Na začátku byla sranda, kamarádi a touha se hezky oblékat. Teď jsou jedním z top street labelů u nás. Zuzana Milandu a Viktorie Kaštánková vstupují do osmého roku existence své značky Wolfgang, a to velkolepou show na brněnském výstavišti.

Jsou hodnoty a svoboda, střih a materiál. Jsou gang. A jejich příběh se začal psát před sedmi lety, když byly obě tehdy dvacetileté holky frustrované nabídkou oblečení v Brně. To málo, co se jim líbilo, si totiž nemohly dovolit, to, na co měly peníze, zase nesplňovalo jejich představu. Po pár drincích na večírku si ale řekly, že to změní. A povedlo se.

Moc toho neměly, úspory nulové, jen vizi, jak sehnat minimální kapitál, a touhu, se kterou svépomocí otevřely první krám, dnes už legendární obchod ve Vachově ulici. Ten zprvu naplňovaly oblečením z berlínských a vídeňských butiků a sekáčů, kam pro ně jezdily svým trojkovým golfem.

Z původního konceptu multibrandového obchodu se časem vyprofilovala jejich vlastní značka i nezaměnitelný styl. „Ekonomika nás nikdy moc nebavila, měly jsme sotva na nájem, radost nám ale dělal krám plný krásných a kvalitních věcí, které dělaly radost dál. Což není jinak ani dnes, jen se razantně změnila podoba toho, co a jak děláme. Jak šly roky, vyvíjely se i naše názory a potřeby,“ říká Viktorie s tím, že brzy měly vlastní vize o tom, jak by měly jednotlivé kousky oblečení vypadat, a tak začaly zjišťovat, co všechno obnáší vlastní produkce.

Během tohoto prošlapávaní cesty se jim pod rukama zrodil vlastní brand s typickým logem vlka. „Já mám ráda čisté a jednoduché věci. Viki zase potřebuje, aby byly příjemné na nošení. Každá jsme jinak nastavená a to nám vyhovuje, protože společně tvoříme jakýsi jin a jang,“ doplňuje Zuzana.

Značce Wolfgang ale nejde primárně jen o hezké a pohodlné oblečení, hlubší smysl její práci dodává, že využívá lokální produkci i materiály z udržitelných zdrojů a siluety, které nestárnou, a nejsou tak součástí fast fashion. To, že lidé vědí, od koho nakupují a koho podporují, s čím vyjadřují svůj souhlas a nesouhlas, považují za zásadní.

„Rok 2020 už není vzdálená budoucnost, jak se ještě před pár desítkami let zdálo, je to teď a je důležité víc než kdykoli dřív vnímat, s čím jsem o. k., za co dávám peníze vyměněné za čas, který už si zpátky nikdy nekoupím. Nabažit se štěstí rychlým nákupem trička za tři stovky, které po pár vypráních už nefunguje, není cesta. Naopak trochu si připlatit a mít v šatníku věci, které tě baví a vydrží několik sezon, je budoucnost.“

Zuzana Milandu a Viktorie Kaštánková

Nabídky na produkování levněji a mimo Česko odmítají, jejich základní myšlenka je lokální výroba a materiály vyrobené v EU. Stejně jako kůže, které odebírají z Beskyd. „Právě kůže je jedna z dalších věcí, které ti ukážou, jak dlouho věc můžeš mít a mít ji hezkou. Pravý opak koženky. Naše velká zavazadla jsou zhotovená tak, že mají vydržet několik desítek let, děláme si z toho srandu, když si to zákazník odnáší, že to budou dědit jeho děti. Hrozně nás to baví, protože zvlášť u kůže jde vnímat, jak se do ní vepisuje příběh života, a to, že ti slouží 20 let, je podle mě mnohem ohleduplnější k přírodě než si za tu dobu koupit desetkrát nějakou ekokůži.“

