Jedna fabrika v Rumunsku, dvě v Maroku a ve výhledu čtvrtá, zatím bez určení místa. Model Sandero coby nejprodávanější vůz soukromým zákazníkům v Evropě a ambice vrátit se k předcovidovým číslům, kdy Dacia během jednoho roku zvládla vyrobit a prodat přes tři čtvrtě milionu aut.

Původně rumunská značka, kterou před čtyřiadvaceti lety koupil francouzský Renault, je rozjetá dokonale. Nové modely, levný elektromobil a především nový designový jazyk, který zařídil, že se o auta Dacie zajímají i ti, kteří je donedávna bez zájmu obcházeli.

Výsledky proměny se dostavily rychle. Od ledna do září letošního roku prodala Dacia 493 511 aut, což je meziročně skoro o sedmnáct procent víc. Itálie, Francie, Německo… To jsou velké země, kde prodejci oproti roku 2022 hlásí nárůst o zhruba čtvrtinu. 

Na první pohled by se mohlo zdát, že se Dacia vydává cestou Škody Auto, která už dávno opustila cestu levných vozů a soustředí se hlavně na střední a vyšší střední třídu. Jenže tak to není. „Dál budeme ukazovat, že se nám daří zachovat si ducha Dacie, což je ideální poměr ceny a kvality. Bez ohledu na všechno, co nás nutí k tomu, abychom automobily dělali dražší,“ říká Xavier Martinet, senior viceprezident Dacie pro marketing, prodeje a provozní operace.

Evropu nejspíš v roce 2035 čeká konec aut se spalovacími motory. Co to znamená pro Dacii?

Myslím, že mohu říct, že budeme ti poslední, kdo ještě v roce 2033 budou spalovací motor nabízet. Naším cílem pořád bude nabízet auta, která jsou přístupná všem. Spalovací motory tak s námi ještě budou, ale samozřejmě budeme i my čím dál více přecházet na hybridy a elektrické verze. Otázkou je, kdy k tomu dojde.

Nově jste v Evropě začali nabízet až sedmimístný model Jogger v hybridní verzi. Jak se mu daří?

Moc mě potěšilo, že hybridní verze tvoří u Joggeru čtvrtinu objednávek. Je to pěti- až sedmimístné hybridní auto za cenu pětadvacet tisíc eur, zatímco konkurence v této třídě prodává za cenu od třiceti tisíc eur. Pokud hledáte hybrid v segmentu sedmimístných vozidel, nenajdete ho.

Konkurence na tom pracuje, ale takové auto bude začínat na čtyřiceti tisících eur. Hybrid jsme si tak vyzkoušeli na na Joggerovi a nesdělím žádné velké tajemství, když vám řeknu, že i nový Duster budeme kvůli povinnosti snižovat emise vyrábět i v hybridní verzi. Nebudeme už ho ale dělat s naftovým motorem.

Zatím máte jeden elektromobil. Další přidávat nebudete?

Krátkodobý cíl je modelovou řadu o elektrické verze nerozšiřovat. 

Jako jedni z mála máte v nabídce i verze na LPG? V tom pokračovat budete?

Když jsem řekl, že budeme poslední, kdo nabídne spalovací motory, neznamená to, že chceme dělat motory, které znečišťují. Existují alternativy, které jsou zajímavé z ekologického i ekonomického pohledu. A nemusí to být jen elektřina. LPG určitě bude součástí naší nabídky. Počítáme s tím, že modely poháněné LPG ještě budeme vyrábět.

Jak dlouho?

Dokud nám to nezakážou a dokud o ně zákazníci budou mít zájem. I nový Duster, který představíme v únoru, budeme nabízet ve verzi s LPG, takže dokud to půjde, Dacia pojede i na plyn. Až to pro nás bude příliš drahé a zákazník se bude potýkat s omezeními, třeba že nebude moci jezdit do center měst, výrobu zastavíme.

Prodejně se vám daří nejenom v Evropě, ale úspěšní jste i v severní a jižní Africe nebo v Jižní Americe. Nemáte obavu, že po roce 2035 budete muset z Evropy vycouvat?

Vůbec ne. Pokud od roku 2035 nebudeme smět prodávat spalovací motory, ale jen elektrická auta, budeme vyrábět a prodávat jen elektrická auta. Už jsme trhu nabídli Dacii Spring, která je levnější než konkurence. A stejné to bude i s elektrickou verzí modelů Sandero, Duster…

A pořád budete levní, tedy i úspěšní?

Proč se nám povedlo nabídnout Jogger ve srovnání s konkurencí o pět tisíc eur levněji? Protože při vývoji a výrobě víme, co chceme a co nepotřebujeme. Dám vám příklad. Nejjednodušší způsob, jak ušetřit, je ubírat na váze. Chodím běhat se psem. Kdybych měl o deset kilogramů méně, byl bych rychlejší nebo bych byl méně unavený. A to samé platí i u aut.

Jogger je auto, které má o tři sta kilogramů méně, než je průměr u srovnatelného auta konkurence. Tím, že si kupujete méně plechu, potřebujete méně výkonný spalovací motor nebo i hybridní techniku. To jsou částky, které se při úspoře násobí. Stejný přístup můžeme aplikovat i na další modely.

Takže si na Evropu věříte i v budoucnosti…

Mimo Evropu jsou příležitosti, ale nejlepší možnosti, které momentálně máme, jsou v Evropě. Máme Jogger, kterého se mezi privátními zákazníky prodává v Evropě nejvíc. Brzy přijde i větší Bigster, chystaný tahoun z kategorie SUV, a budeme přicházet ještě s dalšími novinkami.

