Začalo to v devadesátých letech první prodanou Škodou Favorit. Dnes Pavel Louda prodává kolem čtrnácti tisíc aut ročně. Naprostou většinu nových. V sobotu na dálnici D11 u sjezdu na Poděbrady ale otevře dveře největšího autosalonu, kde pod střechou nabídne až tři tisíce mírně ojetých. V Evropě nic podobně velkého nenajdete.

Žádné plápolající barevné vlaječky a z reproduktorů linoucí se songy Michala Davida. Tohle je místo, ke kterému slovo bazar nějak nepasuje. I Pavel Louda, šéf holdingu nesoucího jeho jméno s obratem dvanáct miliard v roce 2022, používá výraz autosalon. Jen v něm místo nových aut stojí vozy, které už na silnice někdy vyjely. Většinou ale jen na relativně krátkou dobu. Dvě třetiny z nich totiž nejsou starší víc než tři roky.

Právě po těchto autech poptávka v Česku, kde se průměrná ojetina v prvním letošním kvartálu prodávala za necelých 300 tisíc korun, setrvale stoupá. Louda tak chce zákazníkům, kteří takové vozy kupují, nabídnout servis odpovídající částce, již platí. Nejlevnější ojeté auto aktuálně nabízí za 250 tisíc, nejdražší, což je mimochodem Range Rover, pak vyjde na pět a půl milionu korun.

Velký prostor v novém autosalonu bude mít i velká elektrosekce. Bude v ní stát přes pětadvacet předváděcích modelů na elektrický pohon různých značek, které si bude možné vyzkoušet. „Cílem je ukázat, že není třeba se elektromobility bát. Emoce jsou z elektroauta jiné než ze spalovacího motoru, ale kdo si to vyzkouší, tak na něj bez problémů přejde. Jsou poměrně hodně návyková,“ říká Pavel Louda, který sám v elektromobilu už několik let jezdí.

„Většina lidí si dnes auta vybírá prostřednictvím počítače, ale to je teprve začátek, u kterého by to nemělo skončit. Ten pravý zážitek dostanete, když auto uvidíte, sednete si do něj, svezete se s ním. Pokud jde někdo utratit přinejmenším statisíce korun, zaslouží si zážitek, který tomu odpovídá. Zážitek, který je na úrovni koupě nového auta,“ vysvětluje Louda, když sedí v tříposchoďové budově se čtyřiceti tisíci metrů kryté a klimatizované plochy.

Když se k nim přičtou i venkovní nekryté plochy, rozloha celého areálu je pak víc než dvojnásobná.

„Je to vyústění víc než třicetileté práce,“ dodává Louda, když přiznává, že náklady na stavbu autosalonu ležícího kousek od Poděbrad na hradecké dálnici D11, který vznikal poslední dva roky, se vyšplhaly na miliardu korun. Jen kousek odtud Pavel Louda bydlí. Je to i místo, kde se svým otcem začal podnikat.

Dnes je Louda Auto je jedním z nejvýznamnějších prodejců nových vozů Škoda a Huyndai v Česku a autorizovaným dealerem dalších deseti značek, které prodává ve třiatřiceti autosalonech po celé republice. Otevírá mu to přístup k velkému počtu předváděcích i zánovních aut, což jsou vozy obvykle do stáří tří let. Ty pak zákazníkům prodává pod značkou Louda Auto+.

Vedle toho ale v rámci holdingu pod jednotným brandem Bohemia Crystal provozuje například sklárny v Pardubicích a ve Světlé nad Sázavou. Stojí také za soukromým gymnáziem v Poděbradech nebo flotilou víc než tisícovky aut provozovaných v rámci carsharingové firmy a autopůjčovny Car4Way.