skip to main content

Bylinky za 140 miliónů. Voňavý byznys české firmy boduje doma i ve světě

Když se ho zeptáte, která bylinka má podle něj pro člověka největší přínos, začne se smát a odpoví vám, že je to něco jako vybrat ze svých dětí to nejoblíbenější.

Léčivým bylinám totiž zasvětil Jiří Pantůček celý svůj život, ačkoli původně vystudoval veterinární školu v Brně. Své profesi se ale věnoval jen krátce a zapojil se do rodinné firmy s pouhým půlmilionovým měsíčním obratem, což nepokrylo ani náklady na výrobu.

Pod jeho vedením firma Topvet dosáhla na obrat 140 milionů korun za rok a letos očekává až 180 milionů.

Lásku k bylinkářství Pantůčkovi předala babička, která spolu s jeho strýcem rodinnou firmu zakládala. Učila ho, na co se které bylinka hodí a jak je kombinovat. Z nadšeného amatéra se během let stal majitel firmy, která jako jedna z mála v Česku vlastní certifikát NATRUE.

Ten se uděluje jen těm, kteří při výrobě produktů používají výhradně složky přírodního původu či v bio kvalitě. Certifikát platí pouze dva roky. Pak se celý proces kontroly musí opakovat.

„Jsem hrdý, že dnes stojíme po boku takových značek jako je Weleda či Lavera. Než certifikát získáte, musíte předložit veškerou dokumentaci – výrobky totiž musí mít jasné a srozumitelné složení. Tím to začíná. Celý proces je zdlouhavý a kontroluje se nejen na papíře, ale také ve výrobě,“ vysvětluje Pantůček.

Výrobky označené certifikátem NATRUE nesmí obsahovat umělé parfemace, barviva ani konzervanty a při výrobě se nesmí používat geneticky modifikované suroviny. Kromě toho, výsledný produkt ani jeho složky nejsou testovány na zvířatech.

Ačkoli má firma už 65 zaměstnanců, majitel ji vnímá jako rodinnou. „Pracují se mnou mé dcery a zapojuje se i syn a moji rodiče. Nejstarší dcera Kája již tvoří receptury a rozvíjí své vlastní produkty. Další dcera Nikol spoluvytváří design a je tváří naší firmy. Nejmladší syn David se rozkoukává ve výrobě,“ usmívá se úspěšný byznysmen.

„Na své děti jsem velmi pyšný. Mají tah na branku a hlavně chuť pokračovat v tom, co společně budujeme. Absolvoval jsem mnoho kurzů na to, jak si do firmy vybrat lidi, ale skončil jsem u toho, že člověk musí dát na svůj instinkt a s lidmi si především rozumět. Kurzy, jak podnikat, jsou k ničemu,“ dodává Pantůček.

Když se do firmy zapojil, věděl, že musí udělat něco, co by situaci změnilo. Podnik generoval ztrátu, bylo třeba nastavit spoustu postupů, design, upravit etikety, dát do pořádku legislativní záležitosti.

Přesto na své začátky Jiří Pantůček moc rád vzpomíná. „Společná radost z každého dílčího úspěchu byla opojná. A strategie? Chtěl jsem, aby se spokojení zákazníci vraceli, na to jsem vsadil,“ ohlíží se za svými začátky.

Velkým dílem jeho podnikání ovlivnila švýcarská firma, která si Topvet sama vyhledala a stála o spolupráci. „V roce 2006 nás oslovil první zásadní partner s žádostí o kontraktační výrobu. Tato spolupráce se ukázala jako velice důležitá, snad i klíčová. Růst zisku umožnil investovat do designu, atraktivních obalů, marketingu a reklamy,“ vzpomíná milovník bylin.

Reklama

Dnes Pantůček pod značkou Topvet připravuje receptury a vyrábí přírodní kosmetiku, potravinové doplňky i veterinární přípravky. Začínal ale s pár recepturami své babičky a strýce.

