Největší fastfoodové řetězce v Česku sice tvrdí, že covid-19 do jejich byznysu udělal pořádný zářez, ale na druhou stranu otevírají jednu restauraci za druhou. Kromě toho čím dál víc tlačí digitální možnosti objednávek, pomocí kterých zákazníci utrácí mnohem víc peněz.

V pátek obchodní centrum v Praze, v pondělí Tábor, úterý Trutnov, středa Ivanovice u Vyškova. Libor Hubík, šéf sítě restaurací KFC pro Česko, Rakousko a Německo, zažil divoký začátek prosince. Během jednoho týdne byl u otevření čtyř nových poboček podniku orientovaného na jídla z kuřecího masa.

„Celkově jsme se dostali na 115 poboček a jsme největší sítí restaurací s rychlou obsluhou v Česku. Čtyři otevřené restaurace během jednoho týdne je náš rekord a upřímně nevím o žádné další firmě, která by to dokázala,“ říká Hubík.

Prosincový finiš letošního roku jen dokazuje, jak zuřivý souboj o pozici fastfoodové jedničky na českém trhu probíhá mezi McDonald’s a KFC. Konkurence se zlatými oblouky v logu sice na KFC mírně ztrácí, ale i ona posiluje. „Za poslední tři roky jsme otevřeli třináct nových podniků,“ říká Jitka Pajurková, mluvčí sítě McDonald’s, která má v Česku aktuálně 106 poboček.

Obě firmy se přitom netají tím, že další pobočky budou ve velkém přibývat. Jak v KFC, tak i u McDonald’s dál plánují ročně přidávat dalších sedm až osm restaurací. „Expanze je pro nás klíčová,“ říká Hubík, jehož KFC se objevuje v čím dál menších městech.

„Jdeme za zákazníky. Dlouhodobě se zaměřujeme na oblasti, kde zákazníci dosud neměli naše podniky v takové blízkosti. A tuto strategii si chceme zachovat i do budoucna. Vidíme, že naše přítomnost v těchto lokalitách se vyplácí. V době pandemie to byly právě kraje, které nás z velké části zachránily,“ připouští Hubík. Co podle něj naopak klesalo, byl obrat v restauracích v obchodních domech.

Šéf KFC Libor Hubík nové pobočky směřuje i do okresních měst.

Strategie rozšiřování do okresních měst, která ještě před lety nebyla pro fastfoodové podniky zajímavá, bude i dál pokračovat. Je ale potřeba, aby šlo o lokality, které nespoléhají jen na obyvatele konkrétního města. Příkladem tak může být právě Trutnov ležící na cestě do Krkonoš. V případě podobně velkého Tábora pak nová pobočka KFC hodlá těžit z přítomnosti v obchodní zóně.

I fastfoody nicméně v době koronavirové krize musely ustát pokles příjmů. V McDonald’s loni meziroční tržby klesly o deset procent. Na druhou stranu ale restaurace s rychlým občerstvením měly oproti těm obyčejným výhodu ve vyšší flexibilitě, kdy se ze své podstaty dokázaly rychleji orientovat na zákazníky ochotné objednat si jídlo s sebou. 

U McDonald’s se tak objem objednávek s doručením až přímo k zákazníkovi za poslední rok a půl ztrojnásobil. „To až tak překvapivé není, ale novinkou je to, že přes rozvoz už si zákazníci vcelku běžně objednávají snídaně nebo třeba kávu s dezertem, což se dříve stávalo jen zřídkakdy,“ říká Pajurková.

Vydání Forbesu Outsider

Znatelně, o polovinu, stouplo i využití služby McDrive, kdy si zákazníci objednávají jídlo z restaurace přímo do auta. Aby se zvládlo odbavit co nejvíc zákazníků, McDonald’s proto na vybraných místech přidal další pruh, z něhož se dá jídlo takto objednat.

V KFC pandemie urychlila rozšiřování digitálních objednávacích kiosků umístěných přímo v restauracích. Kde nebyly, tam přibyly. Kde byly, jejich počet vzrostl. Měsíčně tak přes ně projde přes šest set tisíc transakcí, což představuje víc než třetinu všech objednávek. A tohle číslo dál roste. Možná ještě důležitější je ale fakt, že průměrná hodnota objednávky naťukané na digitální obrazovku je o dvacet procent vyšší než při objednání u kasy. 

„Zákazníci tento způsob objednávání vyhledávají nejen kvůli současné situaci, kdy je objednávka rychlá a bezpečná oproti tomu, když člověk stojí ve frontě, ale zároveň mají i víc prostoru sestavit si objednávku podle svých představ,“ vysvětluje Libor Hubík.

Hodnota objednávek přes aplikaci je o šedesát procent vyšší než u kasy.

„Zajímavé je také to, že tento trend vidíme napříč věkem. Není to tedy tak, že by si přes kiosky objednávaly pouze mladá a střední generace,“ dodává Hubík. Nahrazování objednávek u kasy fastfoodům také ubírá starosti s dlouhodobě komplikovaným sháněním nových zaměstnanců.

Ještě víc než při objednání přes kiosky ale lidé utrácí v mobilních aplikacích fastfoodů, přes které se dá objednat jak jídlo přímo až domů, nebo i možnost vyzvednutí v restauraci na konkrétní čas.

KFC ji spustilo v ten nejlepší možný čas – těsně před tím, než pandemie covidu-19 loni vypukla naplno. Od té doby nasbírala přes 150 tisíc aktivních uživatelů, kteří přes ni doteď provedli víc než čtyři sta tisíc objednávek.

Forbes Life 2023
Vydání Forbesu Forbes Life 2023

A když už zákazníci aplikaci pro objednání jídla využijí, málokdy se drží při zemi. Hodnota objednávek přes aplikaci je totiž o šedesát procent vyšší než u kasy.

Tady McDonald’s oproti KFC ztrácí, protože vyřídit objednávku přes mobil jeho aplikace zatím neumí. „Je to něco, na čem pracujeme,“ upřesňuje Pajurková.

Větší ochota utrácet v online světě ale jednoznačně ukazuje, že zákazníkům nevadí v poslední době rostoucí ceny. Kde tak dříve stál cheesburger u McDonald’s devětadvacet korun, teď stojí pětatřicet. A o šest korun se u nejlevnějších jídel zdražovalo i u KFC.