skip to main content
Byznys

Ceny rostou jako splašené, budeme muset dvouciferně zdražit, říká šéf Madety

Reklama

Majitel a generální ředitel největší české mlékárenské skupiny Madeta Milan Teplý sám sebe ve svých dvaasedmdesáti letech označuje za ostříleného byznysového vlčáka. Přesto ho současná situace, kdy ceny všeho surovinami počínaje a energiemi konče nezadržitelně stoupají, nenechává v klidu. 

Přestože se jihočeskému mlékárenskému kolosu dosud ekonomicky dařilo – v loňském roce mu rostly tržby i zisk EBITDA (5,54 miliardy korun, resp. 511,9 milionu korun) a i letos v prvním pololetí měla společnost hospodářský výsledek přes sto milionů korun, její šéf ke konci letošního roku očekává sestupnou tendenci. Řekl to v pořadu Řečí peněz Českého Rozhlasu Plus při rozhovoru s šéfredaktorem Forbesu Petrem Šimůnkem. 

V posledních týdnech je tématem číslo jedna růst cen elektřiny. Jak se projeví ve výrobě Madety?
Samozřejmě výrazně, ceny rostou o desítky procent a nejde jen o elektřinu, ale i plyn. Úzce se to dotýká i samotných zemědělců, kterým ceny vzrostly také. A to nemluvím o cenách nafty. Logicky proto budou požadovat vyšší ceny za mléko a naše koncové ceny tím pádem stoupnou, i když si přidáme jen minimální marži. A koncový zákazník, pokud mu ještě nedejbože klesne příjem, si ve výsledku místo obvyklých deseti Lipánků koupí dva. To Madeta rozhodně pocítí.

Takže očekáváte pokles kupní síly?
Bohužel ano. Zatím lidé nakupují, ale výhledově se začnou soustředit na levnější zboží a také budou kupovat menší objemy.

Jsou energie to, co vás teď nejvíc trápí?
Nejde jen o ceny energií, ale i ceny služeb, požadavky, vývoj v EU z pohledu Green dealu a nevyhnutelný nárůst cen. Jsem z toho velmi nervózní a úplně instinktivně mám o Madetu obavu. Náklady rostou strmě, na trhu není dostatek obalů a i věci, které jsou, dramaticky stoupají na ceně. Výroba začíná být riziková a už víme, že na konci roku budeme muset zdražovat, což mi nedělá vůbec radost. 

O kolik zdražíte?
Původně jsme předpokládali zdražování o dvě až tři procenta, ale vzhledem k vývoji situace už víme, že to bude muset být dvojciferná hodnota.

Co se podle vás stalo, že se strhla taková lavina?
Já na to koukám s otevřenou pusou. To, co se navíc v potravinářství pod hlavičkou udržitelnosti připravuje v Evropské unii, je sebevražda v přímém přenosu. Z toho, co o tom vím, je to čiré bláznovství, podpořené politikou. Tou já se ale zabývat nechci, já chci jenom vyrábět jídlo pro lidi.

Dá se vůbec bojovat s tím, když se velké státy rozhodnou, že se zkrátka bude energie vyrábět ze vzduchu, a ne z uhlí?
Samozřejmě, že dá. Bojovat se musí, jinak odepíšeme sami sebe. Podívejte se už na samotný pojem udržitelná úroveň udržitelné výroby. Co to vlastně je a přemýšlí vůbec někdo skutečně o tom, jestli se tak dá vyrábět? Jsou to naprosté nesmysly. 

Vidí to tak i vaše konkurence na Západě?
Já nevím, do jaké míry je to otázka politiky a sebeukřižování aspoň naoko a do jaké očekávatelný hospodářský vývoj za účelem získání nějakých výhod. To si netroufnu soudit. Vím jen to, že co se teď děje, je naprostý nesmysl. Všichni vědí, že elektrifikace autoprůmyslu je naprostý nesmysl, od kterého se pomaloučku začíná ustupovat, byť zatím v  tichosti. Dost možná přijde jiný pohon, třeba vodík, ale vyhlašovat dnes, že skončí naftové motory a vyvolávat paniku, je šílenství.