„Babička mi předala všechny znalosti, to s jejími recepturami jsme začínali. Já se nejprve soustředil na masážní gely, startoval jsem s kostivalem, jalovcem, kaštanem a arnikou,“ říká a dodává: „Zdá se to jako sen, že dnes vyrábíme pro 60 firem pod jejich značkami.“ Většinou jde o české firmy, ale receptury firmy Topvet mají vynikající pověst i v zahraničí.

Po letech má Pantůček na kontě zhruba tisíc originálních receptur, většinu z nich vymyslel pro svou vlastní firmu, některé ale pro zakázkovou výrobu.

O rekordních ziscích především na začátku pandemie Pantůček mluví s pokorou v hlase. „Je skoro hloupé o tom mluvit, ale nám pandemie spíše pomohla. Měli jsme štěstí, protože se nám podařilo koupit velké množství gelotvorných látek. Ve firmě jsme i spali, abychom pokryli poptávku po antibakteriálních gelech a střídali jsme se u strojů na směny.“

„Obliba přírodních produktů všeobecně roste. Lidé mají dost chemie. Trendem dnešní doby jsou bylinky, přirozená forma vitaminů a minerálů. Stejné trendy vstupují i do kosmetických přípravků. Naše firma se snaží být nejen aktuální, ale často i průkopnická,“ komentuje Pantůček.

V zahraničí nebyla značka Topvet příliš pozitivně vnímána. Příliš naváděla k veterinárním produktům. Během pandemie ale majitelé začali firmu transformovat na nový název Green idea, který víc odpovídá její podstatě. Mnohé přípravky splňují přísná kritéria bio kosmetiky, neobsahují ropné deriváty, syntetická barviva, parfémy, konzervanty a živočišné látky.

Ve vývoji nových receptur firma nepolevuje, v současné době chystá na trh uvést bylinné přípravky, které by mohly sloužit jako „příprava“ organismu na onemocnění covidem či zmírňovat postcovidové stavy.

„Na vývoji těchto přípravků spolupracuji s odborníky. A velmi si toho vážím, protože dnes není zcela běžné, aby lékaři byli ochotní s bylinkami ve své praxi pracovat. Snažíme se o to, co je běžné v Číně, kde nikdy nevymizela kontinuita v používání tradiční medicíny a ti nejlepší lékaři zde umí propojit léčení bylinkami s moderní medicínou,“ vysvětluje Pantůček.

Brněnský podnikatel se také dlouhodobě zasazuje o přísnější kontroly přírodní kosmetiky a doplňků stravy, která se uvádí na trh. Vadí mu především to, že není nutné, aby byl produkt kvalitní a účinný.

„Konkurenci respektuji, ale nemohu překousnout, že některé firmy se zaměřují na rychle vydělané peníze a kvalita je nezajímá. Odpůrci přírodní medicíny toho totiž vždy rádi využijí. Proto si myslím, že by bylo rozumné zpřísnit regule tak, aby byl pro každou jednu bylinku nastavený minimální obsah aktivních složek, který garantuje účinnost,“ vysvětluje Pantůček.

Na svých stránkách má Pantůček také herbář a rád by se mu věnoval důkladněji a stále jej doplňoval. „Znečistěné životní prostředí, dlouhodobé působení stresu, nedostatek pohybu, příjem nejrůznějších cizorodých látek. To všechno nás ovlivňuje, bohužel veskrze negativně. Myslím si, že čelit tomu můžeme právě návratem k přírodě. Tam lze nalézt účinnou pomoc pro každé onemocnění, se nímž se v životě setkáme.

„Na světě existují sta tisíce rostlinných druhů, ale pouze tři, čtyři tisíce z nich bylo předmětem důkladného prozkoumání. Syntetická chemie nám umožňuje jednotlivé aktivní molekuly rostlin modifikovat, čímž vznikají deriváty s naprosto jinými vlastnostmi. Tento postup je spolehlivější, než když ve zkumavkách připravíme novou látku a testujeme její účinek na lidský organismus,“ upozorňuje Pantůček. 

Brněnský podnikatel má bylinky v hluboké úctě, podle jeho slov jsou důležité všechny. Některým se jen dostává většího mediálního prostoru. „Když budete bylinky respektovat, zajímat se o ně a učit se o nich, ještě se dočkáme mnohého,“ uzavírá.