mafra je jedním z nejvýznamnějších mediálních domů Česka. Vlajková loď mezi tištěnými médii je Mladá fronta DNES, druhý nejčtenější deník v zemi, který každý den podle posledních výsledků Mediaprojektu přečte 420 tisíc lidí a koupí si jej 82 tisíc lidí.

Největší zásah má ovšem server iDnes, který čte podle Netmonitoru přes 1,3 milionu lidí denně a je po skupině Seznam druhým nejčtenějším serverem Česka. Rádio Impuls je se 718 tisíci posluchači druhým nejposlouchanějším rádiem v zemi po veřejnoprávním Radiožurnálu.

Přes velký vliv i čtenost se však celý mediální dům Mafra v posledních letech potýká se ztrátami. V roce 2020 činila přes 867 milionů korun, v roce 2021 se snížila na 113 milionů při tržbách přes 2,6 miliardy korun. Mafra má přes tisíc zaměstnanců.

Pro celou transakci, která by se stala jednou z největších v mediální sféře za poslední dekádu, je ale nutné vzít v úvahu boj o prezidentskou funkci. Druhé kolo se odehraje už příští pátek a sobotu (27. a 28. ledna) a jednání o prodeji mediálního domu, který je často Andreji Babišovi vyčítán jako jasný střet zájmů, může být součástí jeho kampaně.