Téměř polovina českých e-shopů se věnuje prodeji svých produktů do zahraničí. Jde o největší podíl ze všech států střední a východní Evropy.
Ze statistik, poskytnutých společností Skladon, dále plyne, že přeshraniční e-commerce roste dvakrát rychleji než domácí obchod. Celková hodnota nákupu přitom bývá zpravidla vyšší než při objednávkách v rámci domovské země. K expanzi mimo vlast nutí firmy extrémně konkurenční prostředí: v současnosti funguje v Česku přes 54 tisíc e-shopů, přičemž jen v prvním kvartálu roku 2022 se jejich počet zvýšil o dvacet procent.
Další motivací je značný potenciál růstu nelimitovaného hranicemi. Data společností Accenture a AliResearch ukazují, že za online nákupy bylo v roce 2021 globálně utraceno v přepočtu více než 22 bilionů korun a alespoň jeden online přeshraniční nákup absolvovaly více než dvě miliardy lidí.
Aspektem, který expanzi v poslední době výrazně napomáhá, je takzvaný fulfillment, tedy kompletní outsourcing logistiky. Obchodníkům poskytuje stále větší záruku kvalitní dopravy po celém světě i možnost snadno škálovat své objemy bez velkých investic do skladových prostor či zaměstnanců.
Logistika je klíčová i v tom ohledu, že nakupující čím dál víc preferují takový obchod, který je schopen doručit zboží v co nejkratším čase. Důkazem je průzkum společnosti Perfect Crowd, podle nějž osmdesát čtyři procent koncových zákazníků upřednostňuje e-shop s nejrychlejší dodávkou a jedenašedesát jich opouští nákupní košík ve chvíli, kdy je rychlost dopravy zklame.
„Zvlášť v prvotní fázi zahraniční expanze, kdy e-shop operuje s malými objemy, je pro něj fulfillment velmi výhodný. Jeho poskytovatel dokáže díky vysokým objemům zásilek dosáhnout na výrazně výhodnější ceny za dopravu a ušetřit e-shopu nezanedbatelné finance,“ konstatuje Patrik Babinec, spoluzakladatel a jeden ze šéfů tuzemského Skladonu, věnujícího se právě fulfillmentu.
„Fulfillment zajistí kompletně všechny potřebné procesy – od přijetí zboží přes zabalení i případnou kompletaci až po odeslání,“ doplňuje muž z čela firmy, kterou nedávno zařadil deník Financial Times do žebříčku tisícovky nejrychleji rostoucích evropských firem FT 1000.
Trend nutnosti expandovat ven postupně cítí i menší a střední obchodníci. „Zásluhou fulfillmentu nemusí řešit třeba starosti s celním řízením, které bývá pro obchodníky komplikací a nevědí si s ním rady. Máme klienty, kterým se právě prostřednictvím průniku do zahraničí podařilo z malého startupu poměrně rychle vyrůst ve známou firmu,“ tvrdí Babinec.
Za příklad uvádí tuzemskou společnost Skinners vyrábějící ponožkoboty, doručované ve spolupráci se Skladonem do více než 110 zemí světa.
27. 4. 20223 min
Český byznys
Filip Saiver
redaktor Forbes Česko
Ve Forbesu od ledna 2020, novinářem od roku 1994. Baví jej hledat velké příběhy i tam, kde zdánlivě nejsou. Věří totiž, že velké příběhy jsou všude.