skip to main content
Architektura

Brno ukázalo nové hlavní nádraží. Stavba na břehu Svratky vyjde skoro na 50 miliard

Do Brna míří světová architektura. Plánované hlavní nádraží, které má stát na břehu Svratky, vznikne podle návrhu nizozemského ateliéru Benthem Crouwel Architects. Stejný tým architektů navrhl například nádraží v Rotterdamu a za sebou má i rekonstrukci a dostavbu nádraží v Amsterdamu.

Nové hlavní nádraží moravské metropole bude stát na místě dnešního dolního nádraží. Nyní je hlavní brněnské nádraží v centru města. O nové poloze nádraží v roce 2018 po roky trvajících debatách rozhodli zastupitelé města i kraje. Odhad nákladů na jeho výstavbu se pohybuje mezi 45 až 50 miliardami korun.

Reklama

Nový vlakový terminál, jehož otevření by mohlo nastat mezi roky 2032 až 2035 se má stát vstupní branou jak do samotného Brna, tak i do nově vznikající čtvrti Trnitá. Dnes zveřejněná podoba nádraží je výsledkem rozhodnutí odborné poroty, ve které zasedli i architektka Eva Jiřičná nebo urbanista Peter Gero. Její verdikt pak potvrdilo jak vedení města, tak i Správa železnic. 

“Pro Brno je to jeden z milníků jeho dalšího rozvoje. Je to první krok k tomu, aby se začala rozvíjet celá ta zanedbaná lokalita, aby tam vznikly nové budovy, byty, parky pro rekreaci,“ uvedla brněnská primátorka Markéta Vaňková.

Reklama

Vítězný návrh v sobě podle poroty kombinuje odkaz na historické veřejné budovy s moderním přestupním uzlem a kvalitním veřejným prostranstvím. Klade důraz na brněnského genia loci i posouzení praktického fungování nové budovy nádraží i jejího okolí.

“V průběhu soutěže jsme navíc doporučili některé části návrhu dále dopracovat, výsledek tak bude ještě lépe odpovídat nynějším přísným požadavkům na novou nádražní budovu,” řekl městský architekt Michal Sedláček, který v odborné porotě zasedal.

Předplatné Forbesu

Primátorka Vaňková navíc plánuje, že nový dopravní uzel významně ovlivní i další rozvoj. města. Zjednodušením sítě kolejí se podle ní odstraní nepřirozené bariéry a uvolnění se rozsáhlé plochy v centru města, které bude možné využít pro parky, rekreaci a větší výstavbu bytů.

“Historický železniční viadukt se stane promenádou mezi centrem města a proměněným nábřežím. Nové nádraží z obou stran obklopí kvalitní veřejný prostor, s centrem města ho spojí nový bulvár se stromořadím a tramvajovou linkou,” uvedla Markéta Vaňková.

Reklama
Reklama