Evropa je území, které už jsme dobyli, a já raději budu auta prodávat tady, než je posílat někam na druhý konec světa. To je navíc zbytečně drahé.

Máte čtyři modely, které se prodávají ve velkém, a připravuje se ještě vámi zmíněný Bigster. Zvládnete výrobu ve třech existujících továrnách?

Je to otázka, na kterou v poslední době odpovídám poměrně často. V roce 2019 jsme prodali tři čtvrtě milionu aut, letos jich prodáme 650 tisíc a myslím, že příští dosáhneme na 700 tisíc vozů. Do roku 2024 tak rozšiřování výroby nemusíme řešit. S novým Bigsterem by to už v roce 2025 za normálních okolností stačit nemělo, tedy doufám. Ale i pro tuhle situaci máme připravený projekt.

Před dvěma lety prošly nárazovými testy Euro NCAP čtyři vaše vozy a z pěti hvězdiček získaly nanejvýš dvě. Hodně při hodnocení ztrácíte kvůli absenci elektronických asistentů. Neškodí vám to zbytečně?

Možná vás moje odpověď šokuje, ale my netoužíme po hvězdičkách. O ty nám nejde. 

Vidí to stejně i zákazníci?

Všichni vám samozřejmě řeknou, že chtějí co nejvyšší bezpečnost, ale málokdo ji chce zaplatit. Lidé chtějí zaplatit méně, než investice do potřebných technologií představují. Spring má jednu hvězdičku. Znamená to, že není bezpečný? Pořád odpovídá všem homologacím a nařízením. Má šest airbagů i ABS. Nemá jen všechny možné elektronické prvky, které by ho zdražily o několik tisíc eur.

Navíc pokud srovnáme váhu evropského a čínského auta, evropská auta jsou mnohem těžší. Majitelé Springu v průměru ujedou kolem třiceti kilometrů denně průměrnou rychlostí šestadvacet kilometrů v hodině.

Ne proto, že neumí jezdit, ale protože se pohybují ve městech s hustou dopravou. Mohli bychom dát do Springu silný elektromotor a větší baterii, ale v tu chvíli bude o deset tisíc eur dražší a pořád bude jezdit denně stejný počet kilometrů stejnou rychlostí.

Je to otázka volby. Já bych taky bral mít auto, které má pět hvězdiček, ale otevřeně říkám, že pokud chcete mít o dva tisíce eur levnější vůz, je potřeba počítat s tím, že bude mít v testech dvě nebo tři hvězdy. Naše role je tohle rozhodnutí za klienta udělat a Dacia je jedna z mála značek, která má tu odvahu.

Mluvíte o nízkých cenách, ale do Evropy přichází řada čínských značek, které právě na nízkou cenu sází. Je to pro vás nebezpečná konkurence?

Čínské konkurence se jako Dacia neobáváme. Obáváme se jí ale jako evropská automobilka a stejně tak by se měly obávat i další evropské značky. Když se bavíme o segmentu nižší střední třídy, bát by se měli opravdu všichni bez ohledu na to, jestli jde o elektrická, nebo spalovací auta.

Když jsme před čtyřmi lety zkoumali důvody nákupu Dacie, zákazníci na prvním místě uváděli cenu. Co to znamená? Pokud nakupujete jen proto, že je něco levné, a na trhu se objeví někdo levnější, dáte nejspíš přednost produktu s ještě nižší cenou. Proto se už roky snažíme vylepšovat naši image.

Pracujeme na lepším designu, změnili jsme logo, změnili jsme showroomy… Design pro nás před lety nebyl faktorem číslo jedna. Dnes, když se díváme na kritéria volby nákupu Dacie, design je na prvním místě. Cena samozřejmě dál hraje roli, ale zákazníci si naše auta čím dál víc kupují i proto, že se jim líbí.

Když se tyto dva faktory propojí, je to ideální stav. Bylo potřeba ukázat, že se Dacia mění, že se rozvíjí. V základu zůstane Dacií, ale v té nejmodernější podobě, jakou si umíme představit. Nárůst prodejů ukazuje, že to děláme dobře. Obraz Dacie je tak směrem k čínské konkurenci silnější, ale nestačí to. Musíme na tom dál pracovat. 

Souvisí s tím i váš poměrně překvapivý krok, kdy se Dacia v sezoně 2025 zapojí do závodu Rally Dakar? Navíc s tím, že auto bude řídit hvězdný Sebastian Loeb. Na kolik vás to vyjde?

Čísla vám neřeknu, ale řeknu vám, že se do tří ročníků Dakaru zapojíme se vší vážností. Je to poprvé, kdy se Dacie prezentuje tímto způsobem, což neznamená, že bychom se chtěli jenom zúčastnit, chceme se i dobře umístit, protože jinak bychom do toho nešli. Z marketingového hlediska je pro nás zajímavé, že budeme víc vidět v zemích, kde ještě nejsme vnímáni tak, jak bychom potřebovali. Mluvíme například o Německu nebo Velké Británii.

Xavier Martinet

Kariéru v Renaultu zahájil v Maďarsku a v roce 2002 nastoupil do evropské divize prodeje a marketingu. V roce 2008 byl jmenován výkonným tajemníkem ředitele pro region Evropa a poté ředitelem celosvětového prodeje a marketingu. Šéfoval portugalské a italské pobočce Renaultu. Na konci roku 2019 byl jmenován senior viceprezidentem pro globální marketing skupiny Renault. Od roku 2021 řídí marketing, prodej a provoz značky Dacia.