V Jihomoravském kraji se podařilo za posledních patnáct let vybudovat funkční inovační a podnikatelský ekosystém, který neustále nabírá na síle. A v rámci dostupných dat se může srovnávat i se zkušenými „žraloky“ v zahraničí. 

Jižní Morava má velkou výhodu v tom, že v rámci České republiky hostí nejvíce malých a středních podniků s vlastním výzkumem a vývojem, což vytváří ideální prostor pro vzájemnou spolupráci a růst. A pokud tyto firmy mají i potřebnou finanční podporu, je zaděláno na úspěch.

Možná se tak mezi zdejšími startupy skrývá další jednorožec. Ostatně, kde jinde by u nás měl vyrůst než právě na jižní Moravě. Právě zde se startupům enormně daří, což dokazují ne tak dávné prodeje firem Flowmon, Webnode nebo Netcope. 

Společně s konzultanty z inovační agentury JIC jsme připravili žebříček deseti startupů z jižní Moravy, které byste měli v následujících letech bedlivě sledovat. A přidali jsme ještě jeden navíc. 

„Startupy jsme hodnotili podle objektivních kritérií, jako je počet investorů, celkový objem fundingu nebo růst tržeb v posledních letech,“ vysvětluje metodiku Jindřich Weiss, který v JIC vede tým konzultantů.

Do přehledu jsme nezahrnovali firmy, které už v minulých letech prokázaly svou stabilní kvalitu jako třeba Kiwi.com nebo Y Soft s tím, že jsme posuzovali lokální firmy etablované v Jihomoravském kraji od roku 2005.

Zaměřili jsme se na startupy se škálovatelným produktem, globálním dosahem a rychlým růstem nebo potenciálem růstu, který není ovlivněn tím, že jsou firmy součástí vzájemně propojené skupiny podniků, jako například EASIT, který je členem Synot Group.

Startupy jsou hodnoceny také na základě již prokázaného růstu z pohledu zájmu zákazníků, kdy šlo o významný či skokový růst tržeb v posledních dvou až pěti letech, a také z pohledu zájmu investorů, tedy uskutečněných venture capital investicí a jejich objemu. A v neposlední řadě jejich potenciálu prosadit se v zahraničí. 

Podívejte se na Top 10+1 těch nejnadějnějších jihomoravských startupů:

Smartsupp + Smartlook

Hned první příběh nabízíme jako dvojbalíček. Před osmi lety zakládal Petr Jánošík Smartsupp jako firmu nabízející platformu pro multi-channel komunikaci a chatboty.

Současně ho však zajímalo, jak se chovají zákazníci na webu. Vyvinul k tomu tedy další službu – analytický Smartlook a ten jen za prvních deset měsíců dosáhl na sto tisíc přihlášených. Rychlý růst a potřeba škálovat tedy přirozeně vedly k úvahám o vytažení produktu do samostatné firmy a právě to se loni stalo.

Do čela žebříčku obě firmy poslal velký zájem investorů, enormní růst a zájem zákazníků ve virtuálním prostředí a významný globální dosah. Jejich weby měsíčně navštíví přes 1,5 milionu lidí z celého světa od Brazílie, USA přes Francii až po Filipíny.

Sewio

Za vznikem Sewia stojí vlastně tak trochu i konzultace diplomové práce. Právě během ní si padli do oka Milan Šimek a Lubomír Mráz z Ústavu telekomunikací na Fakultě elektrotechniky a komunikačních technologií na VUT v Brně.

Společně pak vytvořili real-time lokalizační systém na bázi bezdrátové technologie Ultra-wideband. Ten slouží k digitalizaci pohybu uvnitř hal. A poté, co se jim podařilo systém úspěšně zavést v jednom velkém německém obchodním domě, začal zájem o jejich produkt strmě růst.

Od roku 2014 vzrostly jejich tržby během čtyř let na téměř čtyřicet milionů korun ročně. A to zaujalo i investory – konkrétně Václava Muchnu a jeho Y Soft Ventures.

