Při slevové akci Black Friday Česká obchodní inspekce doporučuje spotřebitelům nakupovat obezřetně. Měli by si podle ní zejména ověřit důvěryhodnost daného prodejce, zajímat se o cenu výrobku před slevou či o jeho kvalitu a nabídky porovnávat. Prostudovat je podle ČOI potřeba také podmínky slevy.

Dne 22. listopadu to řekl mluvčí ČOI František Kotrba. Od začátku tohoto roku se musí prodejci řídit novelou zákona o ochraně spotřebitele, která má ztížit uvádění falešných slev nebo falešných recenzí.

Slevová akce Black Friday oficiálně připadá na tento pátek, řada obchodníků ale výprodeje pod názvem Black Friday nabízí i celý měsíc.

Novela zákona obchodníkům ukládá povinnost odvozovat výši slevy od nejnižší ceny za jakou zboží prodávali třicet dnů před zlevněním. Pokud měli produkt v nabídce méně než třicet dnů, musí uvést nejnižší cenu za toto období. Obchodníci mají také povinnost na výrobku informovat o jeho původní ceně.

„Tato pravidla se vztahují jak na prodejce v klasických kamenných obchodech, tak i na prodejce provozující internetové obchody a další formy obchodování v případech, kdy tyto subjekty inzerují slevu z ceny,“ uvedl Kotrba.

Za nedodržení zákona může podle něj ČOI obchodníkům uložit pokutu až pěti milionů korun. Doplnil, že v letošním prvním pololetí ČOI při 1142 kontrolách zjistila pochybení u téměř čtyřiceti procent z nich a udělila pokuty v celkové výši zhruba 560 tisíc korun.

Zkontrolovat si, zda je na zboží uvedena jeho předchozí prodejní cena, je klíčovým krokem k tomu, aby se spotřebitelé falešným slevám vyhnuli. ČOI dále radí prověřit si důvěryhodnost daného prodejce.

„Řekl bych, že méně dovedností, kompetencí má část spotřebitelské veřejnosti v oblasti e-shopů a využívání online tržišť a podobně. To je i prostředí, které prodávajícímu nabízí větší míru anonymity,“ míní Kotrba.

 Seznam rizikových e-shopů od roku 2015 ČOI uvádí na svých webových stránkách. Na e-shopu by měl být podle Kotrby například uveden jeho provozovatel, sídlo společnosti nebo obchodní podmínky.

Při nákupu by se měli lidé podle ČOI řídit také uživatelskými recenzemi a nabídky porovnávat. I uvádění falešných recenzí má novela zákona o ochraně spotřebitele od tohoto roku ztížit. Prodejce je například povinen zajistit jasnou informaci, že výrobek hodnotili lidé, kteří jej skutečně zakoupili nebo užili.

Nekalou praktikou je i tvrzení, že recenze pochází od zákazníků, kteří si výrobek koupili, aniž by prodávající tuto informaci jakkoli ověřil či zajistil její pravdivost.

Slevové akce, jako je právě Black Friday, obchodníci také často využívají k tomu, aby do nabídky zařadili méně kvalitní nebo technicky zastaralé výrobky, uvedl Kotrba. Stává se i, že uvádějí nepravdivé informace o omezené dostupnosti zboží.

„Proto je dobré, i když e-shop oznamuje, kolik zbývá kusů, porovnat ceny z jiných obchodů,“ řekl Kotrba.