skip to main content
Byznys

Bál jsem se, že mi ta šance uteče, říká tvůrce dřevěných deskovek. Kvůli nim odešel z korporátu

3 minuty čtení

Když přišly na řadu deskové hry, dřevo bylo jasná volba – rozhodně tedy pro Matyáše Veselého alias Matyho, který se před třemi lety rozhodl seknout s korporátním životem ekonoma ve velké čtyřce a postavil se takříkajíc na vlastní nohy. V herním byznysu našel mezeru na trhu a pod značkou Maty Moves chce své dřevěné hry prodávat po světě.

Pro Matyášovy hry je typické, že reflektují témata, která ve svém životě řeší a čerpá z vlastních životních zkušeností. Neměly by vás překvapit ani odkazy na světovou kulturu či matematiku, která byla Matyášovi vždy blízká. V jeho hrách se tak můžete třeba setkat se znázorněním Fibonacciho spirály či da Vinciho Vitruviánským mužem.

„Ta tvorba je hodně osobní. Ve hrách jsou ztvárněny moje koníčky, sociokulturní vazby a otázky, kterými se v osobním životě zabývám. V herních mechanismech pak vidím určitou odpověď,“ vysvětluje Matyáš.

Reklama

Hry jsou však podle Matyho poměrně přímočaré a zvládnou je rychle pochopit i sváteční hráči. Krásu vidí právě v jejich jednoduchosti.

„Snažím se, aby hry neobsahovaly mechanismy a komponenty, které by pro samotný příběh byly zbytečné. Držím se tak určitého minimalismu. Přidaná hodnota je pak v samotném provedení, které dodává na herním zážitku,“ myslí si Matyáš.

Aby projekt uspěl, byl však kromě nápadu potřeba také byznys plán a jasná vize. Určitou vzpruhou v tomto ohledu byla pro Matyho startupová soutěž Rozjezdy, kterou pořádá T-Mobile. V té před třemi lety nakonec také zvítězil.

Deskové hry Maty Moves. | Foto Michael Tomeš

„Už od začátku bylo jasné, že cenově nebudu papírovým hrám schopný konkurovat. Celá tato branže je totiž trochu poznamenaná chrlením velkého množství titulů. Proto jsem se snažil celý koncept uchopit tak, aby byl Maty Moves globální brand, jehož hry nejsou jazykově zatížené, a jsou tedy rovnou aplikovatelné na světovém trhu,“ vysvětluje.

Matyáš tehdy nevěřil, že by ho česká kupní síla dokázala v tomto odvětví uživit. A ačkoli přiznává, že je zdejší zájem o dřevěné deskové hry nakonec poměrně silný, stále chce prorazit na trzích ve Skandinávii nebo Spojených státech.

Reklama

„Chci se soustředit především na regiony, kde mají lidé ke hrám vybudovaný vztah a kde to není jen okrajová aktivita. Navíc to jsou poměrně bohaté národy, pro které není problém dát 100 až 200 eur za kousek něčeho zajímavého,“ doplňuje Maty.

Právě tento záměr porota a investoři v soutěži ocenili. Podobný úspěch Matyáš Veselý zaznamenal i letos – na HitHitu vybral přes 620 tisíc korun, díky kterým zvládne ještě letos dokončit dalších šest titulů. Na kontě jich tak bude mít už 11. Příští rok pak zkusí uspět na globálním trhu pomocí kampaně na Kickstarteru.

Hry jsou zamýšleny jako herní série. Drží stejný formát, který se vzhledem podobá knize, a díky tomu se dají snadno uschovat. Běžně jsou vyráběny z březových desek, v nabídce jsou však i speciální provedení z ořechového dřeva či mahagonu. Použitému materiálu a složité výrobě odpovídá i cena, která u některých titulů přesahuje i 3000 korun.

Pod značkou Maty Moves jsou publikovány i hry dalších autorů, jako jsou Adam Španěl, Barnabáš Wretzl nebo nově Patrik Vaverka. O jednotlivých spolupracích rozhoduje Matyáš Veselý individuálně. Externí tituly však musí zapadat do konceptu celé produkce.

S prvním nápadem na deskovou hru přišel už v roce 2014 a další pak postupně následovaly. Tehdy měl však Matyáš Veselý ještě slibně našlápnutou kariéru v KPMG, jedné ze čtyř světových poradenských společností. Neměl tak ani prostor se vůbec zamýšlet nad tím, že by své nápady realizoval.

Aktuální vydání magazínu

„Vše se zlomilo v roce 2017, když přišel na svět náš první syn. Tehdy jsem začal trochu jinak vnímat čas. Na procesu rodičovství jsem zkrátka viděl, jak velké pokroky se dají udělat během jediného dne. Řekl jsem si, že když nezačnu jednat, ta šance mi uteče,“ přibližuje Matyáš svou motivaci vrhnout se do výroby deskových her naplno.

Proto se rozhodl dát výpověď a směle se vydal do zatím neprozkoumaných vod herního průmyslu. Za poměrně krátké období se mu totiž v mysli vyrojilo slušné množství námětů a svůj pracovní šanon naplnil desítkami titulů.

„Představa, že budu hry vyrábět sám, mě tehdy začala nesmírně bavit. A zvolený materiál by pro mě velká výzva. Řekl jsem si, že pokud tohle zvládnu, zaručím si, že moje hry budou součástí diskuse, protože kompletně dřevěné hry prostě na trhu nejsou,“ uzavírá Maty.

Reklama
Reklama