ROI Hunter

Za sedm let existence se firmě ROI Hunter v ročních tržbách daří atakovat hranici nad 100 milionů korun. Karel Schindler dokázal vybudovat menší impérium, které úzce spolupracuje s Facebookem a Googlem, umožňuje retailerům plně využívat data ze sociálních sítí a pomáhá jim pochopit reklamní data na úrovni produktů.

Po šesti letech existence má firma pobočky po celém světě a promlouvá do procenta globálního e-commerce obratu. To, že má firma našlápnuto ke globálnímu úspěchu, dokazuje také zájem venture capital investorů.

UlovDomov

Třetím nejrychleji rostoucím startupem je podle žebříčku Deloitte CE Technology Fast 50 společnost UlovDomov.cz, která provozuje stejnojmenný inzertní portál a službu Ideální nájemce pro pronajímatele bytů. Ta svými službami zjednodušuje život majitelům nemovitostí i těm, kteří si bydlení hledají.

V roce 2020 dosáhl v tržbách dokonce na dvě stě milionů korun. Věří mu i brněnští investoři Jiří Hlavenka s Ladislavem Chodákem nebo pražsko-liberečtí investoři ze skupiny Miton.

ThreatMark

Vypadá to na nejdravější startup v oblasti kybernetické bezpečnosti. V posledních třech letech zvýšil svůj obrat až na sedmdesát milionů ročně a Deloitte jej za rok 2020 zařadil na 32. místo v soutěži Deloitte CE Technology Fast 50.

Jejich produkty pomáhají zabezpečovat zejména fintech prostředí a jsou postaveny na strojovém učení a umělé inteligenci. Dočkáme se dalšího Avastu?

VRgineers

Původně chtěl Marek Polčák nabízet turistům zážitky z Prahy pomocí virtuální reality. Brýle na trhu ale nedosahovaly jeho očekávání. A tak se rozhodl, že se pustí do vývoje vlastních brýlí.

Teď patří jejich XTAL od VRgineers ke světové špičce a využívají jej světové automobilky i armády globálních velmocí. Během tří let překročily jejich tržby čtyřicet milionů korun a nedávné investiční kolo o velikosti 2,5 milionu dolarů mluví za vše.

Mezi investory najdeme Josefa Průšu, Somnium Space, Purple Ventures nebo investiční fond Nation 1.

Tatum Blockchain

Brněnský Tatum se stal vůbec prvním českým startupem, který se probojoval do prestižního akcelerátoru SkyDeck v Silicon Valley. Povedlo se mu to díky unikátnímu produktu – platformě, která umožňuje vyvíjet aplikace nad blockchainem.

Je to sice firma, která je na začátku, ale už teď se o ni starají dva venture capital fondy a mezinárodní úspěch ji zcela jistě dostane do hledáčku dalších globálních investorů.

IDEA StatiCa

Perfektně škálovatelný softwarový produkt v oblasti konstrukcí a stavebnictví? Už to samo o sobě napovídá, že IDEA StatiCa našla velmi zajímavou niku na trhu. V roce 2014 začala firma Juraje Šabatky a jeho rodiny výrazně růst až ke sto milionům v roce 2020.

O společnost s oceněním Česká hlava 2018 a titulem EY Technologický podnikatel roku 2020 je dlouhodobý zájem mezinárodních korporátů.

Tierra Verde

Jako desátou firmu jsme vybrali úspěšného výrobce ekodrogerie a ekokosmetiky Tierra Verde. Jde o rostoucí společnost, která řeší výzvu udržitelnosti a může inspirovat svět.

„Přispívá k řešení globálních výzev, pozitivní změně společnosti, a to je hodnota, která se v číslech těžko vyjadřuje,“ vysvětluje tenhle výběr Petr Chládek, CEO inovační agentury JIC. Brněnská firma je podle něj příkladem odpovědné značky, která v udržitelnosti našla obchodní příležitost. A obrat sto milionů korun v roce 2020 to jen potvrzuje.