skip to main content
Byznys

Bez posádky a bez emisí. Od norských břehů vypluje první autonomní nákladní loď

Nebude to žádná loď duchů, ze které nikdy nevzejde nic dobrého. Bez posádky a poháněná baterií s kapacitou zhruba tisíckrát vyšší, než mají elektromobily, naopak plavidlo přispěje ke snižování emisí, na nichž se lodní doprava celosvětově dnes podílí zhruba třemi  procenty. 

Společnost Yara International vypustí první autonomní nákladní loď Yara Birkeland na trasu mezi norskými městy Herøya a Brevik do konce roku. Řídit ji budou ze břehu tři datová centra. 

Reklama

Absolutní prvenství mezi loděmi bez posádky jí sice před třemi roky vyfouknul finský trajekt, ale výrobce se chlubí tím, že jde o první nákladní loď bez obsluhy plně poháněnou energií z baterie s kapacitou sedm MWh. Vejde se na ni 103 kontejnerů a uhánět bude rychlostí až třináct uzlů. 

Na vývoji a výrobě lodi spolupracovala technologická firma Kongsberg Maritime a loděnice Vard Brattvåg. 

Společnost, která se zabývá technologiemi zlepšujícími životní prostředí, soběstačnou lodí nekončí – chtěla by jít v udržitelnosti lodní dopravy ještě dál. Má v úmyslu lidskou obsluhu stáhnout i z přístavů a bez ní zajistit i nakládku, vykládku a kotvení. Chce se zaměřit na autonomní jeřáby a další technologie, které zajistí manipulaci s nákladem. 

Reklama

Loď bude zatím plout mezi klidnými norskými přístavy. Delším cestám zatím brání legislativa a také to, jak vyřešit pohyb ve velkých přístavech, aby se tu nestřetla a nedostala do kolize s běžnými loděmi s posádkou.  

Profesor námořní a dopravní technologie Rudy Negenborn z nizozemské Delft University of Technology, kterého oslovil server cnn.com, vidí zatím budoucnost zámořské nákladní dopravy spíš v lodích, které budou částečně autonomní.

Hlavní překážkou je podle něj navigace provozu ve velkých přístavech. V určitém okamžiku budou muset podle něj tyto lodě začít vzájemně komunikovat, aby si mohly vyměňovat informace a vytvářet cesty, na kterých se nebudou křížit.

Potřebovaly by proto vestavěné systémy vlastní diagnostiky se schopností detekovat a řešit problémy nebo volat lidskou pomoc. Což je další výzva pro vývojáře i výrobce.

Reklama
Reklama