skip to main content
Český byznys

Boj o televizní peníze. O2 ve při s Primou, doplatí na to divák

Na tuzemském mediálním poli se rozhořel konflikt mezi miliardáři. A jak jinak než kvůli penězům. Operátor O2, vlastněný skupinou PPF rodiny Kellnerových, se nedohodl na pokračování spolupráce s televizí Prima Ivana Zacha. Uživatelé O2 TV tak nejpozději od března nenaladí žádný z primáckých pořadů.

Pro pochopení celého sporu je třeba vrátit se o pár měsíců nazpět, kdy Prima oznámila, že právě od 1. března letošního roku „zamezí operátorům v přetáčení reklam“. Televizní dvojka tím podle jejího obchodního ředitele Vladimíra Pořízka přichází ročně o více než 200 milionů korun, jak řekl v listopadovém rozhovoru pro server Media Guru.

Zákaz přeskakování reklam si Prima vytyčila jako podmínku pro kontinuální dodávání vysílání, kterou akcentuje při aktuálních vyjednáváních s operátory. Pokud by na ni někdo nechtěl přistoupit, nabízí ještě vysílání se zkrácenými, asi 2,5 minuty dlouhými reklamami, které si však účtuje extra.

S O2 se Prima podle všeho nedokázala dohodnout ani na jedné variantě. „Skupina Prima přišla s nepřijatelnými podmínkami – nejen se zvýšením poplatků za distribuci kanálu, ale ještě s přemrštěným ‚výkupným‘ za to, aby lidé mohli využívat i nadále zpětné zhlédnutí a přetáčení programů,“ odůvodnila šéfka obsahu O2 TV Anna Lenerová.

Podle O2 televize žádala o 2500 procent vyšší distribuční poplatky než dosud, což by údajně znamenalo zdražení měsíčních tarifů O2 TV o desítky procent.

Předplatné Forbesu

„Společnost O2 Czech Republic uvádí veřejnost v omyl svým tvrzením, že navyšujeme poplatky o 2500 procent. Za distribuci deseti lineárních kanálů a odloženou sledovanost požadujeme navýšení poplatku o nízké jednotky korun za jednu domácnost (méně než pět korun),“ reagovala mluvčí televize Gabriela Semová.

Dle jejích slov je O2 jediným operátorem, s nímž se Prima nedohodla na nových podmínkách. „Technická nepřipravenost vede O2 Czech Republic ke snaze vykoupit práva pro přeskakování reklamy za pro nás neakceptovatelnou cenu. O2 Czech Republic chce tak získat konkurenční výhodu vůči ostatním operátorům na trhu,“ dodala Semová.

Reklama

O2 svým středečním vyjádřením reagovala na jen několik málo hodin staré prohlášení Primy. V něm generální ředitel televize Marek Singer uvedl, že O2 klientům nabízela kanály Primy, aniž by obě strany měly uzavřený platný kontrakt.

V důsledku toho tak prý televize nejpozději 1. března ukončí O2 distribuci svých celkem deseti kanálů: Prima, Prima+1, CNN Prima News, Prima Cool, Prima Max, Prima Zoom, Prima Krimi, Prima Love, Prima Star a Prima Show.

„Uživatelé služby O2 TV mohou své oblíbené pořady, jako je například Slunečná, Zoo, 1. mise či Prostřeno!, sledovat prostřednictvím jiných operátorů, placených služeb či naladit naše programy prostřednictvím DVB-T2,“ podotkl Singer.

Skupina FTV Prima, která je denně schopna oslovit bezmála 5,5 milionu lidí, patří mezi nejsledovanější mediální domy v zemi. Její tržby se předloni vyšplhaly 3,5 miliardy korun, zisk EBITDA z toho představoval 625 milionů.

Nenápadný miliardář Ivan Zach, podle Forbesu 52. nejbohatší Čech s majetkem přesahujícím šest miliard korun, figuruje v majetkové struktuře Primy od přelomu tisíciletí. Postupně ji zvládl zbavit rozsáhlých dluhů, prodat její polovinu Švédům, společně s Vladimírem Komárem ji koupit zpět a později (v červnu 2019) znovu skupinu zcela ovládnout.

Klíčové tváře mediální skupiny FTV Prima