Reklama

Měli by se proti tomu naši politici ohradit?
V tuhle chvíli jde u nás spíš o to, kdo kde bude sedět. Já doufám, že už nebudou dělat další neuvážené schodky. Já už jsem na tohle moc starý a ostřílený na to, abych jen toleroval, že mi po všem úsilí vybudovat podnik, který je stabilní a dobře funguje, teď někdo stojí na krku, a ještě říká, že se mám radovat a být ekologický. Všechno vede k tomu, že se v celé Evropě omezí výroba a potřebné zboží budeme dovážet ze zemí třetího světa. Tam je situace kolem ekologie o tři čtyři stupně horší než u nás, ale zboží se bude vyrábět a dovážet k nám.

Inflace může snadno vést i k růstu mezd. Už tuhle situaci řešíte i u vás?
Poslouchám to od všech našich ředitelů závodů a vedoucích ekonomů. U nás mzdy rostou řádově o osm procent ročně, ale nestačí to. A zaměstnanci nejsou, takže si nemůžeme dovolit o ně přicházet. Používáme ve firmě stále sofistikovanější technologie a potřebujeme vzdělané lidi, kteří vědí, co dělají.

Může být řešení ještě intenzivnější investování do robotizace?
Ano, to je cesta, ale pozor. Zahraniční firmy, které ty technologie dodávají, jsou teď taky v problémech a nezřídka končí. Nechybí jenom čipy, ale i železo, izolační hmoty, obalový materiál… Je to o nervy.

Přesto jste v posledních letech do technologií hodně investovali. Kam šly největší peníze?
Téměř miliardu spolkla nová sýrárna v Plané nad Lužnicí. Zahájili jsme rekonstrukci naší krumlovské fabriky a chystáme se na na rekonstrukci v Pelhřimově, která přijde na pět set milionů. 

Očekáváte vzhledem k okolnostem v tuhle chvíli u těch plánovaných projektů zdržení a prodražení?
Pokud to nebude nezbytně nutné, chci všechno dokončit podle plánu. Celá tahle bláznivá krize – a nemluvím zdaleka jenom o situaci kolem covidu – musí někdy skončit a já bych si přál, aby byla Madeta připravená pokrýt potřeby trhu u nás doma a stále víc i na zahraničních trzích, až přijde čas znovu získávat trh. Je mi sice dvaasedmdesát, ale můj cíl je už za třicet let udělat z Madety špičkový mlékárenský podnik a jsem blízko tomu to dokázat. 

Milan Teplý

  • Majetek v hodnotě 4,1 mld. Kč
  • 57. nejbohatší Čech v žebříčku roku 2020

Jste v Madetě připravení na další vlnu?
Jsme. Zvládli jsme i první vlnu, Madeťáci jsou zkrátka specifický druh, dokázali fungovat na tři směny a pokrýt potřeby trhu.

Takže nepotřebujete pokyny ze strany vlády, jak organizovat výrobu v covidu?
Ať to vláda všechno přehnaně neorganizuje. Lidé už se dnes dokážou zorientovat, vědí, co mají dělat. Ano, teď situace zase nevypadá dobře, ale věřím, že už to nebude dlouho trvat a klesne to.

V Česku se ustavuje nová vláda. Co by pro vás jako pro jednoho z předních českých podnikatelů měla dělat? 
Stanovit podmínky tak, abychom věděli, na čem jsme. Nechci nikomu dělat reklamu, ale ten náš ministr (ministr zemědělství Miroslav Toman, pozn. red.) tu situaci kolem koronaviru a zásobování zvládl. Řeklo se, co je potřeba udělat, a my jsme to v našem vlastním zájmu dělali. Žádné řečičky kolem.

Reklama
Reklama