skip to main content
Brno

Brána do Brna se slavnostně otevřela. Díky architektům z Chybík + Krištof

Vstupní brána do Brna je dokořán. Autobusové nádraží Zvonařka, které prošlo zásadní rekonstrukcí podle návrhu známého architektonického studia Chybík + Krištof, bylo dnes ve 13 hodin slavnostně otevřeno.

Nádraží částečně fungovalo už od prosince 2020, od začátku letošního roku se však postupně obnovoval plný provoz. Slavnostní  otevření se navíc muselo odkládat kvůli pandemii.

Oficiálním otevřením však nakonec dnes úspěšně vyvrcholilo přes rok trvající úsilí dát „nový kabát“ brutalistní stavbě z roku 1988, poněvadž ten starý už nepůsobil dobrým dojmem. Naopak, ošuntělá a zastaralá Zvonařka rozhodně před úpravami nenavozovala reprezentativní první dojem z města. Přitom nádražím každý den projde více než 25 tisíc lidí.

Reklama

Slavnostního otevření se kromě primátorky Markéty Vaňkové zúčastnil Antonín Grund, předseda představenstva ČSAD Brno holdingu, který je majitelem a investorem stavby, a také architekti ze studia Chybík + Krištof. Ti sami modernizaci spoluiniciovali a popisují ji tak, že esteticky sjednocuje prostor a zároveň zvyšuje jeho funkčnost a přehlednost.

Dnes
Dříve

Nová stavba je umístěna tak, aby byla pohodlně přístupná jak z Galerie Vaňkovka (a to nejen primátorce Vaňkové), tak z budoucí zastávky tramvaje. Na první pohled prosvětlený a uživatelsky přívětivý prostor se směrem k centru otevírá novou výpravní halou – mobiliář v jejím interiéru je dílem firmy mmcité.

„Budovu jsme tvarovali tak, aby naváděla cestující dovnitř. Její výrazná červená střecha navíc volně přechází ve veřejný prostor nádraží. Právě z pozice haly také vyplynulo nové číslování nástupišť – první je teď přímo u ní,“ říká architekt Ondřej Chybík.

Reklama
Dnes
Dříve

Všechna nástupiště propojuje nový bezbariérový chodník a orientaci cestujícím usnadňuje nový informační systém a obrazovky. Ocelová konstrukce zastřešení dostala světlý nátěr. Prostor opticky zvyšuje nové osvětlení, jehož intenzita reaguje na okolní denní světlo a šetří elektřinu.

Další novinky? Přibyl výtah na střechu, kde lidé mohou nově využít 53 parkovacích míst P+R. Dosud na střeše parkovaly pouze autobusy. Kapacitu pro stovku z nich se však podařilo zachovat. V areálu nádraží jsou nyní také stojany na kola.

Předplatné Forbesu
Forbes Life 2020
Speciální vydání

„Návrh i provedení rekonstrukce si zaslouží velké uznání,“ oceňuje primátorka Vaňková. „Objekt neztratil nic ze své autentičnosti, a přitom získal moderní tvář. Za město mohu slíbit úpravy veřejného prostoru v bezprostředním okolí nádraží,“ dodala.

Práce na Zvonařce nekončí ani po slavnostním otevření, na úpravy ještě čeká předprostor výpravní haly.

Alex Shoots Buildings

Reklama
Reklama