Nečekejte, lepší než teď to letos určitě nebude. Alespoň to tvrdí prodejci ojetých vozů v Česku. Je to podle nich podobné jako s nemovitostmi, výrazný převis poptávky nad nabídkou tlačí ceny vzhůru. A stejně tak jako developeři ani prodejci aut z druhé ruky nevidí důvod, proč jít dolů s cenou zboží, o které je velký zájem.
Levnější jsou prý momentálně snad jen auta dovezená ze zahraničí. Tomu nahrává hlavně posilující koruna, za níž stojí protiinflační politika České národní banky. Euro je tak vůči české měně nejlevnější za posledních čtrnáct let. Jenže ani to nemusí mít dlouhého trvání a podle prodejců aut jde o přechodný efekt.
Navíc faktory, které během loňského roku ceny ojetin zvedaly, nikam nezmizely. Prodejci tak doporučují s nákupem ojetého vozu příliš dlouho neváhat, už jen proto, že z trhu mizí hlavně kvalitní ojetiny.
„To můžeme vidět i na celkovém objemu inzerátů. Ještě v létě loňského roku jsme s naší marketplace platformou denně analyzovali více než sedm milionů inzerátů, dnes jsou to čtyři až pět milionů,“ říká CEO internetového tržiště Carvago Jakub Šulta. Stále podle něj také platí, že přísun zánovních vozů je omezený realitou v automobilovém průmyslu, kde chybějí čipy. A situace by se neměla měnit ani v průběhu letošního roku.
Výhodný by tak mohl být chvíli jen nákup automobilů dovezených z eurozóny, kde šly dolů ceny o zhruba čtyři procenta. Zákazník tak například na autě za půl milionu korun ušetří kolem dvaceti tisíc. Pro ukázku, takovou úsporu nabízí třeba Volkswagen Golf z roku 2019 s nájezdem kolem padesáti tisíc kilometrů. Zatímco ještě v prosinci stál 534 tisíc korun, teď je na internetovém tržišti k dostání v průměru o 21 tisíc korun levněji.
Ještě více pak ušetří zákazník, který touží po autě z ciziny s náhonem na všechna čtyři kola. Tři roky stará Škoda Kodiaq s automatickou převodovkou a nájezdem 75 tisíc kilometrů vyjde na 808 tisíc, zatímco na konci loňského roku její cena přesáhla 840 tisíc.
U tuzemských ojetin naopak drží ceny vysoko fakt, že je po nich stále větší poptávka než nabídka. Jen za poslední rok se jejich průměrná cena zvýšila o bezmála čtrnáct a půl procenta a oproti roku 2019 už je to přes dvacet procent.
„Zároveň je počet aut dovážených ze zahraničí nejvyšší za posledních třináct let, což ale zvyšuje riziko koupě těch nekvalitních se stočenými kilometry, nebo po vážných nehodách,“ varuje Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva společnosti AURES Holdings, která provozuje mezinárodní síť autocenter AAA Auto.
Dominantní pozici si podle ní na tuzemském trhu drží stále značka Škoda. V první pětici nejprodávanějších ojetin skončily hlavně modely Octavia, Fabia a Superb, které doplňuje Volkswagen Passat a Golf. „Nejvíce aut, téměř padesát tisíc, jsme prodali v Česku, v Polsku přes dvacet tisíc a na Slovensku necelých sedmnáct tisíc aut. Překonali jsme tak rekord z předcovidového roku 2019,“ přibližuje Karolína Topolová.
Ani ona neočekává, že by zájem o ojetiny letos poklesl. Může za to především situace na trhu, kde se na nová auta čeká dvanáct až osmnáct měsíců. „I v případě, že by se situace s nedostatkem polovodičů zlepšila, uvidíme reálný dopad na trh ojetých vozidel až za rok či dva,“ dodává Šulta.
Prodejcům dává za pravdu i motoristický novinář Martin Jeník, který působí ve Světě motorů. Podle něj ceny jen reagují na nedostatek nových aut, na která se dlouho čeká, a také na přísnější emisní pravidla, s nimiž musejí výrobci aut v budoucnu počítat. „To vše pak zvyšuje poptávku hlavně po ojetinách, které jsou staré jen pár let. A je logické, že podle toho prodejci kalkulují také s cenou,“ připouští novinář.
A o auta mají podle prodejců navíc stále větší zájem i třeba senioři nebo lidé, kteří dlouho nejezdili, protože takovou dopravu v době covidové považují za nejbezpečnější.
Obecně se prodejci shodují, že díky kombinaci chybějících nových aut a nechuti zákazníků na ně čekat jsou mimořádně v kurzu zejména zánovní vozy, zhruba dva až tři roky staré. „Momentálně suplují nedostatek na trhu s novými vozy a zároveň umožňují zákazníkům vydat se do vyšší modelové třídy, než jsou běžně zvyklí,“ upozorňuje CEO Carvaga.
Důležité je ale sledovat zejména stav konkrétního vozu a servisní historii. „Dvě stejná auta, se stejným motorem, výbavou a počtem najetých kilometrů mohou být ve velmi rozdílném technickém stavu. A to se pochopitelně promítá do jejich ceny,“ doplňuje Topolová.
Výsledkem toho všeho je fakt, že průměrná inzerovaná cena vozů mladších deseti let, které nenajely víc než 160 tisíc najetých kilometrů v průběhu loňského roku, podle statistiky Carvaga výrazně vzrostla. A to konkrétně z 599 834 korun v lednu loňského roku na 657 467 korun v prosinci. Nejvíce se zvýšila u nejžádanějších ojetin.
„Například Octavia Combi TDI 85 kW z roku 2017 byla v prosinci 2021 o 21 procent dražší než v lednu, přestože průměrný počet najetých kilometrů u tohoto typu se ve stejném období zvýšil ze 106 na 116 tisíc kilometrů. Podobně na tom byla benzinová Fabia z roku 2016 nebo o dva roky mladší Rapid,“ vypočítává Jakub Šulta.
Obecně se pak dá říct, že největší oblibě se mezi zákazníky stále těší vozy kombi a převažují i řidiči, kteří si pořizují auta s benzinovým motorem. Roste však rovněž zájem o elektromobily.