Rychlá auta, drahá auta, burácející auta, ale i nastupující elektromobily. Vedle toho obří automobilový byznys nebo design, který se líbí (a někdy taky ne). A hlavně novinky, ve kterých budeme dřív nebo později jezdit.

Forbes FastWheels je pravidelný souhrn, díky kterému budete mít jasno o tom nejzajímavějším, co se ve světě benzinu, nafty i elektřiny událo. Startujeme!

Sbohem Rusko! Zůstává jen Renault

Odchod z ruského trhu od začátku invaze hlásila jedna evropská automobilka za druhou. Je ale i jedna velká výjimka. A tou je Renault fungující na tamním trhu v alianci se značkou Nissan. Její ruský exit totiž brzdí obrovská investice do kontrolního podílu v ruské automobilce Avtovaz vyrábějící vozy Lada. Za ní je přitom třicet až čtyřicet procent veškeré ruské automobilové produkce.

Podle oborového webu Automotive News se tak Renault chce vyhnout znárodnění Avtovaz. V jeho postoji ho neoficiálně podporuje i francouzská vláda, která je v Renaultu většinovým akcionářem s podílem akcií ve výši 15,01 procenta.

Tlak Evropské unie na automobilky v souvislosti s Ruskem přitom roste. V pondělí zástupci členských zemí schválili další balík sankcí, který se vztahuje na mimo jiné export automobilů v hodnotě vyšší než padesát tisíc eur (zhruba 1,25 milionu korun). To vedle super prémiových značek typu Roll-Royce zasáhne i cenově přístupnější a v Rusku velmi oblíbené značky typu Audi, BMW nebo Mercedes-Benz.

Levnější to nebude

Ceny aut v posledním pololetí pokračovaly v růstu. Ukázal to cenový index EY, který od roku 2018 pravidelně sleduje a analyzuje trh s osobními automobily a jejich dopad na spotřebitele. Ceny se oproti předchozímu období v průměru zvedly o 4,6 procenta.

Největší nárůst, v průměru o 7,4 procenta, se týká vozidel v základních výbavách, auta ve vrcholných výbavách oproti tomu zdražila jen o 3,1 procenta. Vůbec největší nárůst (o 8,3 procenta) nastal u vozidel s pohonem LPG následovaný benzinovými (o 6,3 procenta) a naftovými motory (o 4,5 procenta) . Naopak k nejnižšímu průměrnému navyšování cen došlo u čistě elektrických automobilů (o 0,5 procenta).

„Ve srovnání se základním obdobím, což byl duben 2018, kdy jsme začali mapovat ceny vozidel na českém trhu, se průměrné ceny bez započtení inflace zvedly o 19,4 procenta. A ani v nejbližších měsících nemůžeme očekávat pokles cen v kontextu se současnou geopolitickou situací, která bude mít dopad i na automobilový průmysl. Situaci nepomáhá ani rostoucí míra inflace,“ říká Petr Knap z EY.

Alpina míří do rukou BMW!

Alpina – to nejlepší, co s logem BMW můžete dostat. Auta, která tenhle název mají vepsaný v techničáku, se nejdřív narodí na běžné lince BMW. Potom ale putují do městečka Buchloe asi hodinu od Mnichova, kde na ně čeká razantní proměna. Technika, interiér i vnějšek. Vylepší se všechno, co vylepšit jde.

Tohle kouzelné místo už od roku 1965 bez přestávky patří rodině zakladatele Burkarda Bovensiepena. Na začátku byl hlavně motorsport, ale od roku 1978 tady začaly vznikat i osobní automobily postavené na sériových autech BMW. Jenže s tím je konec. Tedy bude.

BMW manufakturu Alpina kupuje a jisté je zatím jen to, že současný model spolupráce bude fungovat pouze do roku 2025. Nikdo to neříká otevřeně, ale tím hlavním důvodem, proč se tak děje, je téměř jistě nástup elektromobility, který by za současné situace mohl být pro Alpinu specializovanou na klasická auta smrtící.

„Včas jsme rozpoznali výzvy, kterým čelí automobilový průmysl, a nyní nastavujeme správný směr pro společnost Alpina. Tímto začíná nová kapitola,“ uvedl diplomaticky Andreas Bovensiepen, ředitel Alpiny. Co bude po roce 2025, nicméně zůstává jak ze strany Alpiny, ale i BMW bez odpovědi.

Busík je zpátky. A je elektrický

Volkswagen konečně ukázal sériovou verzi netrpělivě očekávaného modelu ID. Buzz. Je to sice dodávka, ale to, co kolem ní vzbuzuje takový poprask, je inspirace designem legendárních Volkswagenů T1 a T2 z půlky minulého století.

ID. Buzz bude mít dvě verze. Ta osobní do sebe pojme pět cestujících, kteří budou mít k dispozici gigantický zavazadlový prostor. Ta nákladní, s nosností 650 kilogramů, pak kromě řidiče a spolujezdce odveze třeba ještě dvě europalety. Zásadní ale je, že v obou případech půjde o elektromobil.

Jinak však Volkswagen zatím mnoho technických informací k autě, které se má začít prodávat ještě letos, nezveřejnil. Zatím víme jen to, že první vyráběné modely budou mít výkon 204 koní, poháněnou zadní nápravu a baterii, kterou z deseti na osmdesát procent půjde dobít během třiceti minut. Poměrně razantně bude omezená i maximální rychlost, která nemá přesáhnout 145 kilometrů za hodinu.

Korejci porážejí Evropu

Jižní Korea v Evropě boduje se svými nejnovějšími plně elektrickými auty. Na konci února historický úspěch oslavila Kia, jejíž model EV6 se na základě hodnocení jednašedesáti motoristických novinářů z třiadvaceti zemí Evropy stal evropským Autem roku.

Elektrický Hyundai Ioniq 5 pak bral třetí místo. Z evropských aut se tak na stupně vítězů dostal jen druhý Renault Mégane E-Tech. Jak jinak než elektrický. Do finále se dostala i Škoda Enyaq. Jak jinak než elektrická. Ta ve finále skončila pátá.

Pro Hyundai Ioniq 5 to nebyl zdaleka jediný podobný úspěch. Aktuálně se mu podařilo stát se Autem roku také ve Velké Británii. „Ioniq 5 má po zisku tohoto ocenění ve Velké Británii na svém kontě již deset obdobných titulů na jednotlivých trzích, a v uplynulých měsících se tak zařadil mezi nejvíce oceňované automobily v Evropě,“ uvedl Andreas-Christoph Hofmann, viceprezident společnosti Hyundai Motor Europe.