Tahle vlčí dvojka navíc zastává názor, že dobrý design by měl být takový, ve kterém se člověk především cítí dobře, měl by posouvat nositele ve vlastním pocitu a sebevědomí. A k tomu stačí klidně jen pár barev. „Naším základem je od začátku černá a bílá. Ty nikdy nevycházejí z módy. Žena v černých šatech se bude vždycky cítit dobře, stejně tak bílé tričko s džínami bude vždycky vypadat dobře. To jsou základy. Tyhle nejobyčejnější věci v šatníku je kolikrát nejtěžší sehnat, zvlášť v dobré kvalitě, dobře padnoucí a za dostupnou cenu. U nás je spousta skvělých návrhářů, ke kterým vzhlížíme a jsou naší nekončící inspirací, jako třeba Jakub Polanka nebo Iva Burkertová, ale byly bychom rády, kdyby bylo více značek, jako jsme my, kvalitních, ale cenově dostupných, a pomohly by tak postupně vytlačit nabídku korporátů z předních příček.“

Co značka Wolfgang vydělá, investuje zpět a vzala si k tomu před třemi lety parťáka Romana Mátla, který jí pomohl efektivně řídit ekonomickou stránku. „Byly jsme trochu jako neřízená střela, což Romanův příchod změnil, a to nám dost pomohlo v rozvoji. Náš byznys je tak teď zdravý a v zelených číslech. Už brzy do nabídky zařadíme nové materiály, včetně nanovláken od českých vývojářů, pouštíme se do funkčního designového outdooru. Máme nyní věci na pultě i ve Vídni. Spouštíme .com doménu a chceme se nyní více soustřeďovat na expanzi a jít trochu víc za hranice republiky,“ říká Viktorie radostně s vidinou jejich velké páteční přehlídky. Své postoje a značku lidem totiž přibližují nejvíc právě na každoročních přehlídkách. Ta letošní bude po třech letech opět v Brně, v čele s Terezií Vodička Kovalovou, která show nejen hudebně doprovodí.

Kromě dotažení rozdělaných nápadů do konce jsou pro Wolfgang přehlídky největší prezentací, té mediální se totiž straní. „Rozhodly jsme se jít přirozenou cestou bez manipulace zákazníků masivními reklamami, bez ovlivňování influencery anebo slevami, kterými naše oblečení nedevalvujeme. A to jednoduše proto, že není přeceněné, aby pak muselo do slev. Snažíme se vytvářet věci trvalé a nepodléhající trendům. Sezonnost nás sice ovlivňuje, ale jen tím, jestli je teplo, nebo zima. Z marketingových ataků jsme unavené, za věcmi si stojíme od začátku do konce a mrzelo by nás se jich zbavovat pod cenou, jen abychom udržely ve slabších měsících cash flow,“ vysvětluje svůj postoj Zuzana s tím, že svým věrným zákazníkům rády přinášejí individuální zvýhodnění, a když je důvod něco pořádně oslavit, jdou s cenou symbolicky dolů, a to plošně a na vše.

„A k tomu je i často nějaká sklenička a písnička, krám plný přátel a zákazníků, celé s jinou atmosférou než výprodejové dny fast fashion značek,“ upřesňuje tohle sympatické duo, které vždy potěší, když své kousky náhodně uvidí na významných a vlivných osobnostech.

Iniciativně ale tyto „spolupráce“ odmítají, a to nejen proto, že sociální sítě považují za zdroj informací a inspirace, se kterým nechtějí pracovat jako s marketingovým nástrojem. „Přijde nám skvělé využívat jakákoli média k prezentaci, k předání myšlenek a postojů, které se do oblečení snažíme zapracovávat a pozitivně inspirovat jeho nositele. Ale právě proto, že často mluvíme o svobodě, naslouchání vlastní intuici, o rozmanitosti individuality a o tom ostatním, čím Wolfgang je, razíme si cestu vlastní, třebaže není vždy jednoduchá a rychlá, zato ale ryzí. Je to naše cesta, možná ne pro každého pochopitelná, za nás ale udržitelná, opravdová a rok od roku víc naplňující.“