Za téměř stoletou historii předávání cen americké Akademie filmového umění a věd je letos nominováno nejvíc ženských režisérek: čtyři.

Přímo v kategorii nejlepší režie se utkají Chloé Zhao a Emerald Fennell a šanci odnést si domů zlatou sošku má i tuniská režisérka Kaouther Ben Hania, jejíž snímek Muž, který prodal svou kůži soutěží o nejlepší zahraniční film.

Čtveřici nominovaných žen uzavírá britsko-palestinská režisérka Farah Nabulsi za svůj krátkometrážní hraný film The Present.

V dějinách Oscarů, které se předávají od 16. května 1929, bylo na nejlepší film nominováno sice 571 snímků, ale do letošního ročníku pouze pět žen za režii.

Konkrétně to byly Sofia Coppola za svůj dnes už kultovní snímek Ztraceno v překladu, Greta Gerwig za Lady Bird, Jane Campion za Piano, Lina Wertmüller za Pasqualino Sedmikráska a jediná nositelka režisérského Oscara – Kathryn Bigelow – si sošku odnesla za drama Smrt čeká všude.

Bigelow paradoxně nálepku „ženské režisérky“ nesnáší. V několika rozhovorech prohlásila, že nechce, aby byla její tvorba či osoba jakkoli škatulkována, a ona sama se považuje pouze za tvůrce, gender neřeší.

Odborná veřejnost je přesvědčena, že letos si sošku za nejlepší režii odnese Chloé Zhao za Zemi nomádů. Příběh šedesátnice Fern, která cestuje ve své bílé dodávce napříč Amerikou, dává prostor mistrovskému výkonu Frances McDormand.

Zhao by případným vítězstvím prolomila hned několik tzv. glass ceilings – systémových bariér, kterým čelí ženy v oblastech, kde kvůli dekádám diskriminace drží moc a vliv muži.

Rodačka z Pekingu by se stala první ženou asijského původu s Oscarem za nejlepší režii na poličce. V době, kdy asijská komunita ve Spojených státech čelí vzestupnému trendu rasistických útoků, by šlo o pozoruhodný paradox.

Pozoruhodná je i další z nominovaných, Emerald Fennell. Pětatřicetiletá Britka zaujala černou komedií Nadějná mladá žena s Carey Mulligan v hlavní roli.

Fennell dříve působila jako herečka – můžete ji například znát jako Camillu Parker-Bowles v seriálu Koruna – a produkční. Pak se rozhodla, že si svůj první větší filmový počin nejen napíše a zprodukuje, ale také zrežíruje. Výsledkem jsou tři nominace: kromě režie také za nejlepší scénář a film.

Nadějná mladá žena je o to nadějnější, že nominací má celkem pět: další jsou v kategorii herečky v hlavní roli a střihu.

Hrdinkou příběhu, oscilujícího mezi thrillerem a černou komedií, je třicetiletá kavárnice Cassie. Žije u rodičů a navzdory svému naivnímu vzhledu je noční mstitelkou. Její nejlepší kamarádka byla totiž znásilněna a vyšetřování zločinu zameteno pod koberec.

Kdo by chtěl Fennell obvinit, že se veze na trendy vlně #MeToo, ten by se mýlil – scénář vznikl v roce 2016, tedy rok před zlomovou aférou Harveyho Weinsteina, obviněného a později i odsouzeného za znásilnění a sexuální nátlak.

I zde nacházíme, podobně jako u nominace Země nomádů, další společenský protiklad. Prestižní filmový časopis Variety zveřejnil na tento feministicky laděný snímek recenzi, ve které filmový kritik Dennis Harvey vyjádřil své preference stran castingu.

„Člověk si na místě Carey Mulligan snadno, možná až příliš snadno, představí Margot Robbie, která film produkovala,“ napsal ve své recenzi Harvey.

Podle samotné Carey Mulligan tím nepřímo naznačil, že pro takovou roli nebyla dostatečně sexy. Variety se za celou recenzi omluvilo, Harvey mluví o dezinterpretaci jeho slov.