Oba dva jsou lékaři. Kariéry ve zdravotnictví se ale Karolína Cipro i její manžel Šimon Cipro vzdali. Kvůli psům a kvůli běhání. Nebo lépe: kvůli běhání se psy. Ze spojení těchto dvou koníčků totiž bývalí lékaři postavili úspěšný byznys.

Jednoduše řečeno učí lidi běhat se psy a prodávají jim k tomu potřebné vybavení. Loni tak utržili skoro třicet milionů korun a letos čekají ještě víc.

O podnikání přitom původně ani nepřemýšleli. „Ještě na vejšce jsme si s manželem pořídili dva psy a začali s nimi běhat. V té době to tady dělalo hrozně málo lidí a nám to přišlo líto. Takže jsme před osmi lety udělali web Běhej se psem a začali propagovat canicross,“ popisuje začátky Karolína Cipro.

První články, které měly dobrý ohlas, brzy doplnily i bezplatné tréninky pro lidi, kteří chtěli běhání se psem taky zkusit. I když se dnes Karolína Cipro směje vzpomínce na punkové začátky a na to, jak lidem půjčovali opotřebované postroje po svých psech, rychle se ukázalo, že canicross má v Česku velký potenciál. Mimochodem dnes už u nás běhají se psy desítky tisíc lidí.

Ještě ve stejném roce, kdy svůj projekt rozjeli, uspořádali i první závody. Přišlo na ně přes šedesát lidí, a byť to nemusí znít jako mnoho, pro Ciprovy to byl signál, že mají pokračovat dál.

Kromě osvěty a kurzů se brzy zaměřili i na byznys a začali z Norska dovážet speciální postroje pro běhání se psy. Tehdy běžně dostupné modely vyšly na českém trhu na pár stovek. Proti tomu ty, které začali prodávat Ciprovi, stály skoro dva tisíce korun.

„Všichni nám říkali, že je to úlet a nemůže to fungovat, ale my se do toho i tak pustili,“ říká Karolína Cipro. S manželem vzali sto tisíc korun, objednali z Norska drahé postroje a brzy je prodali. A takhle pokračovali dál. Dneska spokojeně říkají, že rostou jen ze zisku, bez úvěrů, bez minusu.

Sama Karolína Cipro byla během startu podnikání na mateřské a k práci doktorky se už nevrátila. Její manžel zkoušel nějakou dobu podnikat a zároveň pracovat na poloviční úvazek v pražském Motole. Ukázalo se ale, že tohle se nedá vydržet dlouho. Své vzdělání prý však manželé v podnikání přece jen zúročili, byť hlavně tím, že na medicíně získali schopnost rychle se naučit novým věcem.

Dneska už v jejich firmě Dogs and Fun pracuje desítka lidí. A z tréninků, článků a garážového e-shopu se web Běhej se psem rozšířil i o vlastní obchod Loype v Praze s kavárnou pro pejskaře.

Manželé mají také vlastní značku granulí pro psy Kaniko, vyrábějí pomůcky pro výcvik psů a v Česku, Polsku, Maďarsku a na Slovensku zastupují několik zahraničních značek se zbožím nejen pro canicross.

Daří se jim přitom tak dobře, že firma už potřebovala větší prostory. A tak Ciprovi, kteří se přestěhovali z blízkosti Prahy do Jizerských hor, koupili starou sklárnu.

Areál ve Smržovce, který dlouho chátral a byl v zoufalém stavu, zrekonstruovali a dnes jsou v něm nové sklady, kanceláře i výcvikový areál. Zatím do něj investovali tři miliony korun a ve vylepšování pokračují dál.

Tím ale plány Ciprových nekončí. „Děláme výrobní dílnu, protože chceme vyrábět interiérové boudy pro psy a celkově se zaměříme na vlastní výrobu. Snažíme se k lidem dostat i další psí sporty,“ říká Karolína Cipro.

Pandemie paradoxně jejich firmě celkem pomohla. Sice se nemohly konat závody ani společné tréninky, ale o to větší byl zájem o podcasty, online kurzy a poradenství.

A podle Ciprových je také znát, že lidé začali víc řešit, jak tráví volný čas. „Z Česka se stala canicrossová velmoc, tolik lidí se psy na počet obyvatel neběhá nikde v Evropě,“ dodává Cipro.