skip to main content
Společnost

Bez průvodu a s polovičním rozpočtem. Prague Pride myslí na sexuální menšiny i ekonomiku

2 minuty čtení

Festival Prague Pride zažíval v posledních letech konstantní růst, ze kterého mohli profitovat i místní provozovatelé podniků a hoteliéři. Loňského průvodu se odhadem účastnilo 30 tisíc lidí a kromě místních se hojně přidávali také cizinci. Letos mu však stopku vystavila pandemie nového koronaviru. Rozpočet jubilejního desátého ročníku je tak oproti roku 2019 přibližně poloviční.

„Letošní ročník je ovlivněn nařízeními a pravidly souvisejícími s nemocí covid-19 a program je tomu přizpůsobený,“ vysvětluje zástupce organizátorů Filip Milde. Jedná se například o omezení počtu účastníků vnitřních i venkovních akcí či nutnost nosit roušku během takzvané „Duhové plavby“, která letos nahradí tradiční průvod.

Podstatná část letošního programu, který se v počtu akcí může rovnat těm z předešlých ročníků, navíc bude vysílána online. Jak se ale předpokládaný nižší počet návštěvníků projeví na celkovém obratu, pořadatelé zatím nedokážou odhadnout přesně. Rozpočet největší akce na podporu LGBT komunity ve střední Evropě se přitom vždy držel v milionových částkách. Podle výročních zpráv se v roce 2017 pohyboval kolem částky 3,1 milionu korun a o rok později už to bylo 4,5 milionu.

Pro volně přístupný festival jsou samozřejmě klíčoví sponzoři, mezi něž se řadí například pivovar Staropramen nebo společnost Vodafone. Letos se k nim poprvé přidal také nápojářský gigant Coca-Cola. „Společnost necukla, i když je podpora prodejů letos minimální, protože se neuskuteční průvod, vrcholící klasicky na Letné,“ doplnila Lenka Bártová, starající se o festivalový fundraising.

Za spolupráci s některými sponzory byl přitom festival už dříve kritizován. Prague Pride bylo mimo jiné vyčítáno, že vznikla primárně jako kulturní a komerční akce. Mezi nejhlasitější kritiky patřila skupina Alt*Pride, provozující nekomerční alternativu festivalu.

Reklama

Ta před dvěma lety dokonce na protest symbolicky zablokovala vůz společnosti ExxonMobil. „Pokládáme za naprosto nepřijatelné, aby se Prague Pride na jedné straně tvářila jako ekologicky vstřícná a na straně druhé poskytovala prostor k propagaci jedné z nejproblematičtějších těžařských společností vůbec,“ vysvětlila tehdy za Alt*Pride Lenka Brabcová.

„Nespecifikoval bych jednotlivé značky. Každopádně strategie je taková, že pokud společnost zastává hodnoty, které se snažíme propagovat – myslím tím například rovné podmínky pro sexuální menšiny –, a neúčastní se naší akce jen pro propagační účely, jsme vstřícní tomu, abychom navázali spolupráci,“ shrnuje postoj festivalu Filip Milde.

S Prague Pride dlouhodobě spolupracuje také celá řada projektů a iniciativ na podporu práv sexuálních menšin. Mezi ty nejznámější patří iniciativa Jsme fér, která se snaží prosadit možnost stejnopohlavních manželství. Ta své snažení opírá nově také o analýzu organizace Open For Business z ledna 2020, podle které by přijetí manželství pro všechny mohlo přinést státní kase minimálně 2,7 miliardy korun.

Analýza formulovala zásadní ekonomické argumenty podpory stejnopohlavních manželství, které podle ní pomohou vytvořit prostředí pro hospodářskou prosperitu. V dubnu 2019 navíc podpořilo přijetí manželství pro všechny také 18 společností v čele s IBM Česká republika, a to prostřednictvím otevřeného dopisu premiérovi Andreji Babišovi.

Dohromady má iniciativa Jsme fér oficiální podporu téměř 70 firem.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama