Rychlá auta, drahá auta, burácející auta, ale i nastupující elektromobily. Vedle toho obří automobilový byznys nebo design, který se líbí (a někdy taky ne). A hlavně novinky, ve kterých budeme dřív nebo později jezdit.
Forbes FastWheels je pravidelný souhrn, díky kterému budete mít jasno o tom nejzajímavějším, co se ve světě benzinu, nafty i elektřiny událo. Startujeme!
Bestie do písečných dun
Německý úpravce aut Brabus, který se specializuje na vylepšování mercedesů, představil svůj další kousek. Je to šílenost, která míří hlavně na milionáře z Blízkého východu. V pískových dunách jí totiž bude nejlíp.
Jejím srdcem je benzinový osmiválec s výkonem 900 koní. Díky tomu Brabus Crawler dokáže zrychlit z 0 na 100 za 3,4 sekundy. Světlá výška přes půl metru, pevný trubkový rám v kombinaci s otevřenou čtyřmístnou karoserií z karbonu, karbonová sedadla, GPS systém, interkom a helmy Brabus v ceně. Zkrátka všechno pro to, aby tahle pouštní zábava stála za to.
Zájemců o tohle monstrum určitě bude víc, než jaká je nabídka. Ta totiž představuje jen patnáct kusů. Jeden vyjde na víc než 18 milionů korun bez daně. Čekací doba až tři roky.
Škodovka v Rusku? Otázka svědomí
Šéf škodováckých odborů Jaroslav Povšík pokračuje v burcování proti zahájení výroby škodovek v ruských závodech, kde až do začátku války vznikala víc než desetina roční produkce automobilky. Reaguje tak na údajné snahy vedení Volkswagenu výrobu v Rusku rozjet co nejdřív.
„Situace je nyní taková, že není možné podnikat v Rusku ani tam vyvíjet žádnou další činnost. Je to také velké riziko ztráty kreditu vůči našim zákazníkům. Auta levná nejsou, a aby ještě k tomu pocházela z neetické společnosti, to už by nebylo přijatelné a nemožné zvládat,“ uvedl Povšík v týdeníku Škodovácký odborář.
Faktem ale je, že ruský trh začíná automobilce chybět. Škoda Auto totiž v prvním čtvrtletí dodala zákazníkům 186 170 aut, což je o čtvrtinu méně než před rokem. O čtvrtinu na 377 milionů eur klesl i provozní zisk. Situaci nicméně zachraňuje fakt, že auta jsou dražší, takže čtvrtletní tržby se meziročně mírně zvedly z 5,05 miliardy na 5,10 miliardy eur.
Jediné ferrari pro celý svět
Koupit si obyčejné ferrari je nuda. Navíc když jich máte plnou garáž… Takže uděláte co? Vyrazíte do Maranella a zkusíte se dohodnout, aby vám vyrobili ferrari, které nikdo jiný mít nebude. Kus na míru.
Ferrari tuhle práci „navíc“ občas bere. Zhruba dvakrát do roka. A to i když nemusí, protože prodej standardních modelů šlape víc než skvěle. Loni automobilka dodala přes jedenáct tisíc aut, zvýšila čistý zisk o čtvrtinu na víc než 20 miliard korun a kapacita výroby je plná přinejmenším do konce příštího roku. Podle jejího šéfa Benedetta Vigny objednávková kniha ještě nikdy nebyla plnější.
Unikátní novinka pojmenovaná SP48 Unica stojí na technickém základu už vyprodaného osmiválcového Ferrari F8 Tributo. Podoba auta, pod kterou je podepsaný šéfdesignér Flavio Manzoni, vznikla ve spolupráci s majitelem auta. Jedinečných prvků je na něm celá řada, ale asi nejvíc do očí uhodí chybějící okno, kterým je běžně vidět na za zády posádky uložený motor.
Výkon a cena? Automobilka tady mlčí. Ale pod 700 koní a sto milionů korun to nebude. Výkon zůstane, cena už bude jen stoupat.
