skip to main content
Forbes Fastwheels

Passat odsouzený k smrti, Tesla s dojezdem 1200 kilometrů a hippie bus do zásuvky

Rychlá auta, drahá auta, burácející auta, ale i nastupující elektromobily. Vedle toho obří automobilový byznys nebo design, který se líbí (a někdy taky ne). A hlavně novinky, ve kterých budeme dřív nebo později jezdit.

Forbes HotWheels je pravidelný souhrn, díky kterému budete mít jasno o tom nejzajímavějším, co se ve světě benzinu, nafty i elektřiny událo. Startujeme!

MINI elektrizující

Britská značka MINI, za kterou stojí německé BMW, zveřejnila, jak se jí daří prodávat. Jednoduše: víc než loni, takže přinejmenším dobře. Znamená to přes 300 tisíc dodaných aut, což odpovídá zhruba třetině loňského výkonu české škodovky.

Zajímavější ale je, jak se MINI daří prodávat její elektrický model. V Německu, kde se kromě Británie pravidelně prodává nejvíc, byla už třetina aut MINI do zásuvky. Deset tisíc čistě elektrických, tři a půl tisíce plug-in hybridů.

Ale pořád to není nic proti Norsku, kde prodaných MINI bylo dobíjecích 96 procent. Překonali to jen Islanďané, protože ti už si nic jiného než elektrické MINI loni vůbec nekoupili. A že tam často mrzne, jak když praští, což elektrická auta nemají moc v lásce? Who cares?

Legenda se ukáže v březnu

Kolosální úspěch. Nebo průšvih. Já sázím na první variantu. Volkswagen v první polovině března ukáže sériovou podobu auta, které zatím představil jen v podobě lákavého prototypu: osobní elektrickou dodávku ID. Buzz.

Reinkarnace legendárního hippie „busíku“ přezdívaného Bulli bude muset ukázat, co všechno elektřina zvládne. Bude totiž pohánět velké auto, od kterého se navíc čeká, že s ním majitelé vyrazí dál než do nákupního centra. A taky tam, kde ne vždy bude po ruce rychlodobíjecí stojan.

Chevy Silverado bzučící

Že by to s tím dojezdem elektromobilů nemuselo být marné, naznačuje odvaha Američanů, kteří elektromotor začali ve velkém ládovat i do jejich milovaných pick-upů. Čerstvě tuhle proměnu zažil i Chevrolet Silverado.

Výkon 675 koní, zrychlení z 0 na 100 za 4,5 sekundy a schopnost utáhnout přívěs vážící 4,5 tuny (pak ale zapomeňte na to brutální zrychlení). K tomu dojezd 640 kilometrů a rychlodobíjení, které za deset minut zvládne nasosat elektřinu na dalších 160 kilometrů cesty.

A pak se divte, že podle šéfky celého koncernu General Motors Marry Bara Američané limitovanou edici Chevrolet Silverado SE First Edition vykoupili za dvanáct minut. Omračující? Každopádně. Kazí to jen jeden detail: Marry už nedodala, kolik aut bylo v rámci First Edition k dispozici…

Sbohem. Passat je mrtvý

Reklama

Když jste jako manažer měli při výběru služebního auta nárok na víc než na Škodu Octavia, obvykle jste vyfasovali klíčky od Volkswagenu Passat. A jestli vás naštvalo, že to byl levnější sedan a ne kombík, tak už se to nestane. Volkswagen Passat ve verzi sedan v Evropské unii definitivně končí.

Za jeho tichým koncem stojí dva důvody: větší obliba kombíku, tlak na snižování koncernových emisí a nástup elektromobilů, pro které musí koncern najít volnou výrobní kapacitu.

Spalovací oldschool zamíří na východ. Až totiž přijde nová generace kombi, což se stane nejspíš příští rok, bude se společně s novou Škodou Superb vyrábět v továrně Volkswagenu v Bratislavě.

Řídil firmu na vysavače, teď povede Volvo

Automobilka Volvo vlastněná čínským koncernem Geely ohlásila střídání na pozici nejvyššího šéfa. Po deseti letech v březnu odejde Håkan Samuelsson, kterého nahradí Skot Jim Rowan.

Jeho úkolem bude provést firmu totální proměnou, protože od roku 2030 už nemá v plánu vyrábět nic jiného než elektromobily. I proto Volvo, jehož prodeje rok od roku rostou a loni dodalo skoro 700 tisíc aut, povede muž, který není z automobilové branže. Podobný krok ostatně loni udělalo také Ferrari.

Jim Rowan vedl například firmu Dyson zaměřenou na výrobu vysavačů nebo čističek vzduchu. V době, kdy Rowan Dyson společnost řídil, se ale britská firma snažila vyrobit i vlastní elektromobil.

Projekt, který v přepočtu spolykal přes 70 miliard korun a který počítal s vlastní fabrikou v Singapuru, ale po dvou letech raději zastavil šéf firmy James Dyson. Jako hlavní důvod uvedl, že automobilový projekt firma nedovedla udělat dostatečně životaschopný. Volvu tak nezbývá než věřit, že ve Švédsku se Rowanovi povede lépe.

Tesla s dojezdem 1200 kilometrů

Rychlost zvyšování dojezdu elektromobilů je snad rychlejší než doba mezi vydáním Hotwheels. Zkraje ledna osobní auto s dojezdem 1000 kilometrů ukázal Mercedes-Benz, teď dalších 200 kilometrů přidala technologická firma Our Next Energy (ONE) z Michiganu.

Ta sice nestaví celá auta, ale vyzná se v autobateriích. A to tak, že od investorů, mezi kterými jsou i Jeff Bezos nebo Bill Gates, v rámci investičního kola A posbírala už 25 milionů dolarů.

Zatím posledním výsledkem práce lidí z ONE je baterie s kapacitou 207,3 kWh, kterou namontovali do Tesly Model S Longe Range. Ta sériová má přitom kapacitu baterie ani ne poloviční.

Že dojezd 1200 kilometrů není jen virtuální, ONE dokazují tím, že testovací jízda se odehrála na konci prosince na silnicích státu Michigan a Tesla při ní jela průměrnou rychlostí 88 kilometrů za hodinu.

Škodovka dvakrát nejbezpečnější

Evropská organizace Euro NCAP zkoumající bezpečnost aut zveřejnila pětici těch nejlepších v jednotlivých automobilových třídách za rok 2021. Mladoboleslavská škodovka brala první místo hned dvakrát.

V kategorii malých aut vyhrála Škoda Fabia, která se začala prodávat v polovině září. V segmentu velkých SUV pak první místo brala elektrická Škoda Enyaq iV, která se na trh dostala na jaře.

Kdo byli další úspěšní? V kategorii luxusních aut Mercedes-Benz EQS, Toyota Yaris Cross uspěla ve třídě malých MPV a Nissan Qashqai v kategorii malých off-roadů.