„Chtěli jsme vyrobit džem, který bude tak lahodný a kvalitní, že ho můžete jíst jen tak lžičkou u televize,“ vypráví mi Vladimír Wünsch, jeden ze dvou zakladatelů firmy, která vznikla jako studentský projekt.

Wünsche nadchla myšlenka obnovit výrobu džemů z první republiky po pradědečkovi, a spojil proto síly s Vojtěchem Novákem, v té době studentem Technické univerzity v Liberci. Společně pak založili startup Zezem.

„Náš startup vznikl jako školní projekt, kde jsme chtěli dokázat, že i s málem se dá rozjet byznys,“ vysvětluje šestadvacetiletý Vladimír, který má už předchozí zkušenosti s podnikáním a patří mu také marketingová agentura, což je jeho další byznys. 

Do začátku projektu v roce 2019 dali pouhých dvacet tisíc korun, které sehnali z vlastních zdrojů. „První hrnec na míchání marmelády vyrobil Vojtěch sám a k míchacímu mechanismu využil stěrače z auta,“ směje se Vladimír při vzpomínce na jejich skromné začátky. 

Oba tehdy ještě studenti vysoké školy v počátku vsadili na kvalitní suroviny a vyrábějí džemy s  vysokým obsahem ovoce – až osmdesát procent. K tomu přidali také atraktivní minimalistický design skleniček a logo, které láká i mladé zákazníky.

„Tím se chceme odlišit, je to jednoduchý design, žádné mašličky ani pentličky jako u jiných výrobců marmelád,“ tvrdí Wünsch, který staví i na tom, že v jejich džemech je také minimum přidaného cukru. 

„Vše vyrábíme ručně, poctivě a s láskou,“ shrnuje Vladimír filozofii společnosti. V podnikání navázal na svého pradědečka, který měl za první republiky známou výrobnu džemů na Litoměřicku. Právě po něm zdědil prý nejen podnikatelské sklony, ale i tradiční recepturu. 

Tu si však společně s Vojtěchem vylepšili tak, aby v ní bylo méně cukru a naopak větší kousky ovoce. „Naše džemy jsou čisté ovoce, ničím je nenastavujeme, jako to dělali mí předkové, kteří do džemů přidávali třeba ještě jablka,“ popisuje Wünsch, který také na rozdíl od pradědečka nezačal vyrábět meruňkovou, ale jako první uvedli na trh jahodovou marmeládu.

Tato příchuť patří mezi jejich nejprodávanější produkty. 

Kromě jahodového džemu teď nabízí i další příchutě včetně těch exotických, které jsou prý oblíbené: například mango či kiwi.

„Ovoce na džemy bereme od místních pěstitelů a snažíme se, aby to byly jen ty nejkvalitnější kousky. Samozřejmě exotické ovoce dovážíme ze zahraničí,“ popisuje Wünsch, který si zakládá na tom, že jejich produkty obsahují velké kousky ovoce, které tvoří až osmdesát procent obsahu.

Výrobky prodávali od začátku maloobchodům a obchodníkům v okolí, ale podařilo se jim navázat spolupráci i s online obchody jako Rohlík.cz či s Košík.cz. Letos pronikli i do kamenných supermarketů a jejich produkty najdou zákazníci i v Albertu či Globusu. Kromě toho si je mohou lidé zakoupit i na jejich webu, to však dělá jen malou část obratu firmy.

Jejich byznys nejvíc nakoplo letošní zařazení dalšího klíčového produktu: ovocných sirupů. Ty od nich odebírají ve velkém restaurace, kde jsou na menu nyní tak populární domácí limonády. V portfoliu najdete třeba zázvorové sirupy, višňové, třešňové, ale i méně tradiční, jako jsou dýňové nebo marakujové. Právě prodej sirupů tvoří teď víc než padesát procent obratu firmy.

Z malého startupu se tak stal dynamicky rostoucí byznys, který za poslední rok zněkolikanásobil obrat. Ještě v roce 2021 činil 1,2 milionu korun. Za rok 2023 mají zatím obrat přes třináct milionů korun.

Firma je prý mírně zisková a loni do ní vstoupil také první investor – podnikatel Jakub Jaroš, který do rozvoje nasypal několik milionů korun (přesnou hodnotu investice ani hrubý zisk EBITDA však nechtějí zveřejňovat). 

Společnost zatím funguje pouze v deseti lidech, osm z nich stojí za výrobou džemů, které se nadále dělají ručně v Novém Městě nad Metují.

„Vše se ručně krájí a na tom si zakládáme. Otázkou je, jak to bude dál, když se nám prodeje zvětšují. Pak budeme muset možná zvažovat větší automatizaci výroby,“ tvrdí Vladimír, který má do budoucna s projektem další plány. 

„Jedním z našich cílů je dostat sirupy také do obchodních řetězců. Kromě velkoobchodu je zatím prodáváme jen na webu,“ popisuje Wünsch, který má se společníkem v plánu ještě zařadit další produkty: třeba chce začít prodávat ještě dnes tolik populární a poptávané mrazem sušené ovoce.

Zezem už se také prý poohlíží po možnosti expanze do zahraničí: že to může fungovat, si potvrdili prý loni během Vánoc, kdy jejich džemy zamířily do velkých korporátů napříč Evropou jako dárky pro zaměstnance. A měly prý velmi dobrý ohlas.