Koupit, spotřebovat, obal vrátit. Na zálohované nádoby jsou zákazníci zvyklí zejména u piva – zpátky odevzdají až 95 procent lahví. Proč by to tak ale nemohlo fungovat u mléka, pracích gelů, mouky či ořechů?

České on-line supermarkety a drogerie pomalu zkoušejí, jak budou zákazníci na vratné obaly reagovat. Motivace je jasná – prodejci na obalech značně ušetří – v některých případech mohou snížit náklady na balení až o 90 procent – a vyhoví přání části zákazníků, kterým vadí jednorázové obaly.

„Tohle je budoucnost ekologického nakupování, která nám dává smysl. Zákazníci nás dlouhodobě žádali o bezobalové řešení, zvolili jsme způsob, který je opravdu bez odpadu a zároveň nejvíc hygienický,“ vysvětlil zakladatel a většinový majitel Rohlik.cz Tomáš Čupr, když na začátku června začala jednička mezi online supermarkety nabízet svůj sortiment ve vratných nádobách.

Nabídka se týká některých mléčných výrobků (mléko, tvaroh, kefír), ekodrogerie a trvanlivých potravin, jako je rýže, mouka či luštěniny, které pak k zákazníkům cestují v uzavřených zálohovaných nádobách s etiketou.

„Použité vratné lahve se předají našemu kurýrovi a záloha se připíše na zákaznický účet. Kurýr pak sklenice odveze zpět na sklad, odkud putují k dodavateli na důkladné vymytí,“ popisuje komerční ředitel Rohlik.cz Olin Novák.

V pražských pobočkách DM drogerie na Chodově a Černém Mostě si zákazníci zase mohou koupit nádobu, do které si pak stočí ekologicky šetrné prací gely a čističe na nádobí od značky Yellow & Blue. Příště už jen stačí přijít nakoupit s prázdnými obaly.

Jednatelka společnosti Mirka Horká potvrzuje, že pokud bude mít plnicí stanice u zákazníků úspěch, rozšíří se i na další pobočky.

Nezaspala ani konkurence. Podobný systém chce v nejbližší době uvést i drogerie Teta. Kosik.cz bude do roku 2021 nabízet v zálohovaných obalech až pětinu potravin. Už teď prodává některé potraviny na váhu do papírových sáčků.

Velkým tématem zůstává, jestli se v Česku ujmou zálohované PET lahve. Například Karlovarské minerální vody se od loňska snaží vymyslet bezobalový systém. Spojily se s Institutem cirkulární ekonomiky i s akademiky z Vysoké školy chemicko-technologické a zjišťují, jaký úspěch by měly zálohované PET lahve u českých zákazníků.

V Česku se totiž do žlutého kontejneru dostane jen necelých 60 procent z celkového množství 56 tisíc tun PET lahví, které jsou každý rok uvedeny do oběhu. Pokud by byly plastové lahve zálohované třemi korunami, toto číslo by se podle odhadu Institutu mohlo zvednout na 90 až 98 procent.

Kritici nicméně upozorňují, že by lidé museli lahve před vrácením skladovat doma, a navíc by nebyli motivováni dál třídit plast, za který žádné peníze nedostanou.

Obaly ve smyčce

V Paříži, New Yorku a New Jersey funguje první měsíc služba Loop. Nadnárodní giganty jako Nestlé, Coca-cola, Unilever a dalších 23 značek jejím prostřednictvím nabízejí své produkty ve vratných obalech.

Systém, který by se měl do konce roku rozběhnout i v Londýně, funguje jako kdysi rozvoz mléka. Řidič UPS zákazníkům doveze objednané zboží a vyzvedne prázdné obaly. O čištění a znovunaplnění se postará Loop. Produkt samotný bude stát téměř stejně jako v jednorázovém obalu, zákazník navíc zaplatí zálohu ve výši jednoho až deseti dolarů.

„Lidé stále mluví o udržitelnosti a říkají, že by chtěli pomoci životnímu prostředí. Tak uvidíme, jestli je to pravda,“ dodal při startu Loopu šéf potravinové skupiny PepsiCo Simon Lowden.

Ovládni AI!
Vydání Forbesu Ovládni AI!

Zatím systém testuje jen omezený okruh zákazníků. Mohou si koupit deodoranty Axe a Dove v znovunaplnitelných kovových obalech, šampony, vlhčené ubrousky, džus Tropicana ve skleněné lahvi či zmrzlinu Häagen-Dazs v plechové nádobě.

Společnost však počítá s tím, že nabídka i okruh zákazníků budou rychle růst. Příští rok už chce Loop vstoupit na asijský trh a zkusit štěstí v Tokiu.