Další miliardy do elektromobility
Koncern Volkswagen sází na elektromobilitu všechny karty. Důkazem je rozhodnutí vedení VW, která má v plánu do výroby elektromobilů a baterií ve Španělsku investovat deset miliard eur, což je zhruba čtvrt bilionu korun. A je to také o tři miliardy eur víc, než jaké byly původní plány.
Předseda představenstva Volkswagen Group Herbert Diess zároveň zveřejnil plán výroby bateriových článků pro Španělsko, které je po Německu druhým největším evropským výrobcem automobilů. Jeho cílem je vytvoření kompletního ekosystému dodavatelů, od těžby lithia až po montáž baterií.
Německá automobilka plánuje začít s výstavbou továrny na baterie s kapacitou 40 gigawatthodin v prvním čtvrtletí příštího roku. Sériovou výrobu chce začít do roku 2026. A do roku 2030 by měl závod na baterie mít víc než 3000 zaměstnanců.
Ve stejnou chvíli chce mít VW v Evropě už šest závodů na výrobu bateriových článků s celkovou kapacitou 240 gigawatthodin, přičemž pořád zůstává ve hře i to, že jeden z nich bude stát v Česku. Volkswagen si od své strategie slibuje, že mu pomůže přinejmenším udržet krok s americkou automobilkou Tesla.
Alpine jde do Prahy
Česko bude mít oficiální zastoupení další sportovní značky. V Praze Průhonicích v červnu začne prodej francouzské značky Alpine. Ta je součástí skupiny Renault, má ve Francii vlastní výrobní závod a v současnosti nabízí tři verze jednoho modelu A110, který představila zkraje roku.
Jeho základní verze, která se v Německu prodává v přepočtu za 1,5 milionu korun, nabízí 252 koní, dvě silnější pak 300 koní. Alpine navíc počítá s tím, že nabídka se do roku 2026 rozšíří o další vozy. Ty už ale budou čistě elektrické. Elektrického nástupce A110 vedení Alpine plánuje vyvíjet společně s automobilkou Lotus.
Historie značky Alpine sahá až do roku 1955 a celou dobu svého fungování se automobilka zaměřovala na motosport. Vrchol pak přišel v roce 1978, kdy její tým vyhrál závod 24 hodin Le Mans. Dnes je Alpine součástí seriálu mistrovství formule 1 od chvíle, kdy původní stáj Renault získala nový název Alpine F1 Team. Do kokpitu jejího stroje usedá Fernando Alonso.
Sběratelské Porsche s nádechem retra
Automobilka Porsche se pokusila vzkřísit ducha šedesátých a sedmdesátých let. Slouží k tomu edice jen 1250 kusů Porsche 911 Sport Classic postavená na modelu 911 Turbo, za kterou stojí speciální divize Porsche Exclusive Manufaktur.
Tohle je řidičská nirvána. Plochý šestiválec s dvojitým přeplňováním o objemu 3,7 litru, 550 koní, poháněná zadní náprava a manuální sedmistupňová převodovka. To je to, co se ukrývá uvnitř. Tohle porsche ale prodává hlavně to, co je vidět.
Vedle širokých boků je to hlavně takzvaný kachní ocas, který připomíná Porsche Carrera 2,7 RS ze 70. let. Na legendární ráfek Fuchs, jedno z nejslavnějších kol od Porsche, pak odkazují pětipaprsková kola, vpředu 20palcová, vzadu 21palcová.
Jen pro tohle auto také namíchali speciální odstín šedé, kterou doplňují dva světlejší šedé pruhy, které se nanáší ručně. Automobilka slibuje, že několikanásobné nátěry a mezibroušení zajišťují dokonalý přechod mezi jednotlivými částmi karoserie. Pruhy se dají doplnit ještě polepem dveří se závodním číslem.
Uvnitř pak na majitele čeká například zlatá plaketa s výrobním číslem auta. Moderní přístrojový panel se dvěma displeji si z minulosti vypůjčil třeba analogový otáčkoměr a zelené číslice pak odkazují na legendární Porsche 356. Je toho samozřejmě víc. Záleží jen na ochotě si připlatit.
Už základní verze ale vyjde na víc než sedm milionů korun. Na druhou stranu, při troše péče se tohle auto v budoucnu téměř jistě prodá ještě dráž.