Obliba alternativního stravování roste, lidé stále častěji omezují konzumaci masa a firmy to vnímají. Dokonce i ty, v jejichž nabídce jsme dříve mohli najít výlučně masné pochutiny, postupně zavádějí rostlinné alternativy, aby měnící se poptávku uspokojily.

Na trend naskakují největší obři ze segmentu rychlého občerstvení jako například McDonald’s nebo trojice značek KFC, Pizza Hut a Taco Bell spadající do koncernu Yum! – všichni zmínění se nově spojují s výrobcem alternativního „masa“ Beyond Meat, který se má stát jejich hlavním distributorem rostlinného masa.

Jeden z vůbec prvních výrobců, kteří světu představili tzv. rostlinné maso, uzavřel s vybranými firmami tříleté partnerství, které by mu mělo zajistit výsadní postavení mezi dalšími výrobci v tomto alternativním segmentu. 

Losangeleské společnosti by mohla nová spolupráce pomoci zejména v dalším růstu, který byl loni značně zpomalen pandemií koronaviru a uzavřením restaurací, do nichž Beyond Meat dodává své rostlinné výrobky.

Beyond Meat se má stát například preferovaným dodavatelem McDonald’s pro jeho nový rostlinný burger McPlant, který společnost už v minulém roce testovala v Dánsku a Švédsku a brzy by měl dorazit i k nám do Česka.

Pokud se spolupráce osvědčí, do budoucna by si společnost mohla zajistit výsadní postavení i v rámci dalších novinek, které jeden z největších řetězců rychlého občerstvení chystá pro konzumenty vyřazující ze svého jídelníčku nejen maso, ale také další živočišné produkty – vzniknout by měla například rostlinná alternativa kuřete, vepřového masa nebo vajec.

Řetězec Pizza Hut už teď nabízí pro své strávníky omezující maso také rostlinnou variantu klobásové pizzy. Jeho mateřský koncern Yum! uvedl, že partnerství s Beyond Meat uzavírá i v rámci svého působení v Číně, kde bude testovat rostlinné náhražky masa v pobočkách Pizza Hut, Taco Bell i KFC. Beyond Meat by mohl v budoucích letech pro tuto trojici restaurací dokonce rozjet vývoj svých exkluzivních výrobků.

Akcie Beyond Meat v návaznosti na oznámení dohody vzrostly o 14 procent na 164 dolarů za akcii, ačkoli zisky společnosti v posledním čtvrtletí loňského roku nedosáhly původních odhadů analytiků.

Firma vykázala ztrátu 34 centů za akcii, zatímco odhad byl pouhých 13 centů. Prodeje ale na očekávaných 103,2 milionu dolarů nedosáhly jen těsně – čtvrtletí zakončily na 101,9 milionu.

Společnost Beyond Meat během pandemie utrpěla ztráty zejména kvůli uzavřeným americkým restauracím, do kterých dodává své výrobky. Ty navíc v měsících, kdy byly otevřené, značně osekaly svou nabídku jídel, takže rostlinné burgery ani dostupné nebyly.

Společnost ztrátu v restauracích částečně kompenzovala maloobchodním prodejem, který však přesto od začátku pandemie oproti předchozím rokům klesl.